Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har mottatt et brev fra sykehus i forbindelse med galleproblemer jeg har.

På et ark står det blant annet:

Vurderingen konkluderer at du har rett til prioritert helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten. Vi må sørge for at du senest får innfridd denne retten innen *dato + pasientrettighetsloven §2 - 1 annet ledd*. Vi planlegger utredning/behandling innen *dato*.

Deretter følger et skriv med informasjon til pasienter som henvises til spesialisttjenesten. Der står det blant annet:

Du får ikke rett til nødvendig (prioritert) helsehjelp, men vil likevel få helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten. Du får imidlertid ikke en juridisk bindende frist for når du vil motta helsehjelpen. Du blir informert om når helsehjelpen forventes gitt og du skal også informeres om din klagerett.

Så; I den ene delen står det at jeg har rett til prioritert og i den andre ikke. Er den andre muligens en generisk greie som de sender ut til alle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan virke sånn. Hadde du ikke hatt krav på hjelp, så hadde du sannsynligvis ikke fått noen datofrist.

• Liker 2
Skrevet

Det kan virke sånn. Hadde du ikke hatt krav på hjelp, så hadde du sannsynligvis ikke fått noen datofrist.

Nei, logisk sett er det jo sånn, men man vet jo aldri.

Skrevet

Her er skjedd en feil. Du skal ikke få begge disse skjemaene for samme helseproblem, så enten er du henvist for to ulike tilstander - ellers har de blingset på sykehuset. Ta en telefon til aktuelle avdeling og hør hvilket av brevene du skal forholde deg til!

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke om andre ting enn gallestein som jeg har blitt henvist for. Det virker som om det andre skrivet er upersonlig, for det er ikke signert eller lignende, det har heller ikke navn og adresse slik som første siden, men navnet mitt og fødselsnummeret står øverst i høyre hjørne. Men jeg får ringe de og spørre for å være på den sikre siden.

Skrevet

Jeg ville forholdt meg til arket som er datert og signert. Men sikkert lurt å ringe for sikkerhets skyld.

• Liker 1
Skrevet

Her er skjedd en feil. Du skal ikke få begge disse skjemaene for samme helseproblem, så enten er du henvist for to ulike tilstander - ellers har de blingset på sykehuset. Ta en telefon til aktuelle avdeling og hør hvilket av brevene du skal forholde deg til!

Jepp.

• Liker 1
Skrevet

Dere hadde helt rett. Etter en telefonrunde, ja, for man treffer jo aldri rett i første instans, så var det altså en feil. Første brev gjelder, der jeg har rett til operasjon.

Like greit at det ble feil, for jeg er satt opp til privat ultralyd, som jeg ikke trenger å gå på ifølge de på sykehuset. Så da blir de pengene spart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...