AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #1 Skrevet 10. mars 2012 Flere som velger slik? Blir befriende å slippe alle forberedelse og kav et selskap innebærer og konfirmanten selv er fornøyd med at kun hun , hennes småsøsken og vi foreldre går ut og spiser etter kirken. Hun får selvfølgelig litt mere penger , tilsvarende hva et selskap ville kostet. Jeg ville bare formidle, at slik blir det her iår selv om jeg går utifra at det er kanskje ganske uvanlig ikke ha selskap? men det er konfirmantens dag og det var hun som tok den endelige avgjørelsen..
Gjest Annaires Skrevet 10. mars 2012 #2 Skrevet 10. mars 2012 (endret) Men da håper jeg hun vet at hun mest sannsynlig får færre gaver. Mange konfirmanter forventer jo at de får en del gaver, men kan jo hende mange føler seg snurt over at de ikke får være med på festen. Selv syns jeg det er en av tingene man faktisk bare må stille opp på. Noen ganger må man gjøre ting man ikke syns er morsomst i verden. Slik er det jo å bli voksen. Jeg syns det var hyggelig å samle hele slekten. Men nå er jeg veldig familiekjær da. Endret 10. mars 2012 av Annaires 11
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #3 Skrevet 10. mars 2012 Siden hun har valgt det selv, ser jeg null problemer med det. For meg hadde det ikke vært aktuelt, da omtrent eneste grunnen til at jeg konfirmerte meg var at jeg ville samle slekta mi og ha en fin dag med dem. Men andre gjør ting av angre grunner, og det er da ikke noe galt i å velge annerledes. 4
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2012 #4 Skrevet 10. mars 2012 Så kjedelig. Mindre gaver Jeg feirte det kun pga penger..
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #5 Skrevet 10. mars 2012 Jeg selv feiret på samme måte. Skjønner i etterkant hvorfor. Ok. Masse styr med konfirmasjon, men også en god dag med slekt. Her kom de langveisfra. Noe konfirmantet satte veldig stor pris på.
Bernardette Skrevet 10. mars 2012 #6 Skrevet 10. mars 2012 Flere som velger slik? Blir befriende å slippe alle forberedelse og kav et selskap innebærer og konfirmanten selv er fornøyd med at kun hun , hennes småsøsken og vi foreldre går ut og spiser etter kirken. Hun får selvfølgelig litt mere penger , tilsvarende hva et selskap ville kostet. Jeg ville bare formidle, at slik blir det her iår selv om jeg går utifra at det er kanskje ganske uvanlig ikke ha selskap? men det er konfirmantens dag og det var hun som tok den endelige avgjørelsen.. Da antar jeg at hun er personlig kristen og støtter kirken, troen og tradisjonene fra den kanten, i og med at hun selv valgte å konfirmere seg i kirken?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #7 Skrevet 10. mars 2012 Da antar jeg at hun er personlig kristen og støtter kirken, troen og tradisjonene fra den kanten, i og med at hun selv valgte å konfirmere seg i kirken? Det var vel ikke det som var spørsmålet, også vil jeg minne om at Den norske kirke ønsker velkommen til konfirmasjon enten man bare er nysjerrig, tviler eller for den saks skyld er sterk i troen, uten at jeg derved har besvart ditt spørsmål.. 7
Cata Skrevet 10. mars 2012 #8 Skrevet 10. mars 2012 Så lenge det er noe konfirmanten selv ønsker, så synes jeg det er helt greit. 1
Bernardette Skrevet 10. mars 2012 #9 Skrevet 10. mars 2012 Det var vel ikke det som var spørsmålet, også vil jeg minne om at Den norske kirke ønsker velkommen til konfirmasjon enten man bare er nysjerrig, tviler eller for den saks skyld er sterk i troen, uten at jeg derved har besvart ditt spørsmål.. Selvfølgelig gjør de det, de tjener på det. Om du er homo derimot, kan du hvertfall ta rennafart og drite i å få lov til å gifte deg hos dem. 4
Kara W Skrevet 10. mars 2012 #11 Skrevet 10. mars 2012 Jeg synes det bare er positivt hver gang ungdom ønsker å fokusere på selve konfirmasjonen heller enn gavene. Festen etterpå er gjerne en koselig del av konfirmasjonen, men absolutt ikke den viktigste. 1
Filliputt Skrevet 10. mars 2012 #12 Skrevet 10. mars 2012 Jeg synes i og for seg det er helt i orden å bare gå ut sammen med familien på konfirmasjonsdagen, dersom det er dette konfirmanten ønsker. Det jeg imidlertid reagerer litt på, er at konfirmanten skal få en pengegave tilsvarende det et selskap koster. For konfirmanten vil det dermed kunne "lønne seg" økonomisk å ikke ha selskap (på tross av at vedkommende altså får færre gaver) - og det er jo ikke dét som skal være grunnlaget for denne avgjørelsen. Hadde dette vært mitt barn, ville jeg latt ham eller henne slippe å ha selskap, men jeg ville ikke gitt noen større gave enn vi som foreldre ville gjort uansett. 8
Gjest Anonym Skrevet 10. mars 2012 #13 Skrevet 10. mars 2012 Jeg synes det bare er positivt hver gang ungdom ønsker å fokusere på selve konfirmasjonen heller enn gavene. Festen etterpå er gjerne en koselig del av konfirmasjonen, men absolutt ikke den viktigste. Hvorfor? Ser ikke viktigheten i det å, ofte ufrivillig, gå i kirka og bli fortalt løgner. De aller fleste som konfirmerer seg kirkelig er ikke kristne, men blir rett og slett "tvunget" av slekt til å gå i kirka for å kunne holde et konfirmasjonsselskap. Og gjennom dette støttes kirka økonomisk også.
Sweetpea25 Skrevet 10. mars 2012 #14 Skrevet 10. mars 2012 (endret) Selv feiret jeg konfirmasjonen min med hele slekta, og for oss/meg hadde noe annet vært totalt uaktuelt. Jeg synes å ha selskap er noe som følger med og samtidlig veldig koselig. Men det er meg. Endret 10. mars 2012 av Sweetpea25 2
Kara W Skrevet 10. mars 2012 #15 Skrevet 10. mars 2012 Hvorfor? Ser ikke viktigheten i det å, ofte ufrivillig, gå i kirka og bli fortalt løgner. De aller fleste som konfirmerer seg kirkelig er ikke kristne, men blir rett og slett "tvunget" av slekt til å gå i kirka for å kunne holde et konfirmasjonsselskap. Og gjennom dette støttes kirka økonomisk også. Nettopp derfor blir jeg glad når noen viser at selve konfirmasjonen er det viktigste. Selv om jeg er kristen valgte jeg å ikke konfirmere meg, nettopp fordi jeg følte at alle andre var falske. Jeg trengte hverken et selskap eller gaver for å vite hva jeg trodde på. Helst skulle jeg sett at de som ikke er kristne sluttet å konfirmere seg, og at at familie slutter å legge press på ungdom for at de skal, bare fordi det er en "koselig tradisjon". 3
CalidumCor Skrevet 10. mars 2012 #16 Skrevet 10. mars 2012 Når man gir en ungdom valget mellom et selskap og å få de x antall tusen selskapet ville kostet er det vel ikke så rart at valget ble som det ble.... :gjeiper: 9
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #17 Skrevet 10. mars 2012 Når man gir en ungdom valget mellom et selskap og å få de x antall tusen selskapet ville kostet er det vel ikke så rart at valget ble som det ble.... :gjeiper: Et selskap kan vanskelig måles i verdi og penger dessuten sier jo ts at det allikevel blir et lite selskap. Hvor stort selskap det ville blitt ellers sies intet om, ei heller summen konfirmanten får. Ser at mange tenker "holt" når det er snakk om penger men jeg synes det er realt gi konfirmanten en påskjønnelse som erstatning for selskapet. Hva summen legges i og hvordan den forvaltes sies heller intet om. Det er mange momenter som spiller inn og jeg er sikker på at saken er nøye gjennomtenkt og diskutert i hjemmet før det valget ble tatt! Hilsen en som heller ikke hadde selskap men måtte sette pengene i banken. Det var ikke et enkelt valg for forventninger fra besteforeldre og andre om selskap kan ofte være sterkere enn man tror. Men jeg har aldri angret på mitt valg.
Armitage Skrevet 10. mars 2012 #18 Skrevet 10. mars 2012 Jeg konfirmerte meg ikke i det hele tatt jeg. Føler ingen tilhørighet til kirka eller humanetikerne. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #19 Skrevet 10. mars 2012 Selvfølgelig gjør de det, de tjener på det. Om du er homo derimot, kan du hvertfall ta rennafart og drite i å få lov til å gifte deg hos dem. 4 vennepar i min omgangskrets i oslo er gift i kirka selv om de er homofile og lesbiske... om ungdommen ikke ønsker selskap er det jo helt greit å la vær. selv konfirmerte jeg meg i kirka, og det valget er jeg fornøyd med. om jeg fikk mer gaver på grunn av at konfirmasjonen var kirkelig vet jeg ikke, da foreldrene mine separerte seg uka før, og regner derfor med dette var grunnen til jeg fikk 30.000 mer enn den av venninnene mine som fikk mest....
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2012 #20 Skrevet 11. mars 2012 med dagens kompliserte familie situasjoner synest jeg dette var en veldig god i de. takk for den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå