Gå til innhold

Vitne til fysisk avstraffelse av barn

Anbefalte innlegg

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Var på vei til et møte i hovedstaden. På vei ut fra hotellet går jeg forbi en ung kvinne og hennes barn på ca 2-3 år. Jeg går litt i min egen verden, men kvinnen skriker noe sånt som "flytt deg!!!". Jeg skvetter, for jeg tror hun mener meg. Det gjør hun ikke, ungen har tydeligvis stått i veien for en syklist (som forøvrig syklet på gangfeltet, men det er en annen sak). Ungen gikk selv, men hun var selvsagt ikke spesielt stødig, og måtte holde seg i mammaen. Trafikken var tett, mye fotgjengere ute.

Ut av det blå kaster damen fra seg sekken hun har i hånden, og løfter opp jenta etter ene armen, rister og slenger henne til alle kanter. Damen hyler og skriker til jenta, og rister henne hardt. Ungen gråter av full hals.

Jeg blir helt satt ut. Hva f**n gjør man? Alle bare haster forbi. Jeg skubber borti damen og sier at hun skal roe seg, men nytter ikke. Jeg tør ikke gjøre mer, og småløper vekk fra stedet. Ringer politiet. Det tar litt tid før de kan komme sier de, men ca 2 minutter senere kommer det likevel to politifolk. De får roet damen, og det kommer en ambulanse til stedet. Jeg antar denne tok med jenta, for hun blødde fra nesen da jeg gikk fra stedet. Hun ble ikke ristet i mer enn noen minutter antar jeg, men uten at jeg har inngående barnekunnskap regner jeg ikke det som normal behandling av barn...

Er fremdeles helt skjelven. Jeg vet at enkelte straffer barna sine. Jeg vet at enkelte kanskje er så slitne og frustrerte at de lar det gå utover ungen sin. Jeg vet at slikt skjer. Men jeg klarer likevel ikke slutte tenke på det.

Jeg har ofte spurt meg om jeg gjorde det riktige. Alle andre gikk jo forbi. Mange stoppet, glodde, tok bilde med mobilen... Jeg spurte en eldre mann om han kunne hjelpe meg å stoppe henne, men han sa dette ikke var hans sak. Jeg velger å tro det jeg gjorde var riktig, selv om jeg var så frekk og blande meg inn. Hva jeg vil med denne tråden? bare få ut litt tanker og høre hva dere ville gjort.

Sukk.

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gjorde det rette. Synes det er flott at noen stopper opp når et barn filleristes! Det er absolutt ikke noe man bare skal gå forbi, men jeg hadde nok blitt veldig skjelven selv også.

• Liker 11
Skrevet

Til og med min sosiale angst blir borte når jeg ser slikt.. Har vært vitne til at unger får håndflaten i ansiktet på offentlig sted to ganger, og begge gangene sa jeg ifra. Så lenge det er på offentlige steder syns jeg det er på sin plass å si ifra at man ikke vil se noe slikt!

• Liker 12
Skrevet

Takk for at du gjorde noe.

Dette skjedde offentlig, tenk hva som kanskje skjer innenfor lukkede dører...

• Liker 8
Skrevet

Du gjorde det eneste riktige,vær stolt ac deg selv,du har muligens reddet et menneske :klemmer:

• Liker 3
Gjest Tekola
Skrevet

Kjempebra at du sa ifra og gjorde noe!

Skrevet

Selvfølgelig gjorde du det rette. Godt noen tør å blande seg inn. Det er vel veldig farlig å riste små barn slik.

• Liker 2
Skrevet

Åh herregud, jeg håper virkelig at du tuller nå...? Stakkar barn :tristbla:

For å være helt ærlig så har jeg lyst til å behandle henne på samme måten som hun behandlet barnet, men jeg håper at jeg klarer å reagere på samme måte som deg om jeg skulle se noe slikt selv.

Og barnet blødde fra nesa til og med!? Etter ristinga??? Håper det går bra med stakkars lille :(

Får helt vondt når jeg hører slikt. All ære til deg som våget å ta affære. Du gjorde det eneste riktige, og forhåpentligvis kommer politi og helsevesen gjøre det som er til barnets beste.

Takk for at du tar ansvar!

Skrevet

Godt det finnes folk som deg!! Jeg blir overrasket over hvor mange som bare overser sånne situasjoner. Du gjorde det eneste rette og burde være stolt over deg selv! :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Hurra for deg! Sånn flaks for den lille jenta at iallefall én av de som passerte hadde et snev av medmenneskelighet i seg.

Det ironiske er jo at dersom noen hadde gjort det der med en voksen person ville politiet sikkert fått ti meldinger fra forbipasserende, og flere ville grepet inn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Hva er "shaken baby syndrom"?

Shaken baby syndrom er et resultat av mishandling av spedbarn og småbarn. Barnet ristes så kraftig at det forårsaker nakkeslengskader, akutte skader i hjernevevet og kan medføre blødninger utenpå hjernen og i øynenes netthinner.

Tilstanden utgjør en undergruppe av barnemishandling. Det antas at barnemishandling opptrer hos 1 av 1000 barn, og shaken baby syndrom er en god del sjeldnere enn dette.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/shaken-baby-syndrom-12150.html

• Liker 1
Skrevet

Du er en hverdagshelt, ts!

• Liker 4
Skrevet

Om damen hadde vist tegn til at hun var i ferd med å forlate plassen, og du ikke trodde politiet ville rekke frem i tide, hadde dere fått med dere noen og foretatt en borgerarrestasjon?

Ser ikke at denne typen situasjon er beskrevet i loven, men det er vold og i tillegg mot et forsvarsløst barn. Jeg hadde nok gjort det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om damen hadde vist tegn til at hun var i ferd med å forlate plassen, og du ikke trodde politiet ville rekke frem i tide, hadde dere fått med dere noen og foretatt en borgerarrestasjon?

Ser ikke at denne typen situasjon er beskrevet i loven, men det er vold og i tillegg mot et forsvarsløst barn. Jeg hadde nok gjort det.

Det er et spørsmål om nødverge, straffeloven § 48:

§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.

Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.

Hvad ovenfor er bestemt om Afvergelse af retsstridigt Angreb, kommer ogsaa til Anvendelse med Hensyn til Handlinger, der foretages i Hensigt at iverksætte en lovlig Paagribelse eller hindre, at Straf- eller Varetægtsfanger rømmer.

Har nogen overskredet Grænserne for Nødverge, er han dog straffri, hvis Overskridelsen alene har fundet Sted paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du sa ifra, og ringte politiet.

Slik oppførsel fra moren er helt uakseptabel og absolutt ikke noe en bare går forbi.

Hverdagshelt! :klemmer:

• Liker 2
Skrevet

Fantastisk at du gjorde det du gjorde!

Får helt vondt i hejrtet av å høre om barn som blir mishandlet (dette er jo mishandling!), og tenk hva osm skjer bak lukkede dører når hun gjør dette for åpen gate..huff.

• Liker 2
Skrevet

Veldig bra at du kontaktet politiet. Du kan også kontakte barnevernsvakten.

Vi SKAL reagere på vold mot barn, det er ikke lov å oppføre seg på en skremmende måte overfor barn i Norge!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun ble ikke ristet i mer enn noen minutter antar jeg

Ja, du har ikke mye kunnskap om tid, det er ihvertfall sikkert.... Vet du i det hele tatt hvor langt ett minutt er? Trolig ble barnet ristet i noen SEKUNDER. Men uansett, barn skal ikke ristes. Og jeg synes du handlet feil da du kun ringte politiet. Du skulle ha grepet inn, selv om du ikke fikk hjelp av den eldre mannen.

AnonymBruker
Skrevet

neineineineinei.......!!! shaken abby syndrome gjelder kun BABYER, det ligger litt i navnet, sant? En 2-3-åring får ikke slike hjerneskader av å bli ristet... Det er ikke dermed sagt at det er greit... Forresten: ts sier at fdama løftet opp ungen med en hånd og ristet henne i mange minutter. En to-tre-åring? Med EN hånd? Aldri i livet, så sterk er hun ikke. Og samtiig riste ungen så lenge? Hun må minst være tungvektsbokser... Hvor troverdig er egentlig ts?

Skrevet

Jeg syns dere to siste AB'ere skal slutte å trekke ts i tvil!

Det var ikke kvinnen som brukte en hånd, barnet ble løftet etter barnets ene arm. Det kommer klart frem av startinnlegget.

Jeg tipper begge dere er typen som vil riste lett på hodet, sende kvinnen et nedlatende blikk for så å gå videre og tenke at dette ikke angår dere. Men det gjør det!

Vold mot barn angår oss alle og ts gjorde det eneste rette når kvinnen ikke svarte på tiltale. Godt jobba, ts!

:heks:

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...