Gå til innhold

Noen som er kjent i Trondheim?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte å flytte til Trondheim for å studere nå til høsten, men jeg er ikke så kjent i selve byen, da jeg bare har vært der én gang før :P

Allerede har jeg begynt å titte litt etter sted å bo, men jeg har ikke peiling på hvor jeg burde bo. Jeg er vant til at alt er innen gåavstand uansett hvor jeg får hybel (liten "by"), så dette er helt nytt for meg. Jeg kommer til å gå på Dragvoll, så jeg vil gjerne bo i nærheten der omkring.

Noen som kan hjelpe meg litt eller?

Mener selvsagt ikke at dere skal finne hybel til meg, men peke meg ut i riktig retning/bydel kanskje :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller bodd i sentrum.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil bo i nærheten av dragvoll så er moholt og omegn ganske fint :) Selv bor jeg i midtbyen og går på dragvoll. Jeg syns det er mer praktisk, det går uansett buss hver 10'ende minutt. Ellers så er områdene rundt møllenberg og elgeseter(i nærheten av samfundet) populært blant studenter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen.

Er det noen som vet noe om de forskjellige studentboligene også? Hvordan er kvaliteten på hyblene?

Skrevet

Sentrum er ikke nære, men greit med buss derfra uansett. Områder som ligger nære er Steinan, Risvollan, Othilienborg, Moholt, Charlottenlund/Jakobsli, Angeltrøa for å nevne noen steder.

Skrevet (endret)

Et fint kompromiss mellom Dragvoll og sentrum må være Voll studentby. Anslår du kommer til å bruke 15 minutter på å gå derfra. Går buss både opp til Dragvoll og ned til sentrum flere ganger i timen frem til 2400.

Alternativer nærmere universitetet blir private hybler/leiligheter i området rundt Jakobsli, Stokkanhaugen m.fl.

Det spørs egentlig hvor langt du er villig/vant til å gå.

Jeg bor selv i Trondheim sentrum. Å ta buss til Dragvoll er ikke noe problem. Den går hvert 10. minutt på dagtid, og bruker ca. en halvtime helt opp dit.

Så lenge du holder deg unna plasser der du er avhengig av å bytte buss for å komme deg til skolen, bør det gå greit uansett. Og alt på Byåsen-siden bør iallfall være totalt utelukket. Lykke til :)

Endret av lacim
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er byåsen da? Sør, nord, øst eller vest i byen? Finn.no er inndelt slik :gjeiper:

Gjest Tekola
Skrevet

Finn.no har vel også muligheten til å vise boliger i kart? :gjeiper:

Kart over Trondheim

Både Voll, Steinan og Berg har grei standard på studentboliger. Moholt er typisk førsteårs- og utvekslingsstudentbolig, men en litt slitnere standard.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg foreslår også Voll :-) Bor her selv og det er supert for Dragvoll-studenter! Ikke like supergunstig for meg som går skole i byen og på Gløs, men bussforbindelsene er gode så det er ikke et egentlig problem.

Det er også den eneste studentbyen i byen (har jeg blitt fortalt) som har hybler med egne bad. Hybelen er på ca 12 kvm, inkludert bad, og man deler kjøkken og stue med 6-8 andre. Leien er litt dyrere enn på hyblene hos samskipnaden, men jeg betaler gjerne noen hundrelapper ekstra for å kunne gå naken fra badet og til senga, og slippe å kle på meg for å gå på do midt i natten.

I år har vi betalt 4000 kr per måned, da er 300 kr av dem regnet som strøm, og jeg synes egentlig at det er helt greit. Det er klart, rommene er små, og ikke verdens triveligste, men veldig mye avhenger av innredningen, og jeg trives godt på "cella" mi :)

(Ulempen er om du bor i første etasje og blir plaget med sølvkre og tusenbein, jeg har vært plaget men sprayer nå listene med en insektsspray én gang i måneden. Kjipt, men jeg overlever.)

AnonymBruker
Skrevet

Et fint kompromiss mellom Dragvoll og sentrum må være Voll studentby. Anslår du kommer til å bruke 15 minutter på å gå derfra. Går buss både opp til Dragvoll og ned til sentrum flere ganger i timen frem til 2400.

Alternativer nærmere universitetet blir private hybler/leiligheter i området rundt Jakobsli, Stokkanhaugen m.fl.

Det spørs egentlig hvor langt du er villig/vant til å gå.

Jeg bor selv i Trondheim sentrum. Å ta buss til Dragvoll er ikke noe problem. Den går hvert 10. minutt på dagtid, og bruker ca. en halvtime helt opp dit.

Så lenge du holder deg unna plasser der du er avhengig av å bytte buss for å komme deg til skolen, bør det gå greit uansett. Og alt på Byåsen-siden bør iallfall være totalt utelukket. Lykke til :)

Ikke all bussbytte er håpløst. Jeg bor på Rosenborg, og med bussbytte tar det meg omtrent 20 minutter å komme meg til Dragvoll. I sesongen sykler jeg dit på like lang tid.

Jeg ville, som de andre anbefaler, gått for Voll studentby. Det er gåavstand til Dragvoll, og med sykkel er du der på fem minutter. Ellers kan jeg anbefale Berg, Lerkendal, Øya, Singsaker, Bakklandet, Møllenberg og Rosenborg. Buran, Moholt og Lademoen er også helt ok. Jeg ville unngått Persaunet og Strindheim, men det er fordi jeg vil ha maks 30 minutter å gå til byen. Byåsen og Ila er på "feil" side av byen i forhold til skolen for min del.

Sykkel er gull verdt i Trondheim, men vær klar over at Dragvoll ligger langt over byen, og at det er mulig at du vil dusje på Idrettssenteret før du drar på forelesning ;)

Hvis du bestemmer deg for å leie privat kan det være veldig greit å legge ut egen annonse på Finn.no og hybel.no. Mange leter etter leietakere der, heller enn å legge ut leilighet til leie og bli nedringt av desperate studenter. Vær forresten obs. på at det er veldig subjektivt hva som regnes som sentrumsnært; da jeg var på utkikk etter sentrumsnær leilighet ble jeg oppringt fra folk som ville leie meg leilighet på Heimdal, Malvik og Ranheim ;)

Viktigst av alt: Vær tidlig ute, og vær skeptisk hvis noe er for godt til å være sant.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Nå har jeg faktisk fått tilbud om hybel på Voll Studentby allerede (jeg søkte i går!).

Fikk litt panikk nå, er det litt tidlig å si ja tror dere? Eller burde jeg bare kaste meg over denne kontrakten?

Hjelp, jeg ble litt overveldet nå :ler:

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen.

Jeg er vant til å gå 30-40 minutter til skolen hver dag, hvor langt ligger Voll studentby fra sentrum? Ser det ligger nært Dragvoll iallefall :)

Tusen takk for alle svar forresten!

Skrevet

Takk ja til Voll studentby, da slipper du tenke på å finne noe annet.

Du kan gå til sentrum derfra, men det kan fort ta 40+ minutter. Som nevnt tidligere går det ofte buss forbi.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tenker å søke hos samskipnaden, så er i hvert fall Karinelund / Frode Rinnans vei er superkoselige studentbyer der du bare deler kjøkken og bad med en person. Ligger i samme område som Voll.

Jeg har bodd på Voll (riktignok 6 år siden). Var greit det, men jeg synes at 7 stk på samme kjøkken var slitsomt mange (men pluss for eget bad da). Likte meg mye bedre i Frode Rinnans Vei.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, at man er så mange per kjøkken er ulempen, men så er det jo bare om man synes at eget bad veier opp for det eller ikke. For meg gjør det helt klart det, men det må du jo vurdere selv TS :-)

(Og jeg er generelt godt fornøyd med å bo her, ting fungerer greit og vi har en flink (og kjekk) vaktmester som er veldig hjelpsom. Dette vet jeg fordi jeg bor i første etasje og er litt plaget med insekter (sølvkre og tusenbein på mitt rom, og maur i stua), men insektene på mitt rom fins det spray for. Har du fått hybel i en annen etasje en første er uansett ikke dette noe å tenke på, det er heller ikke alle i første etasje som er plaget.)

Skrevet

Liker du å dra ut på byen, og man pleier å gjøre det ofte i starten, så er sentrum, øya, singsaker best da buss til dragvoll går ofte og det er gåavstand hjem. Hvis ikke så er jeg enig i at det kan være greit å bo nærmere dragvoll. Alt i mellom blir ubrukelig etter min mening pga man ender med taxi uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...