Gå til innhold

Hamstervatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vil høre deres tanker om hamstervatt/bomull.

Er dere en av de som hater det som meg? Eller "Hamsteren min har ikke tatt skade av det, da er det ikke farlig"-personene?

Er du klar over at det kan være skadelig for hamsteren? Nå tenker du sikkert: Men dyrebutikken sa!

Vel, dyrebutikker kan som oftes ikke se forskjell på en syrisk og dverg, så tror ikke du burde ta imot deres ekspertise..

Se heller på hva ekspertene sier! www.hamsterhiet.com, www.hamsterdeg.blogg.no, osv er seriøse oppdrettere som bruker opprevet dopapir for å ikke gjøre skade.

og www.hamsterforeningen.no har skrevet om vatt.

Hva tenker du om hamstervatt/bomull? Bruker du det til din hamster?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte det da jeg hadde hamster for mange år siden, for da visste jeg ikke at det kunne være farlig. Hadde jeg skaffet hamster på nytt hadde jeg nok revurdert det, fordi jeg har fått med meg at mange med god peiling velger å ikke bruke det.

Nå har jeg annen gnager, som ikke har behov for vatt e.l.

Skrevet

Synes det burde bli ulovlig, det kan både skade og drepe dyr og det er ikke på noen måte nødvendig for en hamster å ha det i buret. Utrolig egoistisk av dyrebutikker å selge noe som de fleste butikkeiere vet at er farlig bare for å tjene penger..

• Liker 3
Skrevet

Da jeg hadde hamster når jeg var barn syntes jeg å huskeat vi hadde høy i huset. Den drasset alltid med seg masse sagflis og lagde seg fint til. Høy er iallfall safe, siden det også fungerer som for til andre gnagere.

Skrevet

Jeg bruker ubleket dopapir revet i strimler til dverghamsteren min. Billig og 100% trygt :) Høy kan skade kinnposene til hamsteren om den hamstrer det og har hørt at strå som er i høyet kan stikke hull på kinnposen men vet ikke om det stemmer.

• Liker 2
Gjest Eline4
Skrevet

Jeg bruker og ubleket dopapir, og dette elsker lille! :rodmer: Sååå gøy å få nytt, gitt!

Jeg er ganske ny når det kommer til hamster, men jeg ville aldri tatt sjangsen på å bruke hamstervatt, uansett hva de i dyrebutikken sier :nei:

• Liker 2
Gjest Regza
Skrevet

Jupp, brukte ubleket dopapir når jeg hadde hamster.

Høy skal man helst ikke gi pga som nevnt over det kan stikke hull på kinnposen.

Skrevet

Vær så snill, KILDER! Ikke bare spy ut påstander. Kom med noe konkret.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold nå kjeften med disse kildene dine. Du klarer vel å google selv??

Vi bruker ikke-klobleket dopapir revet i strimler. Masse! :)

• Liker 3
Skrevet
Hold nå kjeften med disse kildene dine. Du klarer vel å google selv??

Kilder, eller kjeften.

AnonymBruker
Skrevet

oppførsel!

Skrevet

Jeg linket til hamsterforeningen som har en side om hamstervatt og blogger som har skrevet om hamstervatt. Det går ant å lete litt, men DET er jo så tungvindt ikke sant?

Vel, her er direkte linker:

http://hamsternes.blogg.no/1287506884_hamstervatt.html

http://hamsterdeg.blogg.no/1287507862_nei_til_hamstervatt.html

http://www.hamsterforening.no/info_dyr/hamster/losji.shtml

• Liker 1
Gjest Regza
Skrevet

....kilder? hvor mye kilder trenger du for å skjønne at tynne nylontråder kan surre seg rundt føtter ?

• Liker 2
Skrevet

....kilder? hvor mye kilder trenger du for å skjønne at tynne nylontråder kan surre seg rundt føtter ?

Words!

Og jeg ga jo ut nettsider som har skrevet om hamstervatt. Og søker man bare: Hamstervatt inn på google ser man mange sider som har skrevet om at det er farlig.

Så skjønner ikke hvorfor h.n klaget. :D

• Liker 1
Skrevet

Hvordan skal man på magisk vis vite at det er dette der er snakk om?

Gjest Regza
Skrevet

Hvordan skal man på magisk vis vite at det er dette der er snakk om?

Hvorfor er du her å kverulerer om du ikke engang har peiling på hva det er snakk om?

• Liker 3
Skrevet

Har opplevd selv at vatten danner tråder, og det holdt på å koste livet til hamsteren.

Jeg passet på en dverghamster for et tantebarn som var på ferie. Andre dagen hamsteren var hos meg, fikk jeg se at den lå livløs, og med bulende øyne i buret. Da hadde vatten dannet en tråd som surret seg rundt halsen på den. Jeg fryktet hamsteren var død, men heldigvis fikk jeg se at den rørte litt på beina. Redd for å gjøre skade siden tråden satt stramt, fikk jeg klippet den av.

Etter at jeg hadde klippet over tråden, prøvde jeg å få hamsteren til å drikke. Det fikk den til å reagere og den kviknet litt til. Straks etter at jeg hadde klippet over tråden, ringte jeg også til veterinær. Han var opptatt da, men jeg kunne komme litt seinere i løpet av dagen.

I løpet av de meste to-tre timene kviknet hamsteren til og ble aktiv igjen. Da jeg kom til veterinæren, bar den ikke synlige tegn til hendelen bortsett fra at øynene fortsatt var tørrere og bulte mer enn normalt. Veterinæren sa han kunne ikke gjøre så mye, men ga meg en salve jeg kunne smøre på øynene.

Jeg vet ikke om hamsteren fikk varige skader, men i alle fall døde den bare to måneder etterpå. Da var den litt over åtte måneder gammel. Det kan jo ha vært helt andre årsaker også til at den døde tidlig.

• Liker 1
Skrevet

Lillesøs hadde en hamster som hadde vatt i huset. En kveld hørte mamma vill romstering inni hamsterhuset, og skulle sjekke hva som var på ferde. Da hadde hun spunnet rundt i vatten så mange ganger at det hadde dannet seg en tråd rundt foten hennes, foten var helt lilla. Hun kom seg fra det uten varige mén, men det kunne fort gått mye verre hadde ikke mamma oppdaget det.

Gjest Bartenina
Skrevet

Ørkenrotta mi mistet en negl pga dette, da brukte jeg kun høy en periode. Men jeg er litt sær, og tenker at deeet er ikke godt å ligge på, så har en bitteliten klatt hamstervatt inni høyet. Men dopapir var jo lurt, bortsett fra at han sikkert hadde spist det opp på null komma niks.

hamsteren til ei jeg kjenner viklet seg inn i vatten sin, foten hang fast, og den begynte å gnage på sin egen fot for å komme seg løs..:-/ Rakk heldigvis ikke å gnage den av før den ble reddet, men alikevel :-/

Skrevet

Min erfaring, og tilsvarende for de to under meg, viser at hamstervatt ikke er trygt. Jeg fortalte om hendelsen til foreldrene i familien som eide hamsteren, og fikk vite at dette ikke skulle kunne skje. De hadde fått vite i dyrebutikken at vatten var trygg og ville ikke danne tråder.

Dessverre var min erfaring det motsatte, og hadde jeg ikke tilfeldigvis oppdaget av hamsteren lå stille i buret, kunne det gått riktig galt for den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...