AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #1 Skrevet 13. mars 2012 Noen som vet hvor jeg kan finne oppskrifter til buddhistisk mat? Når jeg googler finner jeg bare reglene for hva de ikke kan spise, men det er lite oppskrifter... Jeg har ikke lyst til å lage bare en vegetarisk rett, hadde vært morsomt å lage noe mer spennende enn grønnsakslasagne eller supper
^me^ Skrevet 13. mars 2012 #3 Skrevet 13. mars 2012 http://www.mademan.com/mm/5-easy-buddhist-food-recipes.html men det ikke slik at om du er buddhist så spiser du ikke kjøtt, det gjelder vel bare enkelte som selv ønsker det fordi at buddhister strengt tatt ikke skal ta liv. men det er greit og drepe et dyr for og spise det (og mest mulig av dyret) slik at du ikke har drept bare for og drepe men for og spise det for og overleve. jeg er selv buddhist og spiser det jeg vil
Gjest WendyClear Skrevet 13. mars 2012 #4 Skrevet 13. mars 2012 Hun ber om oppskrifter som ikke bare er vegetariske supper og lasagne, og dette er linken du gir etterfulgt av begrunnelse for at du spiser kjøtt som buddhist? Jeg ville heller søkt etter mat fra budhistiske land, ettersom det ikke er vanlig å søke etter kristen mat (det kan jo være hva som helst). Forøvrig er det vanlig å spise vegetarisk blant buddhister ettersom religionen setter dyr og mennesker likt og ikke støtter drap eller vold.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 13. mars 2012 #5 Skrevet 13. mars 2012 men det ikke slik at om du er buddhist så spiser du ikke kjøtt, det gjelder vel bare enkelte som selv ønsker det fordi at buddhister strengt tatt ikke skal ta liv. men det er greit og drepe et dyr for og spise det (og mest mulig av dyret) slik at du ikke har drept bare for og drepe men for og spise det for og overleve. jeg er selv buddhist og spiser det jeg vil Dette er rett og slett bare feil. Argumentet ditt tilsvarer "Ja, som kristen så skal man egentlig følge de 10 bud, men bare atte kanskje for di jeg atte... man får jo tilgivelse uansett. Jeg er kristen og jeg følger de ikke!" Men for all del, I Norge er det nærmest gått sport i og hevde at man tilhører en religion selvom man kun følger og/eller vedkjenner seg en brøkdel (om det) av religionens hellige skrift, så du er langt fra alene. 1
^me^ Skrevet 13. mars 2012 #6 Skrevet 13. mars 2012 den linken jeg la ved var en link til oppskrifter på buddhistisk mat som jeg fant på google...om det ikke var til interesse så var det iallefall et forsøk på og hjelpe. her er en link til det jeg nettopp fortalte om at buddhister spiser forskjellig: http://no.radio86.com/mat/buddhistisk-mat-fra-altetere-til-vegetarianere 1
Gjest WendyClear Skrevet 13. mars 2012 #7 Skrevet 13. mars 2012 (endret) den linken jeg la ved var en link til oppskrifter på buddhistisk mat som jeg fant på google...om det ikke var til interesse så var det iallefall et forsøk på og hjelpe. her er en link til det jeg nettopp fortalte om at buddhister spiser forskjellig: http://no.radio86.com/mat/buddhistisk-mat-fra-altetere-til-vegetarianere Jeg er ikke TS, så det er ikke meg du prøvde å hjelpe. Syntes det var mye interessant på linken (i og med at jeg faktisk er vegetarianer). En link til et radioprogram ja, tusen takk nå vet jeg hva buddisme er for noe! Endret 13. mars 2012 av WendyClear
^me^ Skrevet 13. mars 2012 #8 Skrevet 13. mars 2012 Men for all del, I Norge er det nærmest gått sport i og hevde at man tilhører en religion selvom man kun følger og/eller vedkjenner seg en brøkdel (om det) av religionens hellige skrift, så du er langt fra alene. dette har ingenting med denne tråden og gjøre og hører bedre til på religion og livssyn forumet... du vet ingenting om hvilket forhold jeg har til buddhismen..bare for og minne deg på det..snakk for deg selv og ikke andre. 1
^me^ Skrevet 13. mars 2012 #9 Skrevet 13. mars 2012 (endret) Jeg er ikke TS, så det er ikke meg du prøvde å hjelpe. Syntes det var mye interessant på linken (i og med at jeg faktisk er vegetarianer). En link til et radioprogram ja, tusen takk nå vet jeg hva buddisme er for noe! jeg skjønner at det ikke virket så overbevisende men..vel det var det beste jeg fant av det jeg har lært tidligere om buddhister og mat Endret 13. mars 2012 av ^me^
Lykkelitenen Skrevet 13. mars 2012 #10 Skrevet 13. mars 2012 Det letteste for deg blir nok å fokusere på de landene som har høyt antall av buddhister og velge mat som representerer disse landene, da mat ofte er mer knyttet til kultur og tradisjon enn religion (med untak av en del matforbud som man kan finne i flere religioners). Så kan du ut i dra de rettene velge alternativer som du syntes passer sammen med den budhistiske tankegang (f.eks. vegetar som mange Buddhister i østen sverger til). De færreste buddhister tenker nemlig på maten sin som typisk "buddhistisk mat"
^me^ Skrevet 13. mars 2012 #11 Skrevet 13. mars 2012 (endret) jeg fant visst flere linker til buddhisme og vegetarmat http://www.buddhistforbundet.no/sprsml.shtml#matvaner http://en.wikipedia.org/wiki/Buddhist_vegetarianism http://buddhism.about.com/od/basicbuddhistteachings/a/vegetarianism.htm håper dette kan avklare noen av spørsmålene om at buddhister bare spiser vegetarmat Endret 13. mars 2012 av ^me^
Gjest Yellow Taxi Skrevet 13. mars 2012 #12 Skrevet 13. mars 2012 du vet ingenting om hvilket forhold jeg har til buddhismen..bare for og minne deg på det..snakk for deg selv og ikke andre. Tja, basert på det du skrev over her så vet jeg en god del. Forøvrig tviler jeg ikke på at du klarer å finne flere andre som identifiserer seg som buddhister selvom de ikke egentlig følger den mest grunnlegende leveregelen, men det gjør det ikke mindre feil av den grunn.
Inx Skrevet 13. mars 2012 #13 Skrevet 13. mars 2012 Ris. Man tar en kjele, putter i X ris + 2X vann + litt salt. Kokes på svak varme i ca 20 minutter. Spis kun 1 riskorn om dagen om du ønsker å oppnå Nirvana 2
^me^ Skrevet 13. mars 2012 #14 Skrevet 13. mars 2012 (endret) Tja, basert på det du skrev over her så vet jeg en god del. Forøvrig tviler jeg ikke på at du klarer å finne flere andre som identifiserer seg som buddhister selvom de ikke egentlig følger den mest grunnlegende leveregelen, men det gjør det ikke mindre feil av den grunn. har du lyst til og utdype mer hva som gjøres feil? enlighten me Ris. Man tar en kjele, putter i X ris + 2X vann + litt salt. Kokes på svak varme i ca 20 minutter. Spis kun 1 riskorn om dagen om du ønsker å oppnå Nirvana good answer! Endret 13. mars 2012 av ^me^
Gjest Yellow Taxi Skrevet 13. mars 2012 #15 Skrevet 13. mars 2012 har du lyst til og utdype mer hva som gjøres feil? enlighten me Buddhistisk filosofi i en setning: ALT LIV ER HELLIG. Altså ikke "mesteparten sålenge jeg ikke har lyst på servelat", men "alt liv". Buddhistiske munker hadde fått bakoversveis (om ikke de fleste var skallet) av og lese ditt første innlegg!
^me^ Skrevet 13. mars 2012 #16 Skrevet 13. mars 2012 Buddhistisk filosofi i en setning: ALT LIV ER HELLIG. Altså ikke "mesteparten sålenge jeg ikke har lyst på servelat", men "alt liv". Buddhistiske munker hadde fått bakoversveis (om ikke de fleste var skallet) av og lese ditt første innlegg! tatt i fra buddhistforbundet (som jeg vil tro kan en ting og to om buddhisme..) Buddhismen er ikke som noen andre religioner som til dels detaljregulerer folks liv på felter som mat, klær, samliv osv. Å lete etter paralleller i buddhismen til fenomener man finner i f.eks. kristendommen, blir derfor ofte å lete etter noe som ikke eksisterer. Ettersom buddhismen vektlegger ikke-vold, finner man at mange buddhister er vegetarianere, uten at man av den grunn dermed kan si at det er snakk om noen "buddhistisk matkultur". Vegetarianisme er altså ikke noe buddhistisk "påbud" eller krav eller liknende, men noe man evt selv velger, hvis man kan/vil. 1
Gjest WendyClear Skrevet 13. mars 2012 #17 Skrevet 13. mars 2012 tatt i fra buddhistforbundet (som jeg vil tro kan en ting og to om buddhisme..) ja, det står ikke i noen buddistisk "regelbok" at man ikke skal spise kjøtt osv. Men det strider jo fortsatt mot passifist-tankegangen. Jeg skjønner ikke hvordan du kan ha en så sterk tro på at alt liv er hellig, og samtidig spise dyr. Jeg kan forresten legge til at innen krishna-bevegelsen skal en ikke spise kjøtt, løk eller hvitløk. Løk og hvitløk er hemmende ved meditasjon, så det er jo for den som driver med det og derfor gjerne er sterkt troende. For disse hadde det vært utenkelig å spise kjøtt på grunn av deres tanker, ikke fordi et regelverk fortalte dem det.
^me^ Skrevet 13. mars 2012 #18 Skrevet 13. mars 2012 ja, det står ikke i noen buddistisk "regelbok" at man ikke skal spise kjøtt osv. Men det strider jo fortsatt mot passifist-tankegangen. Jeg skjønner ikke hvordan du kan ha en så sterk tro på at alt liv er hellig, og samtidig spise dyr. Jeg kan forresten legge til at innen krishna-bevegelsen skal en ikke spise kjøtt, løk eller hvitløk. Løk og hvitløk er hemmende ved meditasjon, så det er jo for den som driver med det og derfor gjerne er sterkt troende. For disse hadde det vært utenkelig å spise kjøtt på grunn av deres tanker, ikke fordi et regelverk fortalte dem det. stemmer det om jeg spiser dyr så gjør jeg det kun fordi at kroppen min trenger det, ja..det går fint ann og la være å spise kjøtt, men det er ikke naturlig for meg. selv om jeg spiser kjøtt vil ikke det si at jeg er mindre buddhist fordet :)ellers lever jeg etter det buddhistiske livvsyn og det har jeg egentlig gjort så lenge jeg kan huske men nå synes jeg at vi har dratt denne tråden i feil retning og håper vi heller kan legge denne diskusjonen ned og la TS få oppskrifter i stedet for diskusjon
Fresi Skrevet 13. mars 2012 #20 Skrevet 13. mars 2012 Du kan lage momos. Hvis du googler videre på "how to make momos", "momo recipe" osv finner du oppskrifter på både vegetariske og ikke-vegetariske varianter. Momos er vanlig i områder der det bor mange buddhister, som Nepal, Tibet, Bhutan og Nord-India. Om det er en "buddhistisk rett" er derimot et litt annet spørsmål.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå