Gå til innhold

Kognitiv terapi mot depresjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har erfaring med kognitiv terapi mot (langvarig/gjentatt) depresjon? Jeg har gått en kort periode hos en psykolog som brukte kognitive metoder, og det hjalp mot mine problemer. Men jeg har ikke vært deprimert "uten grunn". Spør fordi jeg diskuterte emnet med en venn som sliter, men som i følge seg selv er lite åpen for terapi :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fungerer på meg ihvertfall, eller nå får jeg kognitiv adferdsterapi. Det er bra å få bort negative selvinstruksjoner, da har en et mye bedre utgangspunkt for å ha det bra med seg selv.

Skrevet

Eg har hatt svært god effekt av det, og har lyst til å ta tak i det igjen :)

Gjest plastboka
Skrevet

Hva er slik kognitiv terapi da?

Er det å fokusere på sine egne gode kvaliteter, og prøve å overse negative bemerkninger og slikt kanskje.

AnonymBruker
Skrevet

Det har hatt veldig god effekt på meg. Fikk også anbefalt selvhjelpslitteratur av psykolog som har hatt god effekt.

Tenk deg glad!

Selvfølelse nå

Sjef i eget liv.

Har kjøpt Det er ikke mer synd på deg enn andre, men den har jeg ikke fått begynt på enda. Samme forfatter som sjef i eget liv.

AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer veldig ann på person + problem. På meg har kognitiv terapi nærmest hatt motsatt virkning, da mitt problem har vært at jeg har "sperret ute" alle følelser og kun fungert ved hjelp av tanker og ressonementer. Og tankene og ressonementene mine har vært flotte og fantastiske og friske, men JEG har ikke hengt med i det hele tatt, fordi følelsene har vært kuttet bort. Så for meg har fokus på tanker og adferdsendring heller ført til forverring, fordi det har ført til at jeg har fjernet meg enda mer fra følelser og hva som EGENTLIG er galt, om du skjønner...?

Men veldig mange har god hjelp av kognitiv terapi!

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) det er jo interessant det du kl 20.47 sier, med motsatt effekt. Det er jo noen en behandler kanskje bør være obs på. Min (lille) erfaring med kognitiv terapi er at den er veldig løsningsorientert, at jeg fikk råd om å for eksempel gjøre noe med konkrete ting jeg var bekymret for, i stedet for å gjøre noe med selve bekymringstanken... jeg har litt erfaring med mindfulness som også blir brukt i kognitiv terapi, og der er det vel sånn at man avidentifiserer seg med tanker og følelser. Jeg synes det kan være positivt, og lettere å få gjort de tingene som er bra for meg og som tidligere tankemønstre hindret meg i, men ser at det kan slå andre veien også som du beskriver (hvis jeg tolker riktig). Hm... må være viktig at terapeuten blir klar over denne problemstillingen hos pasienten da. At man ikke har kontakt med tanker og følelser fra før, blir jo ikke bedre av at en blir instruert i å fjerne seg fra dem.

Skrevet

Hva er slik kognitiv terapi da?

Er det å fokusere på sine egne gode kvaliteter, og prøve å overse negative bemerkninger og slikt kanskje.

Kognitiv terapi vil si at en fokuserer på å endre negative tanker og tankemønster, fordi tanker påvirker følelser. Kan ikke så veldig mye om det, men det er i hovedsak det det går i.

Kognitiv adferdsterapi er at en bruker handlinger til å endre negative tanker, som igjen påvirker følelsene.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Kognitiv terapi vil si at en fokuserer på å endre negative tanker og tankemønster, fordi tanker påvirker følelser. Kan ikke så veldig mye om det, men det er i hovedsak det det går i.

Kognitiv adferdsterapi er at en bruker handlinger til å endre negative tanker, som igjen påvirker følelsene.

Kognitiv atferdsterapi er kognitiv terapi MED atferdsterapi ikke kun atferdsterapi.

Gjest Ikke ts
Skrevet

Jeg skal få dette som behandling for ME og fibromyalgi. Fatter ikke hvordan det kan hjelpe.

Gjest MorAase
Skrevet

Er det noen her som har erfaring med kognitiv terapi mot (langvarig/gjentatt) depresjon? Jeg har gått en kort periode hos en psykolog som brukte kognitive metoder, og det hjalp mot mine problemer. Men jeg har ikke vært deprimert "uten grunn". Spør fordi jeg diskuterte emnet med en venn som sliter, men som i følge seg selv er lite åpen for terapi :)

Dette er den ENESTE som virkelig betyr noe. Drit i hva din venn måtte mene, ta vare på deg selv først og fremst.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal få dette som behandling for ME og fibromyalgi. Fatter ikke hvordan det kan hjelpe.

Det vil hjelpe deg å leve bedre med de plagene du har. Ordtaket «det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det» er det mye sannhet i.

Å ha en slik negativ innstilling vil ihvertfall ikke hjelpe noen verdens ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...