Gå til innhold

ved bordet med lue på.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var ute å spiste i helgen. Det ser jeg det jeg ser ofte.

Det sitter godt voksne ved et bord. ca 25 år, og spiser med lua tredd langt nedover øra. Mote eller ikke mote.....

Jeg har vært hjemme hos folk, da vi har gått til bords så sitter ungdommene ved bordet med lua tredd nedover øra.

Så et program på tv, der satt f...meg tommy Steine ved resturangbordet og spiste med en hvit strikkelue tredd nedover øra.Hva lærer han ungene sine?

På tide å få sangene fra margrethe Munthe inn i skolen igjen?

samme ser vi i enklete klasser på skolen. Noen lærere er flinke å si fra. tidligere satt de der med capsen langt ned i øya,men nå er det strikkelue.

Fjerner vi oss fra oppdragelse og høflighet?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

her i huset skal lue av når vi er inne generelt..lue er noe man har på ute så man ikke skal fryse.

• Liker 1
Skrevet

Hva er galt med lue på? Er hatt like galt?

Er det bare galt fordi vi er lært opp til det eller ligger det en bedre grunn bak?

• Liker 1
Skrevet

Man sitter ikke med hatt på heller når man spiser.

• Liker 2
Skrevet

Hva i alle dager er galt med å gå med lue inne?

• Liker 1
Gjest Krembanan
Skrevet (endret)

Jeg synes folk kan bestemme selv om de ønsker å ha på lue inne.

Har aldri skjønt hva som er frekt med det? :gjeiper:

Finnes masse som er verre å gjøre ved matbordet :P

Endret av Krembanan
  • Liker 2
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Man sitter ikke med hatt på heller når man spiser.

Men hvorfor kan man ikke det? Jeg har skjønt at det er en skikk vi har med oss fra gamle dager, men er det noen som vet hvorfor man ikke kan ha hatt/lue inne?

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det ikke er pent, for det første. Og det blir litt som med sko, og jakke. Man sitter ikke med yttertøy inne, som om man er klar til å gå.

• Liker 3
Skrevet

Kanskje fordi lue er og blir et uteplagg. I alle fall i mine øyne. jeg bryr meg ikke om noen bruker lue inne, men ved matbordet? Eller ute på restaurant NO NO...Heldigvis har ikke mine ungdommer fulgt denne moten. (det må da bli fryktelig varmt)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å ha på lue inne tyder på dårlig folkeskikk og oppdragelse.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ha på skjerf eller votter inne? Hvorfor er ikke det "bannlyst"?

Jeg skjønner ikke hva problemet er...

Skrevet

Å ha på lue inne tyder på dårlig folkeskikk og oppdragelse.

Men hvorfor er det det? Bare fordi det var slik i gamledager?

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hva problemet er. Det må da faktisk være bedre å ha lue på seg, så får man ikke hår i maten :fnise:

Jeg skulle gjerne hatt en bedre begrunnelse enn "det er slik det alltid har vært".

• Liker 2
Skrevet

Hva med å ha på skjerf eller votter inne? Hvorfor er ikke det "bannlyst"?

Jeg skjønner ikke hva problemet er...

Er det normalt det da? Hvem i alle dager går med votter inne. Pynteskjal blir jo noe helt annet. Så sant ikke folk sparer strøm da, og det er sånn 5-6 gr inne...

• Liker 1
Skrevet

Jeg er lærer og er veldig streng på dette. De får bli så sure de vil, men lue hører ikke hjemme når man er inne.

Skrevet

Er det normalt det da? Hvem i alle dager går med votter inne. Pynteskjal blir jo noe helt annet. Så sant ikke folk sparer strøm da, og det er sånn 5-6 gr inne...

Hvorfor er pyntesjal noe annerledes enn å pynte seg med hatt/lue?

• Liker 2
Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet med at noen velger å gå med lue inne... Jeg har jobbet på mange skoler der det ikke er tillat med lue inne, og jeg synes det hele bare bygger opp til unødvendig diskusjon som tar tid man kunne brukt på noe langt viktigere.

• Liker 2
Skrevet

Hodeplagg er i utgangspunktet til for å beskytte hodet mot støv og skit under utendørs arbeid. Det ble derfor ansett som uhøflig å bære plagget innendørs. Dette blir lagt særlig vekt på dersom man er invitert i selskap, da verten kan oppfatte bruken av hodeplagg som et tegn på at hjemmet deres ikke er rent nok.

En annen grunn til at det ikke er pent å bruke hoeplagg inne er at verten/ huseieren vil oppfatte luebruken som at du har dårlig tid, og vil komme deg fortest mulig ut av huset (og derfor ikke orker bryet med å ta av luen).

Når det er sagt finnes det unntak. Ett eksempel finner vi i jødedommen, der det å gå med hodeplagg inne blir sett på som høflighet, og en måte å respektere religionen sin på. Dette eksempelet gjelder forøvrig visse andre religioner også.

• Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg er lærer og er veldig streng på dette. De får bli så sure de vil, men lue hører ikke hjemme når man er inne.

Samme her. Det står i skolen sine regler, og de følger man. Jeg plukker mange luer av hver dag ;)

AnonymBruker
Skrevet

Komplekser for utstående ører kanskje, også har de foreldre som mener det er ok med lue for å ikke eksponere problemene sine for folk rundt seg. De har antagelig ikke dusjet i fellesdusj på skolen heller.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...