AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #1 Skrevet 11. mars 2012 Jeg vet kroppshår etc er tabu fortsatt, jeg merker det også, kanksje mer enn de fleste andre her. Fordi jeg har ikke "normal" mengde med kroppshår, jeg har hirsutisme. Så å si at ditt og datt er normalt funker ikke for jeg har vært hose legen og alt. Jeg får hår overalt, bak på ryggen, magen, bena, "der nede", jeg får rundt brystvortene, "skjegg", på armene...ALT har "overprodusert" seg. lets face it, jeg er en jævla freak som skulle vært stuet bort på et sirkus. Jeg har nettopp gått inn i 20-årene. Det er jo nå vi liksom skal kose oss, snart her sommeren her og jeg vet mange skal til syden. De skal bade. De skal sole seg. Jeg skal prøve å overleve at jeg har dette problemet med å gjemme meg under masse klær og prøve å unngå sola mest mulig så jeg ikke blir for varm. For å kle av meg i det hele tatt og vise hvor "fin" jeg er? nei takk. Da blir det blikk...igjen. Joda jeg har prøvd å fjerne hårene, og til en viss grad, EN VISS GRAD. Går det fint. Men jeg har fyrktelig sensitiv hud. Det tar fryktelig lang tid, og skal jeg vokse/epilere ender jeg ofte opp med stooore utslett som klør og er vonde, over alt. Ikke ser det så pent ut heller. Ja jeg har også vært hos lege, hudlege, gynekolog og hele pakka. Jeg skulle få en medisin, men jeg kunne ikke alikevel pga noe i blodet mitt. Samtidig var jeg så heldig å få vite at jeg mest sannsynlig ville få store problem med å få barn i framtiden. Koselig... Jeg har prøvd å spørre om flere alternativer, jeg venter på time fra hudlegen, jeg venter og jeg venter...nå har jeg snart venta i over et halvt år og purra på ting. Det virker som om leger osv gir totalt f i at jeg trenger hjelp NÅ...jeg må søke støtte hos staten for å få dekket mye av laserbehandling osv. Men jeg kommer jo liksom aldri videre :S og før noen evt. hakker på meg for at jeg skal søke støtte for laserbehandling for hårfjerning, så tenk på at jeg er student, jeg har ikke mye penger. Jeg har i tillegg et problem som totalt ødelegger selvbildet, får meg omtrent til å grine hver dag fordi jeg er så "heldig" å bli utdelt noe sånn...å føle seg som man er et hån mot hele kvinnerasen...jeg vil kunne leve som ei normal jente jeg og! Jeg er bare så LEI, og trenger å syte. og jeg er så LEI av hvordan synet ofte er i samfunnet. Hører f.eks ofte "ja hu hadde hår der og der det virket skikkelig rart/ufint"... Folk skjønner kanksje ikke at noen har problemer med sånn, og det ikke er så fryktelig lett å få bukt på det alltid. Kanksje de skulle prøvd selv: å føle at man er skyggen på skammen selv bare man blotter litt av kroppen sin? Å ikke føle seg som noen kvinne i det hele tatt... det er ikke lett! og det er ikke min feil at jeg fikk dette!!! Men jaggu må jeg lide under dette problemet. Både med stempling og dårlig selvbilde, og økonomisk... HAFF
Stella84 Skrevet 11. mars 2012 #2 Skrevet 11. mars 2012 *trøsteklem* Fortsett å stå på krava, så skal du se at du får hjelp til dette Det fins hjelp der ute, det er bare så synd at vi må kjempe så j*** hardt for å få hjelp noen ganger. Heier på deg!! PS. Er det PCOS du har (siden du ville få problem med å få barn + har uønsket hårvekst)? I såfall fins det mange fine tråder her inne der folk med samme utfordringer som deg deler erfaringer. Du er ikke alene <3
Burn Skrevet 11. mars 2012 #3 Skrevet 11. mars 2012 Du har helt rett i det du sier: du har det ikke lett. Livet er dessverre ikke lett for noen av oss, men så er det de som har det hakket værre og føler at hele verden ser ned på dem. Det gjør den ikke. Jeg synes du skal kontakte legen nok en gang, og ikke gi opp mtp laserbehandling. Du må være på for at det skal gå litt fortere, og prøv å snakke med legen om at denne ventetiden har vært svært lang, og at du sliter psykisk med problemet ditt. Jeg har selv PCOS, men er så "heldig" at jeg ikke har så kraftig behåring som deg. Dog har jeg en del sjenerende hårvekst som jeg fjerner. Viktig å huske på før laserbehandling: ikke voks, men barber hårene! Ved brukt av laser jobber man under hudens overflate og brenner hårrøtter. Det vil derfor ikke ha effekt dersom du vokser hårene på forhånd, da voksing fjerner hårene fra roten. Uansett hva du gjør: ikke gi opp.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #4 Skrevet 11. mars 2012 Har selv vært en del i kontakt med helsevesenet de siste par årene, og som andre har sagt før meg her i tråden, så er faktisk det eneste som hjelper å mase, mase og mase atter mer. Synes du burde begynne å gå til psykolog (uansett om du føler at du trenger det eller ikke), og legg ut i det vide og brede til han/henne om at du gråter så mye at du holder på å falle av studiene og at du er suicidal. Når du er hos psykologen må du ikke spare på kruttet; la dem forstå akkurat hvor grusomt du har det. Samtidig kan du spørre om psykologen kan sende over journalnotatene fra timene deres til fastlegen din. Etter et par samtaler med psykolog, oppsøk fastlegen din og vis til hva som har blitt skrevet om deg. Du må gjerne legge til at du får både spiseforstyrrelser og søvnproblemer av hårene (selv om du ikke har det). Jo mer du blåser opp problemet, jo mer forstår de alvoret. Det nytter ikke å sitte for seg selv å gråte, det er det ingen som ser. Da er det bedre å heller gråte en elv hos legen og psykologen. Lykke til - ikke la hårplagene ta knekken på deg! <3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #5 Skrevet 11. mars 2012 Jeg vet kroppshår etc er tabu fortsatt, jeg merker det også, kanksje mer enn de fleste andre her. Fordi jeg har ikke "normal" mengde med kroppshår, jeg har hirsutisme. Så å si at ditt og datt er normalt funker ikke for jeg har vært hose legen og alt. Jeg får hår overalt, bak på ryggen, magen, bena, "der nede", jeg får rundt brystvortene, "skjegg", på armene...ALT har "overprodusert" seg. lets face it, jeg er en jævla freak som skulle vært stuet bort på et sirkus. Jeg har nettopp gått inn i 20-årene. Det er jo nå vi liksom skal kose oss, snart her sommeren her og jeg vet mange skal til syden. De skal bade. De skal sole seg. Jeg skal prøve å overleve at jeg har dette problemet med å gjemme meg under masse klær og prøve å unngå sola mest mulig så jeg ikke blir for varm. For å kle av meg i det hele tatt og vise hvor "fin" jeg er? nei takk. Da blir det blikk...igjen. Joda jeg har prøvd å fjerne hårene, og til en viss grad, EN VISS GRAD. Går det fint. Men jeg har fyrktelig sensitiv hud. Det tar fryktelig lang tid, og skal jeg vokse/epilere ender jeg ofte opp med stooore utslett som klør og er vonde, over alt. Ikke ser det så pent ut heller. Ja jeg har også vært hos lege, hudlege, gynekolog og hele pakka. Jeg skulle få en medisin, men jeg kunne ikke alikevel pga noe i blodet mitt. Samtidig var jeg så heldig å få vite at jeg mest sannsynlig ville få store problem med å få barn i framtiden. Koselig... Jeg har prøvd å spørre om flere alternativer, jeg venter på time fra hudlegen, jeg venter og jeg venter...nå har jeg snart venta i over et halvt år og purra på ting. Det virker som om leger osv gir totalt f i at jeg trenger hjelp NÅ...jeg må søke støtte hos staten for å få dekket mye av laserbehandling osv. Men jeg kommer jo liksom aldri videre :S og før noen evt. hakker på meg for at jeg skal søke støtte for laserbehandling for hårfjerning, så tenk på at jeg er student, jeg har ikke mye penger. Jeg har i tillegg et problem som totalt ødelegger selvbildet, får meg omtrent til å grine hver dag fordi jeg er så "heldig" å bli utdelt noe sånn...å føle seg som man er et hån mot hele kvinnerasen...jeg vil kunne leve som ei normal jente jeg og! Jeg er bare så LEI, og trenger å syte. og jeg er så LEI av hvordan synet ofte er i samfunnet. Hører f.eks ofte "ja hu hadde hår der og der det virket skikkelig rart/ufint"... Folk skjønner kanksje ikke at noen har problemer med sånn, og det ikke er så fryktelig lett å få bukt på det alltid. Kanksje de skulle prøvd selv: å føle at man er skyggen på skammen selv bare man blotter litt av kroppen sin? Å ikke føle seg som noen kvinne i det hele tatt... det er ikke lett! og det er ikke min feil at jeg fikk dette!!! Men jaggu må jeg lide under dette problemet. Både med stempling og dårlig selvbilde, og økonomisk... HAFF Følte bare for å gi deg en Håper det ordner seg.
Gjest Nanette Skrevet 11. mars 2012 #6 Skrevet 11. mars 2012 "Heldigvis" har vi vinter nesten ni måneder i gangen, men jeg skjønner sommermånedene blir vanskelige for deg. Har du vært på hudpleieklinikk og fått vokset profesjonelt? De kan vokse i ansikt, hele kropp etc. Kanskje kan du få en god avtale med de? (Når det gjelder pris, siden det er kostbart å vokse) Håper du finner en løsning og at det blir bedre å leve med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå