Gå til innhold

Tenåringer og kostnader

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk nettopp en sms fra min tenåringdatter som ville på klesshopping. Jeg meldte tilbake og sa at det kunne vi gjøre når hun fikk penger.. vi avtale en dag senere i uka. Så kom spørsmålet om hun måtte betale alle klærene selv, og jeg skrev tilbake at det måtte hun. Fikk en sur melding igjen som sa at hun ikke da skjønte vitsen med at jeg da skulle være med...

Saken er den at hun har nesten 2000 i stipend,hun har jobb og tjener mellom 2500-3000, får dekket busskort, det meste av fritidsinteresser, samt skoleturer osv. Det siste halve året har jeg belat ca. 2000 pr. mnd i forskjellige ting knyttet til skole, fritidsinteresser samt busskort. Far har betalt nesten 1000 i fritidsinteresse utenom bidrag som han betaler til meg. (2000)

Kjenner jeg får et stikk av dårlig samvitiighet da jeg sa hun måtte betale selv, da jeg vet at hun trenger klær. Hun sparer dessuten over 2000 pr mnd som skal gå til lappen, og hun har 400 kr i faste utgifter utover dette. I snitt har hun altså ca. 2500 til fri disposisjon.

Hva tenker dere andre foreldre om denne situasjonen. Kan legge til at hun ikke bidrar med noe hjemme som husarbeid ol. Hun vil ikke gjøre det hvis hun ikke får lønn for det, og jeg har latt det gå fordi hun faktisk har nok med skole /jobb og interesser.

Takk for innspill.

Videoannonse
Annonse
Gjest damen
Skrevet

Dette er en no-brainer.

Klart hun betaler selv. Alt annet er å betrakte som en bonus.

Pluss at jeg ville gikk mine tenåringer en skrape for å behandle meg som en åpen lommebok og intet annet. Hadde blitt skikkelig forbanna om den eneste grunnen til at jeg ble invitert med på shopping var for å betale.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en no-brainer.

Pluss at jeg ville gikk mine tenåringer en skrape for å behandle meg som en åpen lommebok og intet annet. Hadde blitt skikkelig forbanna om den eneste grunnen til at jeg ble invitert med på shopping var for å betale.

Takk for tilbakemelding. Er jo helt enig med deg. Vil gjerne gi henne noe innimellom, men da uten at hun forventer det, og som du sier.. som en bonus.

• Liker 1
Gjest Solsmil
Skrevet

selvfølgelig skal hun betale selv. Moren min betalte mine klær når jeg bodde hjemme, men da hadde jeg verken stipend eller annen inntekt. Og jeg forventet aldri heller at hun skulle kjøpe ting til meg...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes foreldre burde dekke barnets behov for klær. Barn vil ofte ha langt mer enn de egentlig trenger, og det synes jeg ikke foreldre trenger å betale for. Trenger tenåringen din nye klær, synes jeg du burde betale. Trenger hun ikke nye klær kan du, men trenger ikke, å betale.

• Liker 2
Gjest Karoline
Skrevet

Jeg er selv ung, og helt siden jeg begynte å tjene penger selv har jeg betalt alt utenom selv. Jeg har kjøpt så og si alle klær selv med mindre mamma og pappa har vært snille og gitt meg noe. Alt av fritidssysler ellers som kino, bowling og lignende har jeg også betalt selv. Jeg mener at ungdom har godt av å lære å håndtere sine egne penger tidlig, det har hvertfall jeg lært mye av.

• Liker 2
Gjest Okusan
Skrevet

Enig med denne.

SÅ lenge hun har inntekt og stipend, og ikke bidrar med noe hjemme, ville jeg ikke blitt blid for en sånn melding.

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg synes hun godt kan betale selv hvis hun ikke har flere utgifter enn det som kommer frem i hovedinnlegget, i tillegg til at du betaler andre ting for henne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er hun? :)

Gjest Tekola
Skrevet

Etter at jeg begynte å tjene mine egne penger, ble det også til at jeg måtte kjøpe mer selv. Det hendte allikevel at mamma tok meg med på shopping hvis jeg trengte en ny jakke, nye sko eller en ny bukse, men det var mest som bonus hvis jeg virkelig trengte det eller hadde overrasket henne med rydding eller lignende.

AnonymBruker
Skrevet

Blir ikke det som å "straffe" ungen for å jobbe?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir ikke det som å "straffe" ungen for å jobbe?

ts her. Skjønner vinklingen din, du tenker at jo mer hun jobber, jo mindre får hun av oss.. Men når skal barna begynne å bidra selv... Hun er 17 år. Hun fikk både vinterjakke og vintersko, samt at hun har fått noen gensrer ol det siste halve året.

AnonymBruker
Skrevet

ts her. Skjønner vinklingen din, du tenker at jo mer hun jobber, jo mindre får hun av oss.. Men når skal barna begynne å bidra selv... Hun er 17 år. Hun fikk både vinterjakke og vintersko, samt at hun har fått noen gensrer ol det siste halve året.

Nå er dette min subjektive mening, men jeg, som noen andre ovenfor, synes at du burde betale dersom hun faktisk trenger klær.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når hun er under 18 kan hun vel strengt tatt forvente å få dekket alt av nødvendigheter, som jo klær er. Siden du sier hun trenger nytt, så regner jeg med at hun faktisk gjør det og at det ikke bare er snakk om at hun har lyst på noe nytt. Om det er sistnevnte, burde hun betale det selv med mindre du synes hun har gjort seg fortjent til det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det store spm her er om hun trenger nye klær eller har lyst på. Dersom jenta bare har for små, utslitte klær (det regner jeg ikke med!) så kan mor betale. Dersom hun, slik som alle tenåringer som jobber gjør, har lyst på nye klær fordi at det er kjekt, så synes jeg hun kan betale selv. I dag er det få klær som brukes opp og heller kastes/gis til Fretex da en har for mye (slik som resten av forbrukersamfunnet i dag). Da forstår hun ihvertfall hvor mye hun må jobbe for å ha råd til å flotte seg litt.

Skrevet

Med stipend på 2000 og inntekt på 2500-3000, synes jeg hun kan betale shoppingen selv. Da mener jeg ikke sko eller vinterjakke, men ting som hun ikke "må" ha. Hun har endel å rutte med i måneden.

Jeg tenker også at du kan bidra litt i ny og ne, men at det da skal være en "bonus" som nevnt over.

AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen. Jeg ser at noen av dere etterlyser spm om hun treger klærne kontra hun har lyst på nye klær. Dette er jo også et subjektivt spørsmål. Jenta har klær. Nå sjekket jeg klesskapet hennes og fant : 5 bukser som passer, 20 topper/bluser/hettegensere.. 5 par sko. I tillegg har hun noe klær hos far...

Min mening er likevel at hun trenger litt klær. Hun har begynt i ny jobb og trenger å stache seg...

AnonymBruker
Skrevet

Når jenta får 2000 kr i stipend så regner jeg med at det er fordi foreldrene har lav inntekt? Hva er det egentlig meningen disse 2000 kr skal gå til? Snop? Kino?

Jeg synes det er på høy tid at en 17-åring lærer å ta ansvar for egen økonomi. Og med 2000 kr pr mnd i stipend så skulle det da bare mangle om hun ikke betalte en hel del av egne utgifter selv. Hun får jo ikke stipend for å kjøpe lørdagsgodt heller da. Så hun kan jo få valget: Enten bruker hun stipendet på skoleting (utstyr, turer osv) og mor betaler for nye klær, eller så fortsetter dere slik som i dag. Å få i pose og sekk er sjelden god læring.

Til de som sier "hun blir straffet for å jobbe": Den har jeg hørt en del ganger før ja. Men hva mener dere egentlig? At ungdom som jobber skal bruke tusenvis av kroner hver måned på tull og fjas mens foreldrene jobber ræva av seg for å få familieøkonomien til å gå rundt og selv må nøye seg med en ny bukse annethvert år? Jeg mener det er en selvfølge at tenåringer som tjener egne penger også må bruke mer penger på nyttige ting, ikke bare fest og moro.

Og som det blir sagt over her: Sjansen for at jenta er helt uten klær er vel forsvinnende liten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mening er likevel at hun trenger litt klær. Hun har begynt i ny jobb og trenger å stache seg...

Enda større grunn til at hun bør betale selv. HUN har fått ny jobb, HUN tjener dermed ekstra penger, HUN trenger å stæsje seg, ergo bør HUN betale.

AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen. Jeg ser at noen av dere etterlyser spm om hun treger klærne kontra hun har lyst på nye klær. Dette er jo også et subjektivt spørsmål. Jenta har klær. Nå sjekket jeg klesskapet hennes og fant : 5 bukser som passer, 20 topper/bluser/hettegensere.. 5 par sko. I tillegg har hun noe klær hos far...

Hadde hun oppført seg snilt og fornuftig og hjulpet til hjemme, hadde jeg foreslått at du betalte alt eller at dere delte opp og betalte 50/50, siden jeg utifra det du skriver her tolker at hun har det hun trenger av klær. Hvis ikke, la henne betale det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...