makkapakka Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 Har dere satt noen grense på hvor mange venner som kan komme på besøk samtidig til deres barn? har hatt opptil 3-4 barn samtidig og hverken jeg eller sønnen min takler det så godt, iallefall når de ikke går sååå godt i sammen de er jo forskjellige disse barna. Syns det rekker med 1 og 1..
Gjest Tekola Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Mamma pleide å begrense det til to venner, om ikke de gikk veldig godt sammen.
Pityriasis Skrevet 12. mars 2012 #3 Skrevet 12. mars 2012 Det kommer jo helt an på alderen til barna! Er det snakk om barnehagebarn er jeg enig med deg i at det holder med 1 eller 2. Er det skolebarn synes jeg de bør få lov å være flere, så ikke noen "holdes utenfor". Da styrer de seg jo litt mer selv også, og du trenger ikke "passe på" på samme måte. Kommer jo litt an på hvor god plass man har og om de evt kan være på rommet (og det er stort nok) - men synes da i hvert fall en kan få være 4 stk. Da jeg var liten var det mange som hadde slike strenge regler på max 1 eller 2 inne, og det var skikkelig leit da vi var en vennegjeng på 4. Heldigvis fikk jeg lov å ha så mange det var plass til inne på rommet mitt - så endte opp med at vi var der om vi var alle sammen sammen... 1
Vendie Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 Å ha bare en på besøk om gangen er litt vel strengt da, gidder ikke å være henne som aldri lar ungene ha venner på besøk, liksom. De er jo gjerne en gjeng som henger sammen og jeg synes det blir litt feil å jage dem ut eller hjem til en av de andre hver gang de er fler enn to som skal være sammen. Hadde jeg satt en grense på en venn inne om gangen hadde nok barna mine sjelden hatt besøk. Greit at barnas venner føler seg velkomne her, synes jeg, og at jeg blir godt kjent med dem. 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 Har dere satt noen grense på hvor mange venner som kan komme på besøk samtidig til deres barn? har hatt opptil 3-4 barn samtidig og hverken jeg eller sønnen min takler det så godt, iallefall når de ikke går sååå godt i sammen de er jo forskjellige disse barna. Syns det rekker med 1 og 1.. Vi har to gutter som ofte har felles venner på besøk. Her i huset har vi ikke satt noen grense for antall. Vi ønsker ikke at noen skal stå igjen utenfor, og har derfor i alle år praktisert "enten alle eller ingen". Vi liker å ha et "åpent hus". Da de gikk i barnehagen, begrenset antallet seg siden vi avtalte med foreldrene besøk på forhånd. Etter de begynte på barneskolen har det ofte vært opptil 7 venner i tillegg til våre (har stort hus). Så lenge de ikke bråker eller slåss, er det greitt. Av og til kan det bli for mye, og da ber jeg alle (også mine egne) om å ta seg en tur ut. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #6 Skrevet 12. mars 2012 Her i huset har vi aldri hatt begrensninger på antall venner. Hadde de bråket og kranglet hadde jeg kanskje tenkt annerledes, men de er stort sett gode venner. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #7 Skrevet 12. mars 2012 Jeg har ikke hatt noen begrensninger. Heller erfart hva som går og hva som ikke er ok. Det avhenger jo av alder og type lek. Her har jeg hatt rimelig mange inne.
Silfen Skrevet 12. mars 2012 #9 Skrevet 12. mars 2012 Ingen grenser foreløpig. I dag var det 8 besøkende fordelt på to barn/tenåring. Riktignok hadde jeg nok satt foten ned om fjortisen trodde hun kunne hatt minidisko på rommet eller noe.
sommermor Skrevet 12. mars 2012 #10 Skrevet 12. mars 2012 Her er det aller helst 1 barn på besøk om gangen,de kommer som regel bare en om gangen og det fungerer aller best også. Min jente blir lett utenfor hvis de er flere sammen.
Eurybia Skrevet 12. mars 2012 #11 Skrevet 12. mars 2012 Helt idiotisk å sette slike grenser. Vokste selv opp med venner som hadde slike grenser. Den ene fikk bare lov å ha med to venner inn i huset, så var vi tre stykker måtte den ene ( av og til jeg) bare gå hjem igjen, eller besøke noen andre. 3
Gjest gjest Skrevet 12. mars 2012 #12 Skrevet 12. mars 2012 Her er det aller helst 1 barn på besøk om gangen,de kommer som regel bare en om gangen og det fungerer aller best også. Min jente blir lett utenfor hvis de er flere sammen. Sånn var det her også men jeg fant ut at jeg bare utsatte problemene ved å sette slike grenser. Jeg begynte heller sette de igang med aktiviteter, ta de med på ting eller ha de i stua slik at jeg kunne"gripe inn". Fungerte utmerket og det bedret seg:) Er de for mange til å være inne får de være ute. Kommer an på så mye men vi har ingen faste grenser på det. Jeg inviterer gjerne 15 barn til Halloween, sommerfest, karneval osv, så elsker ha barn her egentlig. Oppvokst med åpent hus;)
makkapakka Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #13 Skrevet 12. mars 2012 syns det er så rart, for på døra vår så møter de i flokk, men jeg ser ikke at de flokker seg rundt hos de andre familiene, der er det 1 og 1.. og sønnen min sier heller ikke at det er så mange på besøk der han besøker. Mulig det er regelen her, og jeg vet at noen naboer avviser flere på besøk. Ute skal de få være så mange som de vil.
Gjest halebein Skrevet 12. mars 2012 #14 Skrevet 12. mars 2012 veldig forskjellig...siden vi har 3 barn merkes det ikke så godt om det er noen ekstra. Kommer også an på hva de gjør. Hiver de ut for å leke dersom det blir for slitsomt med for mange. Har hatt 8 barn her i rolig lek som har gått helt fint, og har også hatt 1 på besøk og villmannfotballspilling i stua - så de fikk gå ut å leke. I blandt herjer barna mine selv så mye at de må ut å leke, så antallet spiller egentlig ingen rolle. Vi har ingen fast regel, er også en av de som liker å ha mye barn her. Men er det en gjeng som spør om å få komme inn, så lar jeg ikke 2 av barna gå hjem, mens 2 får komme inn, da lar jeg dem heller leke på loftet/veranda/ute dersom jeg er "lei" av for mange barn.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #15 Skrevet 28. september 2018 Er det innenfor å bare la barna ha besøk av EN venn om gangen? Er litt frustrert for tiden. Min datter går i tredje klasse, er snart 8 år. En av min datters få, nære venninner ("Mia") har bare lov til å ha besøk av en om gangen. De er en venninnegjeng på fire stk. Den ene av de fire har mange fritidsaktiviteter og liten tid til å leke, så hun er de bare med på skolen. Min datter og "Mia" var tidligere bestevenner, ble med hverandre hjem fra skolen tidt og ofte. Nå har tredjeperson i gjengen deres, "Fatima", nylig flyttet nært denne bestevenninnen. De går ofte hjem fra skolen sammen. Når min datter spør om de vil finne på noe, blir "Mia" unnvikende og flau, og finner på en eller annen unnskyldning om at hun ikke kan. Så viser det seg at hun og Fatima har lekt sammen hele ettermiddagen. Jeg har snakket med foreldrene til "Mia" og de sier at de vil bare ha besøk av en om gangen, de synes det er nok. De skjønner ikke helt problemet (jeg turde ikke være så veldig direkte, bare hintet litt til at det er lenge siden barna våre har lekt sammen nå). Jeg synes det er veldig merkelig å stenge venner ute på denne måten. De to andre jentene bor så nært at det er naturlig at de henger mye sammen, ofte hjemme hos Mia, da Fatima bor i en liten leilighet. Og da får aldri min datter vært med. Jeg synes det er trist. Men jeg kan jo ikke bestemme over hvor mange barn som får leke hos en annen familie.... Anonymkode: 20763...c26 4
Lalala123 Skrevet 28. september 2018 #16 Skrevet 28. september 2018 Her er alle velkommen så lenge alle oppfører seg og er greie med hverandre. 1
Raven.Writingdesk Skrevet 28. september 2018 #17 Skrevet 28. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det innenfor å bare la barna ha besøk av EN venn om gangen? Er litt frustrert for tiden. Min datter går i tredje klasse, er snart 8 år. En av min datters få, nære venninner ("Mia") har bare lov til å ha besøk av en om gangen. De er en venninnegjeng på fire stk. Den ene av de fire har mange fritidsaktiviteter og liten tid til å leke, så hun er de bare med på skolen. Min datter og "Mia" var tidligere bestevenner, ble med hverandre hjem fra skolen tidt og ofte. Nå har tredjeperson i gjengen deres, "Fatima", nylig flyttet nært denne bestevenninnen. De går ofte hjem fra skolen sammen. Når min datter spør om de vil finne på noe, blir "Mia" unnvikende og flau, og finner på en eller annen unnskyldning om at hun ikke kan. Så viser det seg at hun og Fatima har lekt sammen hele ettermiddagen. Jeg har snakket med foreldrene til "Mia" og de sier at de vil bare ha besøk av en om gangen, de synes det er nok. De skjønner ikke helt problemet (jeg turde ikke være så veldig direkte, bare hintet litt til at det er lenge siden barna våre har lekt sammen nå). Jeg synes det er veldig merkelig å stenge venner ute på denne måten. De to andre jentene bor så nært at det er naturlig at de henger mye sammen, ofte hjemme hos Mia, da Fatima bor i en liten leilighet. Og da får aldri min datter vært med. Jeg synes det er trist. Men jeg kan jo ikke bestemme over hvor mange barn som får leke hos en annen familie.... Anonymkode: 20763...c26 Inviter jentene hjem til deg? 6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #18 Skrevet 28. september 2018 15 minutter siden, veggteppe skrev: Inviter jentene hjem til deg? Vi prøvde dette på onsdag - ba min datter invitere alle på film og taco etter skolen i dag (fredag). Jeg tenkte at dette kunne sveise dem litt sammen igjen. Men "Mia" sa hun ikke kunne, og "Fatima" sa hun skulle leke med "Mia". Heldigvis er ikke min datter et veldig følsomt barn, og hun synes det er helt greit å være alene, men jeg blir litt opprørt over dette. Vi har flere ganger invitert alle jentene på ting, og de har hatt det koselig når det har klaffet for alle. Men siden Fatima flyttet dit, har det ikke blitt noe av. (Min datter og Fatima leker også godt sammen, så det er ikke der problemet ligger.) Det er en veldig fastlåst klikk-kultur (gjengkultur) på skolen deres, alle jentene er med i gjenger, det lekes ikke på tvers av gjengene, så det er vanskelig å finne nye venner. Det er kanskje derfor jeg føler at denne saken er så viktig... Anonymkode: 20763...c26 1
Raven.Writingdesk Skrevet 28. september 2018 #19 Skrevet 28. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi prøvde dette på onsdag - ba min datter invitere alle på film og taco etter skolen i dag (fredag). Jeg tenkte at dette kunne sveise dem litt sammen igjen. Men "Mia" sa hun ikke kunne, og "Fatima" sa hun skulle leke med "Mia". Heldigvis er ikke min datter et veldig følsomt barn, og hun synes det er helt greit å være alene, men jeg blir litt opprørt over dette. Vi har flere ganger invitert alle jentene på ting, og de har hatt det koselig når det har klaffet for alle. Men siden Fatima flyttet dit, har det ikke blitt noe av. (Min datter og Fatima leker også godt sammen, så det er ikke der problemet ligger.) Det er en veldig fastlåst klikk-kultur (gjengkultur) på skolen deres, alle jentene er med i gjenger, det lekes ikke på tvers av gjengene, så det er vanskelig å finne nye venner. Det er kanskje derfor jeg føler at denne saken er så viktig... Anonymkode: 20763...c26 Finn andre jenter hun kan leke med. Det er ikke bra for ungen din å forsøke å passe inn og få aksept blant disse to som så åpenlyst ikke inkluderer henne. Det kommer til å ødelegge dattera di og hun vil tenke det er normalt å være annenrangs. meld henne på ulike fritidsaktiviter, besøk familie og venner med barn i hennes alder. Gutter og jenter. Bygg ut nettverket hennes. In worst case så flytt, om hun er ensom og isolert. Men gi opp å forsøk å tvinge frem noe vennskap med disse to jentene, hverken de eller foreldrene orker og du (og dattera di) kjemper en kamp hun alltid vil tape. 3
NancyDrew Skrevet 28. september 2018 #20 Skrevet 28. september 2018 På 12.3.2012 den 10.56, Pityriasis skrev: Det kommer jo helt an på alderen til barna! Er det snakk om barnehagebarn er jeg enig med deg i at det holder med 1 eller 2. Er det skolebarn synes jeg de bør få lov å være flere, så ikke noen "holdes utenfor". Da styrer de seg jo litt mer selv også, og du trenger ikke "passe på" på samme måte. Kommer jo litt an på hvor god plass man har og om de evt kan være på rommet (og det er stort nok) - men synes da i hvert fall en kan få være 4 stk. Da jeg var liten var det mange som hadde slike strenge regler på max 1 eller 2 inne, og det var skikkelig leit da vi var en vennegjeng på 4. Heldigvis fikk jeg lov å ha så mange det var plass til inne på rommet mitt - så endte opp med at vi var der om vi var alle sammen sammen... Dette. Mange her også som bare fikk ha en eller to innendørs samtidig. «xx får ikke lov til å ha med alle, kan vi ikke heller stikke til xx.» I dette tilfellet var det ofte hjem til meg vi dro til, da alle fikk være der. Om de som ikke fikk lov til flere enn én havnet litt mer utenfor enn de andre? Soleklart... Barn tar gjerne ting personlig. Glemmer aldri da jeg ble med to av mine venninner hjem til ene, og siden moren bare kjente foreldrene til hun andre, så måtte jeg dra hjem. Jeg var rundt åtte år på den tiden. At jeg fremdeles husker det taler for seg. Jeg skjønner at foreldre ikke vil ha huset fullt av barn, men i ny og ne, kan man ikke strekke seg litt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå