Gå til innhold

Forheving av brøddeig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det nødvendig å forheve brøddeigen? Kan jeg heller ha deigen rett i brødformene, heve dem én gang og så steke dem? Jeg har alltid problemer med at brødene synker sammen og blir veldig lave mens de steker, og jeg har lest at dette kan ha noe med at de har hevet for lenge. Går det like greit å droppe forhevingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forhever aldri deigen før jeg har de i brødformene. Og brødene jeg lager blir store og luftige :) Men jeg passer på å kjøre deigen i minst 5-7 min i kjøkkenmaskin så de blir knadd godt.

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg har samme problem som deg, og har prøvd uten forheving. Resultatet ble dårligere.

Kjører også deigen i kjøkkenmaskinen lenge, men vet ikke om det har en effekt på hevingen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forhever aldri deigen før jeg har de i brødformene. Og brødene jeg lager blir store og luftige :) Men jeg passer på å kjøre deigen i minst 5-7 min i kjøkkenmaskin så de blir knadd godt.

Hever du i vanlig romtemperatur eller på varmluft i stekeovnen?

TS

Skrevet

Hever du i vanlig romtemperatur eller på varmluft i stekeovnen?

TS

Vanlig romtemperatur. Lar formene stå på toppen av ovnen. Så får de en effektiv "varme-heving" til slutt, når jeg etterhvert slår på ovnen for å forvarme den. Det funker for meg iallefall :)

Og jeg knar de også minimalt for hånd når jeg skal forme de og ha de opp i formene. Vet ikke om det har noe å si fra eller til...

Skrevet

Og så lar jeg de gjerne heve en time før steking..... :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dem i ovnen på 50 grader i en halv time, på den nederste rilla for så å skru opp til 200 grader etterpå.

Gjest Herr Drue
Skrevet (endret)

Jeg synes ordet "forheving" er litt misvisende. Nei, man trenger ikke å forheve for å få et luftig resultat, men det er ikke nødvendigvis hensikten heller. På engelsk bruker man begrepet pre fermentation, som altså fokuserer mer på den helthetlige prossesen av gjæring - nemlig at stivelse brytes ned til mindre komplekse karbohydrater, som fungerer som "næring" for gjæren. Prossesen skaper naturligvis luft i deigen, men det har også andre hensikter - utvikling av smak og tekstur i det ferdige resultatet.

Konklusjon: Nei, du trenger ikke å forheve brøddeigen for at resultatet skal bli luftig, men jo lengre "hevetid" du har, desto bedre vil brødet ditt smake.

Endret av Herr Drue
  • Liker 1
Gjest Armule
Skrevet

Jeg og typen veksler på å bake brød (ferdigblanding, Møllers Kornblanding).

Han elter i 10 minutter som det står på pakken, jeg elter cirka fem minutter. Vi forhever ikke, men legger dem rett i formene. Hever de i rundt en time, eller til de har omtrent doblet størrelsen. Vi får begge samme resultat, fine og luftige brød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...