Gå til innhold

Tony Nicklinson ønsker å dø


AnonymBruker

Aktiv dødshjelp  

55 stemmer

  1. 1. Hva er ditt syn på aktiv dødshjelp?

    • Jeg er imot
      6
    • Jeg er for
      43
    • Jeg vet ikke
      6


Anbefalte innlegg

Her kan du lese om britiske Tony Nicklinson som fikk slag i 2005, og kjemper nå for å få aktiv dødshjelp.

Hva mener du om aktiv dødshjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maruwan

Ja, så klart. Hvis noen ønsker å dø, så er det da noens business å la dem pines ihjel for å tilfredsstille sin egen moral.

Forresten driver vi allerede med dødshjelp i Norge. Du har lov til å sulte og tørste dem ihjel, men ikke gi dem en overdose morfin (forstå det dem som kan).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for i visse tilfeller, der livet uansett snart vil ende, eller dagene/ukene frem mot dette vil medføre mye lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at legenes oppgave er å redde liv, ikke å ta det.

Så du ville gjerne ha sittet i en stol hele dagen uten å kunne røre på annet enn øyelokkene i 20-35 år, og måtte ha hjelp til absolutt alt? Til å både bli klødd og tørket bak?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at legenes oppgave er å redde liv, ikke å ta det.

Men hva da om vi hadde en egen yrkesgruppe - med medisinsk utdanning - som jobbet med akkurat dette? Ikke at det hadde vært behov for så veldig mange, håper jeg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva da om vi hadde en egen yrkesgruppe - med medisinsk utdanning - som jobbet med akkurat dette? Ikke at det hadde vært behov for så veldig mange, håper jeg...

Ikke en egen yrkesgruppe, håper jeg, men en sammensatt en, av ulike typer helsepersonell og gjerne juridisk personell, for å være sikre på at korrekte avgjørelser blir tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krysset av på vet ikke, men jeg er vel egentlig for, så lenge det er fastsatt strenge retningslinjer for det. Syns ikke at hvem som helst skal kunne benytte seg av en slik "tjeneste".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir lovlig så burde det også være mulig for psykisk syke å ta sitt liv også. Det skal være likt for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Jeg er i utgangspunktet for aktiv dødshjelp. Imidlertid er det en del punkter som taler mot.

Et av disse er faren for at den syke ønsker å dø for ikke å være en byrde for sine omgivelser. At man rett og slett får en følelse av at det vil være lettere for familie og venner om man dør.

Den andre faren er at mennesker med varige eller midlertidige psykiske lidelser skal ta et forhastet valg.

Konklusjonen min er at jeg er for aktiv dødshjelp, jeg ønsker at mennesket skal få velge å slippe nær verdigheten og verdien av selve livet er borte.

Ankepunktet er hvordan man skal "forvalte" denne retten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart for. Man lar ikke engang dyr lide så mye som mange vil tvinge andre mennesker til å lide.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis aktiv dødshjelp skulle ha vært lov, hvor skulle grensen gått? Skulle alle som var suicidale fått hjelp til å ta sitt eget liv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart for. Man lar ikke engang dyr lide så mye som mange vil tvinge andre mennesker til å lide.

Det var et veldig godt poeng, faktisk.

Så fort det begynner å feile dyra noe, så fort de får det minste vondt, så begynner mange å skrike om at de burde få slippe. Hvorfor gjelder ikke dette mennesker også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis aktiv dødshjelp skulle ha vært lov, hvor skulle grensen gått? Skulle alle som var suicidale fått hjelp til å ta sitt eget liv?

Ja hvis man har sliti med det i mange år, så synes jeg de også skal få slippe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var et veldig godt poeng, faktisk.

Så fort det begynner å feile dyra noe, så fort de får det minste vondt, så begynner mange å skrike om at de burde få slippe. Hvorfor gjelder ikke dette mennesker også?

Fordi dyr lever i nuet, du kan ikke si til en hund at "du må ha litt vondt noen dager, men så blir det bedre". I tillegg er det ofte vanskelig å merke når dyr har smerter, spesielt byttedyr viser ikke at de har vondt før de er omtrent døden nær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for i visse tilfeller. Jeg har selv vært vitne til hvordan kreften til noen som sto meg nær medførte en sakte og grufull død, hvor lungene sakte men sikkert ble fylt med væske slik at h*n ble gradvis kvalt. Å se noen lide på den måten er rett og slett jævlig og uverdig for den som lider.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg mener at legenes oppgave er å redde liv, ikke å ta det.

Dette har ikke noe med legens oppgave og gjøre. Det har med hva Tony Nicklinson ønsker.

Det er hans liv hans kropp han selv burde få bestemme over det. Det er direkte skammelig at andre skal få bestemme over når han skal få dø.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva da om vi hadde en egen yrkesgruppe - med medisinsk utdanning - som jobbet med akkurat dette? Ikke at det hadde vært behov for så veldig mange, håper jeg...

Det hadde sikkert blitt en voldsom individuell belastning om man som legepersonell bare skulle tatt liv i stedet for å redde dem.

Det er sikkert best å la vanlige leger ta denne jobben, så slipper vi å velge noen stakkarer som utvalgte henrettere av syke mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...