AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #1 Skrevet 10. mars 2012 Hvordan fungerer taushetsplikten i helsevesenet, altså mellom forskjellige leger/institusjoner? Kan en lege/psykolog sende/hente opplysninger til/fra en annen lege/psykolog/institusjon uten å ha godkjennelse fra pasienten? Er det forskjell på om det har skjedd kommunikasjon (godkjent av pasient) mellom de to partene før eller ikke?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #2 Skrevet 10. mars 2012 Så sant det er helsemessig nødvendig for videre behandling/utredning så kan opplysninger gis videre til andre helsepersonell.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #3 Skrevet 11. mars 2012 Kan jeg nekte noen å gi ut slike opplysninger, uten at jeg har godkjent de opplysningene som blir gitt? Det er snakk om psykisk helse.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #4 Skrevet 11. mars 2012 Kan jeg nekte noen å gi ut slike opplysninger, uten at jeg har godkjent de opplysningene som blir gitt? Det er snakk om psykisk helse. Er det fra psykisk helse til psykisk helse? Du kan nekte, men da kan det også hende at du får dårligere behandling siden de ikke vet hva som har blitt gjort før eller hva som er galt med deg.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #5 Skrevet 11. mars 2012 Kan jeg nekte noen å gi ut slike opplysninger, uten at jeg har godkjent de opplysningene som blir gitt? Det er snakk om psykisk helse. Er det på samme institusjon snakker leger og helsepersonell sammen om dette. Du kan si til noen at du vil det skal holdes bare mellom deg og denne personen, men er det fare for noen andres liv og helse eller ditt så blir det sagt likevel.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #6 Skrevet 11. mars 2012 Er det på samme institusjon snakker leger og helsepersonell sammen om dette. Du kan si til noen at du vil det skal holdes bare mellom deg og denne personen, men er det fare for noen andres liv og helse eller ditt så blir det sagt likevel. Er andre grunner for å si det også men hvert fall dette. blir et etisk dilemma den personen du sier skal holde noe hemmelig må ta stilling til.
Pannekakehore Skrevet 11. mars 2012 #7 Skrevet 11. mars 2012 (endret) Kan ikke de som ikke vet, bare rulle inn, så kan de som vet lovreferanser osv få komme med info om hvordan ting faktisk fungerer? Endret 11. mars 2012 av Pannekakehore
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #8 Skrevet 11. mars 2012 Jeg vil også gjerne ha et svar på dette. Jeg vet at på sykehuset jeg jobbet før, der var det en blålys-funksjon man måtte aktivere i computerprogrammet for å kunne lese psykiatrisk journal. De gangene jeg henviste pasienter med parasuicid (påstått selvmordsforsøk/antatt selvmordsforsøk, i disse tilfellene med piller), så var det ikke slik at jeg leste hele den psykiatriske journalen. Jeg vet også at det i de fleste tilfellene kun står i den "vanlige", dvs ikke-psykiatriske journalen en bemerkning om at pasienten har innleggelser og psykiatrisk sykdom. Jeg har ikke vært borti at en pasient har nektet meg å skrive noe i journalen, og jeg skulle gjerne hørt om hvordan slike restriksjoner gjennomføres i praksis, samt lovhjemmel.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #9 Skrevet 11. mars 2012 Er det fra psykisk helse til psykisk helse? Du kan nekte, men da kan det også hende at du får dårligere behandling siden de ikke vet hva som har blitt gjort før eller hva som er galt med deg. Er det på samme institusjon snakker leger og helsepersonell sammen om dette. Du kan si til noen at du vil det skal holdes bare mellom deg og denne personen, men er det fare for noen andres liv og helse eller ditt så blir det sagt likevel. Det er fra psykisk til psykisk, ja. Kort fortalt ønsker jeg ikke at nåværende behandler/institusjon jeg hører til skal få tak i journalen min fra en annen avdeling jeg har vært på. De ligger i forskjellige helsedistrikt, så jeg vet at de ikke har felles journalsystem. TS
hulaboer Skrevet 11. mars 2012 #10 Skrevet 11. mars 2012 (endret) Det er vel såpass strengt at f.eks. ambulansesjåfører som kommer med en pasient ikke får vite hvordan det gikk etterpå (noe som kan være et problem fordi det hindrer læring). Det skal være spesielle grunner til for at informasjon om pasienten deles. Endret 11. mars 2012 av hulaboer
lilleabc Skrevet 11. mars 2012 #11 Skrevet 11. mars 2012 "§ 25. Opplysninger til samarbeidende personell Med mindre pasienten motsetter seg det, kan taushetsbelagte opplysninger gis til samarbeidende personell når dette er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp. For elektronisk tilgang til helseopplysninger på tvers av virksomheter gjelder helseregisterloven § 13 tredje og fjerde ledd." Fra Lov om helsepersonell. Du kan med andre motsette deg av slike opplysninger skal gis og eller innhentes.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2012 #12 Skrevet 11. mars 2012 Du har rett til å nekte, men da må du si ifra på forhånd. For det er mye du ikke vil bli spurt om. Men jeg synes du skal spørre deg selv om hva som er poenget med å nekte. En psykolog vil kunne gjøre en dårligere jobb uten mulighet til å diskutere deg med andre. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #13 Skrevet 11. mars 2012 Helsepersonell-loven: § 25. Opplysninger til samarbeidende personell Med mindre pasienten motsetter seg det, kan taushetsbelagte opplysninger gis til samarbeidende personell når dette er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp. For elektronisk tilgang til helseopplysninger på tvers av virksomheter gjelder helseregisterloven § 13 tredje og fjerde ledd. [...] Med mindre pasienten motsetter seg det, kan taushetsbelagte opplysninger gis til samarbeidende personell når dette er nødvendig for å ivareta behovene til pasientens barn, jf. helsepersonelloven § 10 a. Personell som nevnt i første, andre og tredje ledd har samme taushetsplikt som helsepersonell. Den generelle taushetsplikten står beskrevet i §21, og den har unntak: § 23. Begrensninger i taushetsplikten Taushetsplikt etter § 21 er ikke til hinder for: 1. at opplysninger gis den som fra før er kjent med opplysningene, 2. at opplysninger gis når ingen berettiget interesse tilsier hemmelighold, 3. at opplysninger gis videre når behovet for beskyttelse må anses ivaretatt ved at individualiserende kjennetegn er utelatt, 4. at opplysninger gis videre når tungtveiende private eller offentlige interesser gjør det rettmessig å gi opplysningene videre, 5. at opplysninger gis videre når helsepersonell gjennom sin yrkesutøvelse har grunn til å tro at dyr blir utsatt for slik mishandling eller alvorlig svikt vedrørende miljø, tilsyn og stell at det anses rettmessig å gi opplysningene videre til Mattilsynet eller politiet eller 6. at opplysningene gis videre etter regler fastsatt i lov eller i medhold av lov når det er uttrykkelig fastsatt eller klart forutsatt at taushetsplikt ikke skal gjelde. Ergo kan det være grunnet til at behandler opplysningene hentes fra likevel gis, selv om du ikke ønsker det. Ellers kan det også være greit å vite om denne paragrafen: § 27. Opplysninger som sakkyndig Taushetsplikt etter § 21 er ikke til hinder for at helsepersonell som opptrer som sakkyndig gir opplysninger til oppdragsgiver, dersom opplysningene er mottatt under utførelse av oppdraget og har betydning for dette. Den som opptrer som sakkyndig, skal gjøre pasienten oppmerksom på oppdraget og hva dette innebærer. Som regel er det en fordel at den som behandler deg har mest mulig informasjon, fordi det gir det større mulighet for rett og god behandling. Erfaringsmessig mangler også mange pasienter med psykiske lidelser innsikt i egen situasjon, og vil ikke være enig i det som står i en journal, selv om det er korrekt. Husk også at dersom du nekter behandler informasjon og blir feilbehandlet på bakgrunn av dette, så mister du retten til erstatning og/eller kompensasjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå