AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #21 Skrevet 18. mars 2012 At må ha stor plass inne for å ha en større og aktiv hund er bare tull. Det er den fysiske og mentale treningen hunden får i det daglige som er det viktige. Border Collie i leilighet f.eks. er ikke noe problem. Det er ikke inne som er et problem her... det er det at hundene mine som er vant til å leke mye løs, må stå i bånd her fordi veien går like forbi huset! Ts
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #22 Skrevet 18. mars 2012 Vil du drive agility og lydighet hadde jeg definitivt tatt en nærmere kikk på sheltie stemmer med her jeg shetland sheepdog, har to jeg bruker i agility de eier jo banen jeg må bare løpe så godt jeg kan for å holde følge :D 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #23 Skrevet 18. mars 2012 Driver oppdrett av shetland sheepdog, det er veldig inviduelt hvor mye trening og stimuli de trenger, noen er mer "late" en andre, og set sier seg selv jo mer man trener hunden jo mer energi får den. mine to som jeg har hjemme går begge agility p åhøyt nivå. sheltier er en rase som lett blir nervøs og stresset, og det er ikke en hund for alle. man må være flink til å sosialisere sheltien og får da igjen en veldig lojal og sosial hund. anbefaler på det sterkeste en sheltie hvis du går minst en mellom lang tur til dagen og setter av litt tid til inne trening, triks trening og mental trening. når det kommer til pelsstellet så trenger mine hunder lite pels stell men jeg legger mest vekt på egenskapene og sunnhet fremfor å vinne sløyfer i ringen. 4
Wombat Skrevet 18. mars 2012 #24 Skrevet 18. mars 2012 Driver oppdrett av shetland sheepdog, det er veldig inviduelt hvor mye trening og stimuli de trenger, noen er mer "late" en andre, og set sier seg selv jo mer man trener hunden jo mer energi får den. mine to som jeg har hjemme går begge agility p åhøyt nivå. sheltier er en rase som lett blir nervøs og stresset, og det er ikke en hund for alle. man må være flink til å sosialisere sheltien og får da igjen en veldig lojal og sosial hund. anbefaler på det sterkeste en sheltie hvis du går minst en mellom lang tur til dagen og setter av litt tid til inne trening, triks trening og mental trening. når det kommer til pelsstellet så trenger mine hunder lite pels stell men jeg legger mest vekt på egenskapene og sunnhet fremfor å vinne sløyfer i ringen. Du høres ut som en fantastisk opdretter 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #25 Skrevet 18. mars 2012 Du høres ut som en fantastisk opdretter takk =) 95% av alle valpene blir jo familie hunder så da hvorfor ikke vektlegge egenskaper å sunnhet når det er det som er viktig? at man følger rasestandaden er jo en selfølge. 4
la Flaca Skrevet 18. mars 2012 #26 Skrevet 18. mars 2012 Man skal jo få i pose og sekk når man kjøper hund. Selvfølgelig skal gemyttet være fremragende i tillegg til høyeste score i ringen, det ene skal ikke utelukke det andre.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #27 Skrevet 18. mars 2012 Man skal jo få i pose og sekk når man kjøper hund. Selvfølgelig skal gemyttet være fremragende i tillegg til høyeste score i ringen, det ene skal ikke utelukke det andre. så du lever i en verden hvor ALLE hunder er bra både gemytt, helse og utseenede messig.. hva skal man med utstilling da? 4
LexSuperior Skrevet 18. mars 2012 #28 Skrevet 18. mars 2012 Her kommer nok en Shetland Sheepdog eier :gjeiper: Fantastiske hunder med gøyal personlighet! Min lille frøken er tøff, sosial, lojal og super aktiv! Rasen høres perfekt ut til bruket ditt, meeeen... Jeg ville tenkt på noen faktorer før jeg tok valget mitt, uansett om jeg valgte sheltie eller en ei. Du sier at du skal begynne på vgs, og da er det greit å huske på at du skal være leieboer i minst noen år til. Jeg vet ikke om du er lærling eller hva, men disse hundene kan leve veldig lenge og det er det jo greit å tenke på. Det kan bety at det blir litt vanskeligere å finne et sted å bo senere, blant annet er det mange huseiere som ikke leier ut til folk med hund i det hele tatt. F.eks. sheltiene lager ganske mye lyd, og selv om mye kan trenes bort så er det greit å tenke litt på det i forhold til om du har tenkt til å være leieboer i mange år framover og flytte fra der du bor nå. Hvor stor plass trenger de å boltre seg på? Trenger de mye leker og hjernetrimm så er det en fordel å ha større plass enn en ettroms. Vi bodde midlertidig på en etroms og jeg tror så absolutt at en st.bernhard hadde trivdes mye bedre enn min lille frøken! Hun har nemlig et nesten konstant behov for å gå rundt med en leke eller tre i munnen
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #29 Skrevet 18. mars 2012 plass har nesten ingenting å si på en sheltie.. har du oppdratt den riktig og setter av tid til hunden hver dag kan du fint bo i en 30kvd hybel... dette gjeler de fleste mellom\små hunder! 2
Gjest Bobler Skrevet 18. mars 2012 #30 Skrevet 18. mars 2012 plass har nesten ingenting å si på en sheltie.. har du oppdratt den riktig og setter av tid til hunden hver dag kan du fint bo i en 30kvd hybel... dette gjeler de fleste mellom\små hunder! Det gjelder alle hunder Har ei venninne som bor på 25kvadrat sammen med rottweileren sin. Den sover bare inne, så plassen blåser den i. Det er hva hun gjør ute som har noe å si Får hunden brukt seg nok, skal den bare sove og spise inne uansett 1
LexSuperior Skrevet 18. mars 2012 #31 Skrevet 18. mars 2012 plass har nesten ingenting å si på en sheltie.. har du oppdratt den riktig og setter av tid til hunden hver dag kan du fint bo i en 30kvd hybel... dette gjeler de fleste mellom\små hunder! 30 er ganske stort hvis man er en person og student med hund i by da. Mitt rom f.eks. var så lite at hadde jeg hatt en større hund, så hadde jeg ikke hatt plass.. Det er bare derfor jeg sier det. Har man vanlig studentøkonomi så er det faktisk lurt å tenke litt på sånt altså. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #32 Skrevet 18. mars 2012 Det gjelder alle hunder Har ei venninne som bor på 25kvadrat sammen med rottweileren sin. Den sover bare inne, så plassen blåser den i. Det er hva hun gjør ute som har noe å si Får hunden brukt seg nok, skal den bare sove og spise inne uansett åhr yess endelig noen som forstår det :D hehe men når det kommer til rom og plass så er det to forskjellige ting, når jeg mener liten plas mener jeg 325kvadrat(hybel), alt under det er jo et rom og det er for lide selv for mennesker i lengden.. alle hunder kan trivs på liten plass om man setter av tid til hunden sin, aktiviserer den osv. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #33 Skrevet 18. mars 2012 åhr yess endelig noen som forstår det :D hehe men når det kommer til rom og plass så er det to forskjellige ting, når jeg mener liten plas mener jeg 325kvadrat(hybel), alt under det er jo et rom og det er for lide selv for mennesker i lengden.. alle hunder kan trivs på liten plass om man setter av tid til hunden sin, aktiviserer den osv. opps skulle stå 25 kvadrat ikke 325
LexSuperior Skrevet 19. mars 2012 #34 Skrevet 19. mars 2012 åhr yess endelig noen som forstår det :D hehe men når det kommer til rom og plass så er det to forskjellige ting, når jeg mener liten plas mener jeg 325kvadrat(hybel), alt under det er jo et rom og det er for lide selv for mennesker i lengden.. alle hunder kan trivs på liten plass om man setter av tid til hunden sin, aktiviserer den osv. Klart det, men det jeg mener er at når man er så ung og skaffer seg hund så vet man ikke hvor man skal bo senere. Det er dyrt med hund, det er dyrt å bo, og man må ofte betale mer for å bo når man har hund fordi at så få huseiere sier ja til utleie. Kanskje ts har tenkt på det alt, kanskje ikke. Man blir f.eks. Ekskludert fra mange studentboliger, kollektiv osv. Og man får jo heller ikke en ferdig trent hund. Det er så mange her som sier at med rett trening så går det bra. Det gjør det, men man må kunne bo et hundevennlig sted å gjøre det også.
Gjest Survival Skrevet 19. mars 2012 #35 Skrevet 19. mars 2012 Jeg har selv en liten hund. Dog ikke en rase jeg anbefaler deg, da det virker som at du trenger en hund som kan være alene hjemme 6-8 timer om dagen. Jeg vil bare minne deg om at det er flere faktorer du må tenke over før du kjøper deg hund. For alt jeg vet har du kanskje allerede tenkt over dette, men siden du er ganske ung og mange unge ender opp med omplassering, gjentar jeg det for sikkerhetsskyld. 1. Skal du ha hunden helt alene? Hva om du trenger noen som kan ta seg av den en dag du må noe spesielt, eller du er syk og ikke kan gå tur med den? Har du familiemedlemmer som kan være behjelpelig med det? Ikke bare i nødstilfeller, men unge mennesker som oss endrer jo livsstil hele tiden. Det er skole, arbeid, festing, farting, ting her og der som skal gjøres - og noen ganger må man ha hundepasser. 2. Fortsettelsen på punktet over: Har du sett deg selv om 10-15 år? En hund kan fort leve i 15 år, så det er et poeng å tenke langsiktig. En liten hund er nok mer praktisk ift. bosted, men det er fortsatt svææært vanskelig å få leilighet når man har hund. Du skal jo ikke bo der du bor nå for alltid, regner jeg med. Så det er et poeng å tenke over det også. Har du tanker om å reise noe? Da kan du ikke ha hund hjemme. Skal du flytte halvveis over landet for å studere, der du har ingen som kan hjelpe deg med å ta vare på hunden dersom du trenger det? Får du vanskelige arbeidstider i fremtiden som kan gjøre at det ikke passer å ha hund? 3. Økonomi! Har du egentlig økonomi til å ha hund? Forsikring (noe man skal ha) på hunden koster ikke allverden, men selv om at man har forsikring er det fortsatt utgifter på hunden som kan bli store. Hunden skal jo til regelmessig veterinærsjekk, kanskje pelsstell, ørerens (svært viktig hos hunder med "hengeører"), hunden må kanskje ha en medisin fordi den har en sykdom eller noe slikt. Det koster penger. Trenger hunden en operasjon må du sannsynligvis også betale en egenandel. Ikke alt blir dekt av forsikringen. Så har du utgifter på fòr (kvalitetsfòr koster litt), du har utstyr hunden trenger slik som bilbur, seng, kobbel og bånd, klær, potesokker om den har såre poter, pelspleie hvis den trenger det, osv osv. Så må du regne med å betale en solid sum om du plutselig må hunden hos kennel. Fritidsaktiviteter med hunden, koster også. Regner man alt i sammen koster det litt å ha hund altså! Tenk over det.... 1
la Flaca Skrevet 19. mars 2012 #36 Skrevet 19. mars 2012 så du lever i en verden hvor ALLE hunder er bra både gemytt, helse og utseenede messig.. hva skal man med utstilling da? Jeg lever i en verden der oppdrettere kun avler på dyr som er top notch. Og min kommentar var rettet mot dette innlegget; Driver oppdrett av shetland sheepdog, ...men jeg legger mest vekt på egenskapene og sunnhet fremfor å vinne sløyfer i ringen. (mitt utdrag) Der jeg stusset over at vedkommende ble beskrevet som en "fantastisk" oppdretter. Både eksteriør og helse og eventuelle bruksegenskaper og temparament skal vektlegges like mye. Har man ikke alt i en pakke så avler man ikke på dyret. Premium avlsdyr som parres med en ideell partner gir meget sjelden dårlige avkom!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #37 Skrevet 19. mars 2012 Jeg lever i en verden der oppdrettere kun avler på dyr som er top notch. Og min kommentar var rettet mot dette innlegget; (mitt utdrag) Der jeg stusset over at vedkommende ble beskrevet som en "fantastisk" oppdretter. Både eksteriør og helse og eventuelle bruksegenskaper og temparament skal vektlegges like mye. Har man ikke alt i en pakke så avler man ikke på dyret. Premium avlsdyr som parres med en ideell partner gir meget sjelden dårlige avkom! hehe det er en selfølge at man legger stor vekt på rasestandarden, men så har det seg slik at å får en premiering som gul sløyfe er godt nok det om hunden har prima gemytt, helse og bruksegenskaper. man kan tilate seg å gå litt ned på premieringen for gemytt, helse og enegskaper. men.. jeg tilater ikke å parre to champions som har dårlig gemytt dårlige egenskaper, og har så mye pels at de rett å slett ikke funker i hverdagen. ja det er flott med en pelsrik sheltie, men hvor praktiskt er det for en familie å børste denne pelsen hver dag og holde den nedkjølt under trening. å følge en viss rasestandard er en selfølge! men jeg velger heller en litt dårligere premiert hund som har de bruksegenskapene, gemyttet og helsa i behold en en agressiv hormonproppet kennelhund! når man avler vil man ha hele pakka på foreldredyrene, at en hund er champion betyr ikke at den lager bra valper! 3
la Flaca Skrevet 19. mars 2012 #38 Skrevet 19. mars 2012 (endret) hehe det er en selfølge at man legger stor vekt på rasestandarden, men så har det seg slik at å får en premiering som gul sløyfe er godt nok det om hunden har prima gemytt, helse og bruksegenskaper. man kan tilate seg å gå litt ned på premieringen for gemytt, helse og enegskaper. men.. jeg tilater ikke å parre to champions som har dårlig gemytt dårlige egenskaper, og har så mye pels at de rett å slett ikke funker i hverdagen. ja det er flott med en pelsrik sheltie, men hvor praktiskt er det for en familie å børste denne pelsen hver dag og holde den nedkjølt under trening. å følge en viss rasestandard er en selfølge! men jeg velger heller en litt dårligere premiert hund som har de bruksegenskapene, gemyttet og helsa i behold en en agressiv hormonproppet kennelhund! når man avler vil man ha hele pakka på foreldredyrene, at en hund er champion betyr ikke at den lager bra valper! Det er noe som heter overpelsa på sheltie også, og det får man trekk for på utstilling. Har man en god hund så når den helt opp uten en stor pels! En god sheltiepels skal være lett å holde i orden og ha godt med dekkhår, de er tross alt brukshunder. Kan være enig i at amerikanske dommere foretrekker vel pelsa hunder, men den britiske (norske) typen skal jo ikke være for myk eller ha for mye underull. En "hormonproppet kennelhund" vil forøvrig også ha store problemer med å havne helt i toppen siden det tross alt krever mye av hunden å gjennomføre en utstilling. Überstressa hundeaggressive dyr funker ikke i ringen. At dyret er champion vil heller ikke si at det er feilfritt eksteriørmessig, men de manglene veier man opp med riktig partner. Temperament er noe som aldri skal fires på. Hvis man skal begynne å avle utenfor standard fordi den ikke passer for "vanlige folk" så syns jeg heller man skal finne en annen rase. Men jeg skjønner hva du mener. Syns likevel det ikke finnes grunner gode nok til å la det ene gå på bekostning av det andre. Pose og sekk, ja takk! Endret 19. mars 2012 av la Flaca 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #39 Skrevet 19. mars 2012 å nei der tar du feil, jeg opplevde at en staffe kastet seg over en annen staffe i ringen, var agresiv pep og hakket tenner. og hvem vant? jo den hissige staffen.. jeg har vært veldig uheldig med amerikanske dommere da, som setter de altfor kraftige store pelsrike hundene forann den nette praktiske arbeidshunden. heldigvis tenker vi ikke alle likt, vi trivs med forskjellige raser og har egne syn på ting, og så lenge raseklubbens regler blir fulgt ser jeg ikke noen grunn til å klage
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå