Gå til innhold

Aspartam


Methis

Anbefalte innlegg

Jeg har vært hva en må kunne kalle en storforbruker av aspartam. Det var jo så greit å kunne få den søte smaken - helt uten kalorier!! Jeg brukte det i havregrøten, i te, på frukt, i bakst osv i tillegg til at jeg drakk pepsi max. For en tid tilbake siden fikk jeg smerter i brystet og det begynte å "knekke" mellom ribbeinene. Det var akkuratt som om skuldrene ble dratt fremover og jeg måtte strekke/bøye meg bakover for å få opp knekken. Jeg søkte litt rundt på nettet og det viste seg at det var flere som hadde opplevd dette - og at de mente dette kom av nettopp aspartam..!!!!

Jeg ble helt forskrekket av alle bivirkningene som er rapportert inn etter bruk av denne søtningen. Blant annet fant jeg flere som kunne si at de hadde blitt deprimert etter bruk av stoffet. Jeg har selv gått på en liten smell, og begynner nå å lure på om aspartam er årsaken til nettopp dette!

Jeg kuttet ut alle matvarer som inneholder aspartam for en uke siden, og ganske utrolig - jeg har ikke hatt noe smerter i brystet eller knekking siden!!!!

Nå er jeg veldig spent på om det er flere der ute som har opplevd noe lignenede etter bruke av aspartam eller andre søtningsmilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tekola

Jeg får vondt i hodet av å drikke lightbrus med aspartam, i hvert fall. Vet ikke om det er fordi jeg har fått høre at det er skadelig eller om jeg bare får det, men :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen mennesker som er allergiske mot Fenylalaninsom det som regel er i produkter som inneholder aspartam. Kan være det :)

Endret av Mr.Omg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Ei venninne hadde ME, og etter å ha vært svært dårlig et par år så hun en dokumentar om Aspartam, spesielt i lett-brus. Hun kuttet tvert, og begynte å bli bedre. Nå, to år senere, er hun i 100% jobb og vel så det. Legen fortalte henne om noe belegg-greier på øyelokkene tror jeg, som var der pga aspartamen. Jeg sier ikke at det var derfor hun ble frisk, men hun fikk en enorm fremgang kun ved å kutte det ut.

Jeg holder meg unna så langt jeg kan, vil heller ha ekte sukker enn slike stoffer i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes naturlig søtning som knapt påvirker blodsukkeret. Erythritol (kalles sukrin i Norge), stevia, xylitol, FOS og tagatose for eksempel. Disse finner du i helsekostforretninger og i noen dagligvareforretninger. Og selvfølgelig på Internettet. I Japan har de brukt stevia i tiår og stevia har så mye som 40% av søtningsmarkedet - inkludert sukker! Brazil er også storforbrukere av stevia. Stevia er ikke godkjent som næringsmiddel i Europa, men det er på vei. Og da vil vi få saft, brus og diverse søte ting søtet med stevia. :) Gleder meg! Aspartam er klassifisert som nervegift, så jeg unngår det så godt jeg kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vondt i hodet av å drikke lightbrus med aspartam, i hvert fall. Vet ikke om det er fordi jeg har fått høre at det er skadelig eller om jeg bare får det, men :sjenert:

Samme her. Skikkelig hodepine og kvalme, og det skal omtrent ingenting til. Et halvt glass light brus så er det i gang. Så jeg styrer unna.

Aspartam er jo kjent for å trigge migrene og selv om jeg ikke har migrene til vanlig, så får jeg det hvis jeg en sjelden gang inntar noe med kunstig søtning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vinglepetra

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger ennå, men jeg vil unngå å bruke kunstig søtning jeg bruker det i kaffe og te nå, bare for å få søtsmaken. Har dere tips til andre sunne ting jeg kan søte teen min med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger ennå, men jeg vil unngå å bruke kunstig søtning jeg bruker det i kaffe og te nå, bare for å få søtsmaken. Har dere tips til andre sunne ting jeg kan søte teen min med?

Honning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble helt forskrekket av alle bivirkningene som er rapportert inn etter bruk av denne søtningen. Blant annet fant jeg flere som kunne si at de hadde blitt deprimert etter bruk av stoffet. Jeg har selv gått på en liten smell, og begynner nå å lure på om aspartam er årsaken til nettopp dette!

Folk får bivirkninger av alt mulig rart. Mange er allergiske mot appelsiner. Det betyr ikke at alle som ikke er det skal la være å spise dem.

Hvis du ikke opplever noen bivirkninger, kjør på. Drikk brus til du spyr.

Jeg kuttet ut alle matvarer som inneholder aspartam for en uke siden, og ganske utrolig - jeg har ikke hatt noe smerter i brystet eller knekking siden!!!!

Høres ikke ut som dette hadde noe med aspartam å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Aspartam er et av de tilsetningsstoffene det er forsket mest på, og 30 år med forskning har ennå ikke kunnet vise at det er farlig i de mengdene som er lovlig i mat, og enda mindre de mikroskopiske mengder som finnes i vaksiner."

http://tjomlid.com/?p=3718

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Aspartam er et av de tilsetningsstoffene det er forsket mest på, og 30 år med forskning har ennå ikke kunnet vise at det er farlig i de mengdene som er lovlig i mat, og enda mindre de mikroskopiske mengder som finnes i vaksiner."

http://tjomlid.com/?p=3718

Og en som bruker en blogg som kilde har absolutt ingen troverdighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger ennå, men jeg vil unngå å bruke kunstig søtning jeg bruker det i kaffe og te nå, bare for å få søtsmaken. Har dere tips til andre sunne ting jeg kan søte teen min med?

Les #5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tekola

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger ennå, men jeg vil unngå å bruke kunstig søtning jeg bruker det i kaffe og te nå, bare for å få søtsmaken. Har dere tips til andre sunne ting jeg kan søte teen min med?

Litt honning skader ikke. Du kan også lese deg opp på å trekke teen riktig. Da trenger du ikke søtning i det hele tatt :)

Lotus teen fra Yogi Tea synes jeg ikke trenger søtning i det hele tatt, uansett hvor mye den trekker. Samme med teene fra London Fruit and Herb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Litt honning skader ikke. Du kan også lese deg opp på å trekke teen riktig. Da trenger du ikke søtning i det hele tatt :)

Lotus teen fra Yogi Tea synes jeg ikke trenger søtning i det hele tatt, uansett hvor mye den trekker. Samme med teene fra London Fruit and Herb :)

Takk for tips :) jeg skal begynne med honning, og se om det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en som bruker en blogg som kilde har absolutt ingen troverdighet.

Nå er det ikke bloggen som er kilden. Hvis du faktisk leser teksten, vil du se at bloggen linker til kilder.

Prøv igjen, failtroll.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aspartam var faktisk forbudt, men plutselig ble det godkjent. Penger er sterkere enn folks helse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...