AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #1 Skrevet 10. mars 2012 Når jeg spiser hjemmelaget pizza, blir jeg skikkelig dårlig etterpå. Det begynte for et par år siden da jeg begynte å få ødemer etter inntak, men det hele har blitt verre nå de siste ukene. Det begynner fremdeles med at jeg får ødemer i ansikt, fingre og legger etter et par timer, men nå får jeg også kraftige magesmerter med diaré etter nøyaktig 12 timer. Ødemene sitter i utover dagen. Jeg har tenkt at dette kanskje skyldes allergi mot enkelte av ingrediensene i pizzaen (naturlig glutenfritt mel, rapsolje, kjøttdeig, løk, tomat, og ost), det stemmer med ødemene, men ikke med diaréen, og jeg reagerer ikke på noen av disse ingrediensene i andre sammenhenger. Jeg har tenkt at jeg kanskje har noen problemer med nyrene, og ikke tåler så stort proteininntak (35%), men dette gir vel ikke diaré? Pizzaen er også litt fet, og det kan gi diaré, men det gir vel ikke ødemer? Er det noen som har noen tanker å komme med, som kan hjelpe meg å finne ut av dette?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #3 Skrevet 10. mars 2012 Takk for svar, det kan jo være kryssallergi, siden jeg er veldig allergisk mot alle typer pollen. Jeg har ellers sjekket litt mer ut nå, og funnet ut at både ødem og diaré er symptomer på matvareallergi, så dette er nok den mest sannsynlige forklaringen. At jeg har blitt verre den siste tiden, kan vel være på grunn av den pågående pollenspredningen.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #4 Skrevet 10. mars 2012 Baker du uten gjær? Bruker du ikke noen form for krydder på? Hva pleier du å drikke til? Spiser du det på bestemte dager, for eksempel lørdag, og spiser du i såfall noen bestemt type dessert eller godteri etterpå eller drikker brus eller noe du ikke gjør andre dager i uka? Jeg har hatt samme forvirrende problem som deg i mange år, noen ganger reagerte jeg på ting, noen ganger ikke. For min del viste det seg til slutt å være noe så enkelt og "uskyldig" som svart pepper som ga meg diarè, av og til oppkast, ødemer, leddsmerter og psykiske nedturer.
Gjest Cessie Skrevet 10. mars 2012 #5 Skrevet 10. mars 2012 Jeg reagerer på samme måte på fargestoff som bl.a. finnes i Piffi-krydder... Hva slags krydder bruker du på pizzaen? Blandingskrydder som Piffi, Pizzakrydder e.l.?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå