Gå til innhold

Hvilke vitaminer må jeg ha?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært en tur hos legen, etter å ha vært pjusk en stund.

Legen min sa jeg burde begynne å ta vitaminer. Men siden jeg er såvimsete av meg så glemte jeg å spørre hva han anbefalte...

Men grunnen til at han sa jeg burde begynne å ta det var for at jeg går mye nattevakt og har dårlig søvnkvalitet, og i tillegg går kostholdet mitt oppogned siden jeg ikke spiser middag når jeg går natt.

Har dere noe tips om hva jeg burde begynne på?

Jeg kjøpte meg omega 3-6-9 på sunkost, er det bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble det tatt blodprøver for å sjekke vitaminer, mineraler og jernnivå?

Det er ganske viktig før du skal putte i deg vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vanligste mangelen, særlig nå på vinterstid er D-vitaminer. Så det synes jeg absolutt du skal ta.

Omega 3, D-vitamin og en multivitamintablett (det er ikke nok D-vit i multivitaminer) er en fin kombinasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitamin- eller sporstoffmangel er vanskelig å teste for. Man tar ikke bare en blodprøve og får svar om man mangler noe vitaminer. Man ser gjerne etter typiske symptomer på vitaminmangel. Det finnes noen blodprøver som kan indikere at det foreligger vitaminmangel også.

Hvilke vitaminer trenger du å få i deg daglig? Alle. Hvilke bør du ta som tilskudd? Egentlig er det bare d-vitamin vi får litt lite av i løpet av vinteren her i nord. Fremfor å velge et tilskudd som bare inneholder d-vitamin bør du heller velge tran eller tilsv. Dersom du velger kapsler så bør du sjekket at dagsdosen blir stor nok av vit d. (Det står på pakken og kalles "referenseverdien".)

Alle andre vitaminer og sporstoffer som du bør få i deg kan du med enkelhet få i deg nok av ved å spise et kosthold der du fokuserer på å spise en eller flere fargerike grønnsaker til HVERT måltid. Jo sterkere farge, jo bedre. I tillegg anbefales det å spise 200g frukt hver dag. Varier.

Med fare for å få vegetarianerne på nakken så inneholder (rødt)kjøtt mye jern og vitamin B (en rekke av dem), fisk og egg kan også trekkes frem.

Hvorfor ikke bare bruke tilskudd? Mest fordi det er så lett å få i seg nok uten dem. Og litt fordi industrien er en skitten bransje med utrolig mye lureri. (I den anledning vil jeg anbefale boken Bad Science av Ben Goldacre.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...