Gå til innhold

Hjelp, vi skal slanke oss...


Barbie

Anbefalte innlegg

På mandag begynner min mann og jeg på slankekur! :-? :-?

Er det noen her som kan gi meg noen gode tips på hva vi skal spise??

Tar gjerne i mot noen dietter som virker.

Vi har bestemt oss for å bare drikke brus i helgene.

Aldri forsyne oss mer enn en gang av middagen, og selvfølgelig redusere på mengden.

Godterier blir bare tillatt på lørdager.

(Vi er skikkelige godtemonstre) :oops:

Jeg blir kjempeglad om noen gidder og komme med mattips og ideer! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig tror jeg ikke på spesielle dietter, men heller varige forandringer i kosthold og livsstil. Du skal ikke slanke deg i 3 mnd for så å gå tilbake til din tidligere livsstil, da går du like fort opp i vekt som du gikk ned. De tipsene du selv skriver er veldig bra, snop bare én dag i uken, brus så sjeldent som mulig (særlig sukkerholdig brus, godt, men tomme kalorier). Når du lager middag så bruk mye grønnsaker, minst halvparten av tallerkenen skal være fylt med grønnsaker. Unngå stekt mat, eller til nød stekt i bare litt olje, kokt og bakt mat er sunnest.

Fløte og smør er til spesielle anledninger. Sauser er gjerne fetende så bruk minimalt av det. Sjysaus og kjøttkakesaus er faktisk relativt mager. Du kan lage hvitsaus/karrisaus på en magrere måte enn dem med smør/mel og melk. Istedet varmer du opp melk og jevner den med litt mel rørt ut i kald melk. Gryteretter er en fin måte å få "saftig" mat uten sauser for med litt kraft/buljong i som koker med kjøttet/fisken og grønnsakene + krydder gir det i seg selv en herlig saus med god smak.

Spis grovt brød med magert pålegg, f.eks. mager postei, egg, makrell i tomat (sunt fett), mager ost/smøreost, kokt skinke og andre rene kjøttprodukter og tomat/paprika/agurk og annet grønt du kan ha på. Det er bedre å spise ofte og lite enn sjeldent og mye. Frukt og 0,1% yoghurt er fint kveldssnacks eller kanskje knekkebrød med magert pålegg på. Grønnsaker med dip (brukt yoghurt eller kesam med slike Maarud dip-pulver) er også greit. Popcorn som du har poppet selv med litt olje er også sunn snacks. Og husk at det er lov å spise sjokolade på en tirsdag også om du skulle få lyst på det, et normalt menneske spiser godteri og kaker.

Et tips jeg leste en gang var at når du får lyst på noe "forbudt" så si til deg selv at du skal vente 10 minutter (spis gjerne et knekkebrød eller noe sånt i mellomtiden) og hvis du fremdeles har lyst på sjokoladen så får du lov. De fleste vil da ha mistet lysten når de har fått i seg ordentlig mat. Vel, det var i allefall mine kostholdstips, og klarer dere å trimme litt også er det bare enda bedre. Det trenger ikke være så mye, en rask tur noen kvelder i uka, ta trapper i stedet for heisen, kjøp en ergometersykkel eller noe slikt.

Og forresten, hvis du går på http://www.greteroede.no finner du mange kalorifattige oppskrifter som er fine å bruke. Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til: drikk mye vann! Gjerne 2-3 liter om dagen. Ha en vannflaske med deg overalt, på jobben også, så er det lett å drikke litt ofte. I begynnelsen vil du nok springe på do ganske ofte, men etterhvert vil kroppen din venne seg til det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vannet renner rett gjennom er at vannet du drikker er for kaldt. Det beste, både sommer og vinter er å drikker vann som holder 16-18 grader. Litt under romtemperatur.

Kroppen klarer i mye større grad å ta opp vann med denne temperaturen. Dette er særlig viktig om sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mår man slanker seg, tror jeg det er ekstra viktig å kooose seg med maten når man først spiser. Spis sakte, smak mye på maten, ikke svelg den rett ned. Når man kutter med på maten er det som regel vanskeligst de første dagene, det blir litt lettere etterhvert. Ofte spiser man mye mer enn man trenger, fordi man spiser selv om man ikke er sulten. Vi spiser jo ofte fordi det er veldig godt med mat og godis, ikke sant??

Hilsen ei med stooort behov for godis nesten hver dag... :oops: :ler:

Ps: Det er selvfølgelig også viktig med fysisk aktivitet i tillegg (Takk og pris for at det virker sier nå jeg, ellers hadde jeg ikke vært særlig slank...!)

Lykke til til deg og din kjære iallfall... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vannet renner rett gjennom er at vannet du drikker er for kaldt. Det beste, både sommer og vinter er å drikker vann som holder 16-18 grader. Litt under romtemperatur.

Kroppen klarer i mye større grad å ta opp vann med denne temperaturen. Dette er særlig viktig om sommeren!

Hvis jeg var nødt til å drikke så varmt vann hadde det nok blitt heller lite vanndrikking for meg, såpass lunkent/varmt vann er helt pyton. Jeg drikker iskaldt vann, og har ingen problemer med at det renner rett gjennom i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går ikke på noen spesiell diett, men har en ganske sunn livsstil.

Spis 5-6 måltider om dagen, små måltider. Pass på at du ikke blir skrubbsulten. Spis før du går fra jobb, slik at du ikke får lyst på alt mulig på veien hjem.

Spis proteinrik mat og karbohydratene spiser du tidlig på dagen.

Kvelden før bør du forberede maten du skal spise. Unn deg 1-2 kosedager i uken (helgen) hvor du spiser det du har lyst på. Det på en måte en belønning for at du har vær så flink på ukedagene.

Aldri gå i butikken når du er sulten, da er det garantert at du rasker med deg mye usunn mat.

Drikk mye vann. Noe av det viktigste: Fysisk aktivitet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du handler pålegg etc så ser du raskt på beskrivelsene hva som er den letteste påleggstypen, og man kan lett velge den med minst fett og lavest kcal i, uten at det verken smaker dårlig eller man av den grunn "teller kalorier".

Jeg holder også på å legger om kostholdet/livsstilen min, var rett så sunn før, men har fått meg en kjærste som er ganske usunn og lite i aktivitet, og har latt meg påvirke av ham.

Nå jobber jeg med å komme meg tilbake til min tidligere sunnere livsstil, samt tilbake til mer trening.

Det viktige for å gå ned i vekt, og holde seg der, er vel å bruke mer en man putter inn, sånn i hovesak ihvertfall.

Spis mindre av det usunne og mer av det sunne, og finn på en aktivitet som dere kan gjøre mer en det dere allerede gjør, så er man vel på god vei?

For min del så fungerer det også å kjøre hardt i starten, og holde seg der en god stund, om man da slipper opp litt på tøylene etter å ha vendt kroppen til hard linje, så kan man allikevel bare slippe litt og dermed allikevel være på ett bedre utgangspunkt en man var i starten.

Om det ble forståelig i det hele tatt da.... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...