Gå til innhold

Ønsker meg liten hund!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei hei. Jeg skal snart begynne på videregående, og da skal jeg flytte å bo i "kjelleren" hos bestemor. Jeg (sammen med foreldrene, da) har to store hunder. Jeg har hatt hovedansvaret for dem, men de tar gledelig på seg å passe på dem når jeg flytter for å gå på videregående. Der jeg skal bo paser det ikke å ha store hunder (nuffe og husky), men jeg ønsker virkelig å ha hund der!... (og det er helt greit for de jeg bor hos) :rodmer:

Jeg kan ikke ha en hund som er veldig "vakthund",

og helst ikke kreve alt for mye pelsstell... (litt er helt greit)

Så her er spørsmålet:

Hvilken LITEN hunderase har dere gode erfaringer med?

Takk for sakelige svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hva vil du bruke den til? En liten hund er jo ikke bare en liten hund, de har forskjellige egenskaper ;)

Av mine favorittsmåhunder er nok shetland sheepdog på topp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor man ikke kan ha stor dyr i små lieligheter, for hunden tar da virkelig ikke mye plass der. En må tenke på hvor mye arbeid en vil legge i det å gå på tur, trene med hunden ol, ikke på størrelsen fordi man tror man har for liten plass.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har Papillon, og jeg simpelten elsker personligheten :rodmer:

De blir 28 cm høye, og selv om de har mye og lang pels kreves det ikke så veldig mye av pelsstell bortsett fra når de bytter fra valpepelsen til voksenpelsen. De har ikke underpels, så det er kun den lange. De røyter ikke utenom de vanlige røytetidene, og det trengs ikke børsting av selve kroppen mer enn rundt en gang i uka. Ørene bør kjemmes med kam en gang til dagen for der er det typisk at det danner seg floker.

Ellers er det en svært livlig og energisk rase, noe som gjør at du må ha tid og mulighet til å stimulere den. Jeg går f.eks. på utstillingstrening 2 ganger i uka, går tur 2 ganger til dagen, og på sikt skal vi begynne med agility. De trives absolutt ikke med et stillesittende liv, og er på ingen måte noen "veskehund".

De kan være ganske intense med bjeffing, men sett grenser når de begynner å bjeffe og lær den å reagere på en roligere måte og ikke holde på i det uendelige, så går det greit.

Ellers er de veldig lettlærte, og det kreves som oftest ikke mer enn 5-10 repetisjoner av noe før de har lært det. Men det må uansett repeteres jevnlig for at det ikke skal glemmes så klart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere. Ja jeg skrev visst lite om hva jeg vil bruke den til!

Jeg vil ha en hund jeg kan gå på tur med, kanskje trene litt agilty, dressur og selvfølgelig kose kose:)

Papillon høres ut som en rase jeg skal undersøke nærmere! takk takk.

Jeg vil ikke ha med de to store hundene fordi jeg vet at de trivest best i der de er (De kan løpe å leke løs, gå masse på tur og ikke noen vei inærheten)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hva vil du bruke den til? En liten hund er jo ikke bare en liten hund, de har forskjellige egenskaper ;)

Av mine favorittsmåhunder er nok shetland sheepdog på topp.

"Tåler" de å gå på forholdsvis lange turer? ;)TS

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Vil du drive agility og lydighet hadde jeg definitivt tatt en nærmere kikk på sheltie :)

• Liker 3
Gjest Wolfmoon
Skrevet

"Tåler" de å gå på forholdsvis lange turer? ;)TS

Ikke noe problem. opprinnelige gjeterhunder med mye energi :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk wolfmoon!

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor man ikke kan ha stor dyr i små lieligheter, for hunden tar da virkelig ikke mye plass der. En må tenke på hvor mye arbeid en vil legge i det å gå på tur, trene med hunden ol, ikke på størrelsen fordi man tror man har for liten plass.

Jeg er enig med denne jeg. En ST.Bernhard f.eks vil trives bedre i en bitteliten leilighet enn det en shetland sheepdog vil

Skrevet

Hva med Greyhound? :)

Sofagriser til de grader når de er inne, bedagelige, vakre og de krever ikke mye. Fine å gå turer med, liker å løpe litt en gang om dagen.

Skrevet

Hva med Greyhound? :)

Sofagriser til de grader når de er inne, bedagelige, vakre og de krever ikke mye. Fine å gå turer med, liker å løpe litt en gang om dagen.

Greyhound er vel ikke direkte liten...;-)

• Liker 1
Skrevet

Greyhound er vel ikke direkte liten...;-)

Ikke aå veldig liten, men som flere er inne på her så finnes det mange store hunder som krever liten plass.

Alt en greyhound krever er en stol eller sofa å ligge i, pluss mat og vannskål.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en Griffon?

De tåler turer i både mark og fjell. Den langhårete typen må nappes, men ikke den som er korthåret.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg er enig med denne jeg. En ST.Bernhard f.eks vil trives bedre i en bitteliten leilighet enn det en shetland sheepdog vil

TS sier da virkelig ingenting om bitteliten leilighet, hun sier bare kjelleren. Hvor stor den er, om det er uteområde eller ikke vet vi i grunn lite om.

Det kan også være andre praktiske hensyr som gjør en liten hund bedre egnet enn en st.Bernard, f.eks. hvis ts ikke har bil og må benytte kollektivt eller lignende.

En liten hund kan selvfølgelig også bli rolig inne, men mange blir det ikke, kanskje fordi de ikke får nok trening og stimuli i utgangspunktet :klo::vetikke:

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ikke ha med de to store hundene fordi jeg vet at de trivest best i der de er (De kan løpe å leke løs, gå masse på tur og ikke noen vei inærheten)

TS

Jeg har sheltie og de krever å kunne utfolde seg fysisk. Det er en grunn til at det alltid er en sheltie i toppen på agilitystevner. Sinnsykt raske og utholdende små rakkere. Så det å kunne løpe mye løs og gå masse tur der det er trygt for biler trenger sheltien minst like mye som de to store hundene dine. Lurer på om jeg ville sett på en enklere rase hvis du ikke kan tilby den lille hunden det.

Du er jo allerede inne på papillon. (Men sheltien har en mye mer praktisk størrelse, og er helt herlig på alle måter :rodmer: ).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hva med cavalier king charles spaniel eller en pomeranian?

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, dere!

TS

Skrevet

Jeg har shetland sheepdog. En relativt aktiv hund i liten forpakning. De trenger ganske mye aktivitet, men tåler litt latmannsliv også. Jeg konkurrerer med min i høyeste klasse i agility med henne, og trener litt lp. Pelsstel av sheltie er litt individuellt. min tispe trenger ekstremt lite pellsstell da hun ikke har så mye underull. Så bruker jeg henne ikke til utstilling, så brur meg ikke så mye om pelsen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At må ha stor plass inne for å ha en større og aktiv hund er bare tull. Det er den fysiske og mentale treningen hunden får i det daglige som er det viktige.

Border Collie i leilighet f.eks. er ikke noe problem.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...