Gå til innhold

Droppe konfirmasjonsselskap

Fremhevede innlegg

Skrevet

Flere som velger slik? Blir befriende å slippe alle forberedelse og kav et selskap innebærer og konfirmanten selv er fornøyd med at kun hun , hennes småsøsken og vi foreldre går ut og spiser etter kirken. Hun får selvfølgelig litt mere penger , tilsvarende hva et selskap ville kostet. Jeg ville bare formidle, at slik blir det her iår selv om jeg går utifra at det er kanskje ganske uvanlig ikke ha selskap? men det er konfirmantens dag og det var hun som tok den endelige avgjørelsen..

Jeg vet ikke hva som ligger til grunn for at dere har lansert denne ideen for barnet deres, men jeg er ikke overrasket over at en konfirmant lett lar seg overtale til en slik løsning, spesielt hvis den innebærer en stor sum penger. Det kan imidlertid tenkes at h*n senere vil føle litt på det, at det ikke ble noe selskap med slekt og faddere og nære venner. Og som sagt - jeg aner ikke hva som ligger bak, men hvis jeg skal forholde meg til det du skriver her, at årsaken er at du syns det er befriende å slippe forberedelser og krav, så syns jeg det er litt dårlig. Barnet ditt konfirmerer seg bare en gang, så selv om det er pes for deg som mor eller far å arrangere et selskap der slekta samles for å gjøre stas på konfirmanten, så syns jeg det er noe foreldre bør gjøre for barnet sitt. Mulig jeg er i overkant gammeldags og glad i tradisjoner som tenker slik...

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flere som velger slik? Blir befriende å slippe alle forberedelse og kav et selskap innebærer og konfirmanten selv er fornøyd med at kun hun , hennes småsøsken og vi foreldre går ut og spiser etter kirken. Hun får selvfølgelig litt mere penger , tilsvarende hva et selskap ville kostet. Jeg ville bare formidle, at slik blir det her iår selv om jeg går utifra at det er kanskje ganske uvanlig ikke ha selskap? men det er konfirmantens dag og det var hun som tok den endelige avgjørelsen..

Var det konfirmanten selv som kom med forslaget? var det konfirmanten som var enig etter du kom med forslaget? At du slipper mye kav?.........jaja.

Du har jo tatt valget,men enklete ganger i livet bør en ofre seg.

Et resturantbesøk? det er de med på flere ganger,men en fest hjemme eller borte med familie på en slik dag, gjør man en gang.

Hva med besteforeldre, faddere? jEG TROR JEG VILLE HA BLITT UTROLIG SKUFFET SOM BESTEFORELDER OM DET BLE SLIK.

Man følger barna oppigjennom årene, så snyter dere hele familien.

Om noen år, så kan du jo minnes...ja glad jeg slapp det kavet med konfirmasjon. Vi gikk ut og spiste! Hva skal ungen minnes?

Er ungen enig med deg for å ikke skuffe deg, at du skal gjøre noe du ikke orker?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

på dagen jeg konfirmerte meg hadde vi kun de nærmeste der..så venta vi til sommeren pga har familie som bor langt unna..dro dit..å feiret med hele familien...

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkelser.

Kråkesaks, moderator.

AnonymBruker
Skrevet

med dagens kompliserte familie situasjoner synest jeg dette var en veldig god i de. takk for den.

da jeg skulle konfirmere meg, sa jeg nei!Min mor sa også så jeg hørte at dette var et valg jeg hadde gjort. Hørte kommentarer at dette var voksent tenkt osv,men sannheten var en annen. Det var konflikter i familien, og jeg ville ikke gjøre det mere pinlig enn det var.

Jeg var ikke moden nok til å tenke annerledes,men vet i dag at det ville ha gått veldig bra selv om det ble konfirmasjon.

Snakket med en pike som måtte bo vekke fra foreldrene een periode

Konfirmasjon var snakket om i mange år før det. Hun takket nei. det kom frem etterpå at hun trodde det ville bli vanskelig for sine bioforeldre. Så hva barn sier, og hva de egentlig mener, er to ting.

At en tilbyr penger til en tenåring istedenfor...tror tanken på penger er tyngre enn videre tenking på hva dagen kunne innebære.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva som ligger til grunn for at dere har lansert denne ideen for barnet deres, men jeg er ikke overrasket over at en konfirmant lett lar seg overtale til en slik løsning, spesielt hvis den innebærer en stor sum penger. Det kan imidlertid tenkes at h*n senere vil føle litt på det, at det ikke ble noe selskap med slekt og faddere og nære venner. Og som sagt - jeg aner ikke hva som ligger bak, men hvis jeg skal forholde meg til det du skriver her, at årsaken er at du syns det er befriende å slippe forberedelser og krav, så syns jeg det er litt dårlig. Barnet ditt konfirmerer seg bare en gang, så selv om det er pes for deg som mor eller far å arrangere et selskap der slekta samles for å gjøre stas på konfirmanten, så syns jeg det er noe foreldre bør gjøre for barnet sitt. Mulig jeg er i overkant gammeldags og glad i tradisjoner som tenker slik...

Jeg hadde selv ikke selskap så da ble det enkelt lansere samme ide for mitt barn som mine foreldre gjorde til meg i sin tid.Og det skulle ikke forundre meg om min datter gir sine barn det samme tilbudet.. Da kan ikke jeg som bestemor og oldeforeldrene være snurtne.. Men ser at andre tenker annerledes og det er helt greit. Konfirmanten selv er voksen nok til å ta den avgjørelsen selv og i gammel tid var man voksen når man ble konfirmert og ble markert derretter. Mye har endret seg og noen tviholder på tradisjonene men man kan vanskelig se bortifra at tidene endrer seg og idag har man flere valgmuligheter. Jeg vil ikke frata min konfirmant det mangfold av valgmuligheter...Det er hennes dag og verken besteforeldres eller fadderenes dag. Dessuten er mange familiekonstellasjoner idag " betente" Jeg sier ikke at det gjelder oss, men at samfunnet er i endring er noe vi vanskelig kan komme bortifra.

Gjest Annaires
Skrevet

Jeg er så enig med deg!

Syns det er så mange som syns det er så grusomt og slitsomt å samle familien og stelle i stand noe hyggelig... Trist i grunn..

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det bare er positivt hver gang ungdom ønsker å fokusere på selve konfirmasjonen heller enn gavene. Festen etterpå er gjerne en koselig del av konfirmasjonen, men absolutt ikke den viktigste.

Ja, for det er antagelig det som har skjedd her. KOnfirmantmamma har ikke lagt føringer for valget med lovnader om større pengegave...

Skrevet

For å være helt ærlig, ville jeg syntes det var annerledes om konfirmanten selv hadde foreslått dette. Nå har du lagt føringer for et valg som er ganske uvanlig. Jeg ville ikke vært så sikker på at hun ikke ville angre i ettertid når hun hører om selskapene venner har hatt med hele familien. Jeg vil også tro at løsningen dere har valgt, vil bli snakket om blant den øvrige familien.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan hun ha fått forståelse for at foreldrene synes et selskap er bortkastet og belastede, å derfor velger å ikke ha selskap?

Hos oss blir det et selskap med familie og noe venner. En skikkelig markering av konfirmanten.

Antar at konfirmanten er klar over at hun ikke kan forvente gaver av de som ikke er bedt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så enig med deg!

Syns det er så mange som syns det er så grusomt og slitsomt å samle familien og stelle i stand noe hyggelig... Trist i grunn..

Jeg er ikke av de sprekeste med mine kroniske lidelser, men konfirmanten her i huset skal få en fest på selve dagen der vi samler familie og venner.

Maten lager vi selv, men jeg ser ikke på det som noe problem. Flere arbeidskollegaer og venner har tilbydt seg å hjelpe, å jeg har takket ja.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg konfirmerte meg ikke, i og med at jeg ikke er kristen, men dersom jeg hadde gjort det ville jeg også valgt en slik løsning. Finnes mange grunner til at man kanskje ønsker det. Selv hater jeg å være midtpunktet i slike settinger, og tanken på taler og masse oppmerksomhet rundt meg er uutholdig. Ser ingenting negativt ved at det ikke ble noe stor familiesammenkomst, for å si det sånn. :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Ja, for det er antagelig det som har skjedd her. Konfirmantmamma har ikke lagt føringer for valget med lovnader om større pengegave...

Slik jeg tolket åpningsinnlegget så var det konfirmanten selv som hadde fremmet forslaget. I senere innlegg ser jeg at det nok er moren som har lagt føringer og evt lokket med penger.

Personlig synes jeg det er mest "riktig" å samle familie ved slike begivenheter, men hovedpoenget er uansett selve konfirmasjonen, som ikke skal være et "nødvendig onde" for å få masse gaver.

Skrevet

Personlig synes jeg det er mest "riktig" å samle familie ved slike begivenheter, men hovedpoenget er uansett selve konfirmasjonen, som ikke skal være et "nødvendig onde" for å få masse gaver.

Enig.

Det er synd i de tenåringene som ikke klarer å verdsette begivenheten og kun ser seg om etter mer penger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk et valg da jeg skulle konfirmere meg, enten kunne jeg ta det i kirken og få et selskap. Eller så kunne jeg få en viss sum, som ville være høyere enn gaven fra mamma og pappa og droppe hele konfirmasjonen. Jeg er selv kristen og hadde et ønske om å konfirmere meg pga min tro, ikke pga gaver eller noe sånt. Det var en koselig dag og jeg fikk styre hele festen selv. Jeg bestemte hvem jeg ville invitere, hva slags mat vi skulle ha, hvor folk skulle sitte osv osv. For meg så var det en dag da jeg viste at jeg tok valget med å være kristen og leve i den kristene tro, også ble det en utrolig koselig dag med familie.

Skrevet (endret)

Enig.

Det er synd i de tenåringene som ikke klarer å verdsette begivenheten og kun ser seg om etter mer penger.

Med andre ord så syns du synd i nesten alle tenåringer?

Da jeg ble konfirmert gjorde 9 av 10 det utelukkende for tradisjon i forhold til familie og gavene.

Endret av Sol79
Skrevet

Da jeg ble konfirmert gjorde 9 av 10 det utelukkende for tradisjon i forhold til familie og gavene.

Ja.

Og jeg var en av de 10 som klarte å tenke selv.

• Liker 1
Gjest Misteltein
Skrevet

Uenig i det. Jeg syns ikke de skal tjene noe på å ikke ha selskap. Ungdommer lar seg friste der det er penger. Om du tilbyr penger for å ofre selskapet, så tar de selvfølelig i mot. Penger er penger. Jeg syns ikke det er noe å tjene på å ofre bort familien.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er viktig å samle storfamilien av og til og tror det er noe de fleste setter pris på. Det er hyggelig for de gamle å møtes og se de unge og det er viktig for de unge å ha en viss oversikt over slekta. Man skal benytte de anledninger man har. Konfirmasjonen er et rituale hvor man markerer en overgang fra barn til voksne og det synes jeg man skal markere.

Mange konfirmerer seg på grunn av tradisjon og det synes jeg er helt greit. Det er viktig med tradisjoner.

Spørsmålet om kirkelig, borgerlig eller annet synes jeg er mindre viktig. Mange i denne alderen har ikke gjort seg opp noen mening om de store spørsmål og det må være greit. Hvis man ikke har gjort seg opp en mening så kan de heller jobbe med noe annet de er interessert i og presentere det og ha familiefest etterpå. Jeg har hørt om ungdom som både har jobbet med Amnesty International og dyrevern.

Skrevet

Jeg fikk et valg da jeg skulle konfirmere meg, enten kunne jeg ta det i kirken og få et selskap. Eller så kunne jeg få en viss sum, som ville være høyere enn gaven fra mamma og pappa og droppe hele konfirmasjonen. Jeg er selv kristen og hadde et ønske om å konfirmere meg pga min tro, ikke pga gaver eller noe sånt. Det var en koselig dag og jeg fikk styre hele festen selv. Jeg bestemte hvem jeg ville invitere, hva slags mat vi skulle ha, hvor folk skulle sitte osv osv. For meg så var det en dag da jeg viste at jeg tok valget med å være kristen og leve i den kristene tro, også ble det en utrolig koselig dag med familie.

Du får en :blomst: av meg for et voksent og ansvarlig valg. Kjenner at jeg ble oppriktig glad og varm inni meg når jeg leste innlegget ditt. Dette er jo virkelig det konfirmasjonen skal handle om. Og en :fy_fy: til foreldrene din som gav deg et så utrolig tåpelig og uansvarlig valg.

Må bare si meg enig med Bernardette her. Det er utrolig synd at mye av meningen med konfirmasjonen er blitt borte, og at disse 90% skal få ødelegge for de 10% som virkelig mener noe med dagen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...