Gå til innhold

Alvorlige hudproblemer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er 36 år og sliter med meget store porer i panna, på nesa og på siden av nesa. Det som er uvanlig med porene er at mange av dem tetter seg til med noe gult som liksom kommer ut og "stivner". Mange av disse "perlene" (for å kalle dem noe) er bittesmå og går av bare jeg beveger hånda over panna/nesa, andre blir relativt store og harde. Disse kan stå i flere dager og danner ofte tydelige hull når de til slutt detter ut. Jeg kan ikke ta de ut selv, for da lager de enda større hull i huden. Til sammen er hele nesen og panna helt dekt av dette. Det er ikke noe man ser på lang avstand, men når man kommer nærmere ser det ut som jeg har masse små hull i huden. Det er utrolig stygt. Dessuten er det vanskelig å sminke bort, fordi sminken liksom legger seg rundt disse små hullene. Jeg kan ikke gå i bassenget, for klorvannet drar alt ut av porene, slik at jeg blir gående rundt med noen enorme hull i huden i flere dager etterpå.

Jeg hadde problemer med kviser i tenårene og brukte mange produkter som tørket ut huden, og som jeg tror kanskje har ført til problemene jeg har i dag. Etter å ha forsøkt typiske legemidler, prøvde jeg hudpleiebehandlinger. Tok "Schramek"-kuren et par ganger uten hell. Huden ble helt glatt, men med arr i noen dager, og så begynte det å tyte ut av arrene igjen. Jeg kan ikke ta noen slipebehandling, fordi det fremdeles kommer "gørr" ut av porene. Jeg spiser sunt og bruker milde produkter. Tar ølgjær regelmessig og lurer på om kanskje sink også kunne være noe. De siste ti årene har jeg gitt opp alt som heter behandlinger og ultradyre produkter, for jeg føler at ingenting hjelper. Er det noen som har vært borti noe lignende og har noen gode råd? Tror det er et svært uvanlig problem, for jeg har aldri sett noen med en sånn hud.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså, du MÅ gå til lege. Krev henvisning til hudlege. Om fastlegen skulle mene at dette ikke er alvorlig nok til å henvise deg til hudlege, så gå til en privat! Men med tanke på alderen din og alvorlighetsgraden vil jeg tro at fastlegen vil henvise deg.

Skriv gjerne tilbake hva fast/hudlegen sa om problemet ditt. Har aldri hørt om dette før. Det nærmeste jeg kommer på det kan være er en slags form for hudormer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kunne du tatt et bilde av pannen din og lagt ut her? Dette høres utrolig spesielt ut. Er fryktelig interessert i å se.

AnonymBruker
Skrevet

MD formulations.

Skrevet (endret)

Du burde får hjelp av en hudpleiespesialist/hudspesialist.

Jeg vet at mange går rundt med diverse hudproblemer sånn som eksem, psoriasis, kviser og lignende, og de vet ikke hva det kommer av.

Jeg mener man må ta tak i grunnen til problemet, og det er ofte kostholdet.

Kumelk og kumelksprodukter og tørrmelk ødelegger bl.a. huden, uten at noen vet dette.

Gluten er også med på å ødelegge bl.a. huden, og det samme gjør sukkeret. Syntetiske ting er heller ikke bra, så det beste er å lage alt selv fra grunnen av slik besteforeldrene våre gjorde.

Hva med å kutte ut disse produktene og heller få i deg proteinrik og fettrik mat som nøtter, frø, avokado, fisk, oljer, og spis grønsaker som salater og wokker. Lag deg smoothies. Drikker du nok vann?

Jeg har selv slitt med hudproblem, men sliter mer med eksem og rare blemmekviser. Jeg har Cøliaki også da, men etter at jeg la om kosten til å spise slik som jeg nevnte her, så er huden min helt fin igjen.

Husk at huden trenger fett og proteiner for å ha det bra. Og husk at det tar litt tid fra man legger om kosten til man oppnår resultater :)

Huff, håper dette hjelper og at det er av interesse :)

Kanskje det hadde vært lurt å undersøke om du har noe matvareallergier? Eller noe sånt?

Jeg dro til Balderklinikken i Oslo for å undersøke meg, og da fant de ut at jeg hadde Cøliaki.

Men det er viktig at du spiser gluten og melkeprodukt som vanlig til du har tatt alle tester!

Endret av Bølle
Gjest Gjest
Skrevet

Du er hva du spiser.

Så selvfølgelig om du ikke spiser det kroppen din faktisk trenger og vil ha. Tar du ikke 100% best vare på kroppen din og kroppen din vil derfor ikke kunne gjøre deg 100% best tilbake som et resultat hvordan du tar vare på deg selv.

Og det er ikke bare huden din som kan bli ødelagt av mat. Alt som kan være/er i harmoni inne deg kan bli i ubalanse av feil kosthold.

Men akkurat som maten du putter i deg, går inn i systemet også ut igjen... vil også mye annet som du har latt inn, få ett behov for å komme ut igjen, men opp til deg hvordan du vil gjøre det...

mEN Againg i´m just sayin....

og desverre er det ikke alltid den letteste veien som er den beste, men jeg vil ha det beste av meg, så jeg velger å gjøre det slik, også er det opp til alle andre og finne ut hvilken vei som er rett for de...

Men alt som virker så veldig selvfølgerlig for dere 2012 mennesker, er at løsningene er alltid så jævla enkle, men når du virkerlig tenker over det do you really think at en rynkekrem du smører og presser inn i huden vil magisk fjerne disse rynkene, eller tror du denne fete ekle kremen blir liggende der under huden og bli liggende som et ekkelt lag mellom det som er ekte og masken du har valgt og lagt utenpå...

P&L CaWiL

Skrevet

Kontakt lege og be om henvisning til spesialist.

Noen ganger er det kostholdet, andre ganger gener eller hormoner eller noe annet. Jeg aner, men forhåpentligvis gjør legen/hudlegen det :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...