Alice123 Skrevet 10. mars 2012 #1 Skrevet 10. mars 2012 (endret) Jeg har aldri hatt normal menstruasjon. Jeg fikk mensen tidlig, og har aldri hatt noen normal syklus. Det har gått måneder mellom hver menstruasjon, på det meste et helt år. Når jeg først har fått menstruasjon har det vart i flere uker, vært svært smertefullt og jeg har hatt enorme blødninger. Jeg har aldri reagert på dette før, for jeg har alltid trodd det skal ha gått seg til.7 Det har gått over 10 år nå, og det har ikke gått seg til. Jeg tror det slik jeg bare er. Jeg missliker det ikke. Faktisk foretrekker jeg å ha mensen max fire ganger i året (men med sinnsyke blødninger). Jeg har brukt p-piller, og å ha mensen hver måned var et mareritt (selv med vanlige, små blødinger). I skrivende stund har jeg ikke hatt mens siden... oktober? Spørsmålet er om jeg burde gå til lege. Jeg vil ikke ha en normal, månedlig syklus. Jeg vet noen damer aldri får skikkelig syklus, og at det er helt normalt. Men kan det være farlig? Kan jeg være steril?n Hvorfor har jeg ikke normal syklus som "alle andre"? Jeg har i flere år visst at jeg ikke har vært "normal" på dette feltet, men ikke gått til lege fordi... jeg egentlig ikke har brydd meg. Jeg foretrekker enorme blødninger 3-4 ganger i året i stdet for 12 moderate. Så hvorfor gå til lege? Burde jeg dra til lege med dette, eller er det bare hysteri fra min side? Hva vil en lege kunne finne ut, hva vil en lege kunne endre? Hva kan være galt med meg? Endret 10. mars 2012 av Alice123
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #2 Skrevet 10. mars 2012 Det kan være du har en hormonforstyrrelse. Og det kan gi andre plager. Har du hørt om PCOS? Sier ikke at du har det, men det er en mulighet når man har sjeldne menstruasjoner. PCOS er det ikke noen behandling mot, annet enn p-piller. Så du står fritt til å velge hva du vil selv om legen muligens finner ut om noe er galt.
Athene Skrevet 10. mars 2012 #3 Skrevet 10. mars 2012 Legen kan finne ut at det er endometriose, PCOS, eller andre fysiske hindringer i livmor eller hormonforstyrrelser. Men slike sykluser vil du få problemer med å få barn, du har neppe eggløsning av deg selv. Men det finnes veldig gode medikamenter for å hjelpe deg med dette den dagen du skal ha barn, så det er ikke noe å bekymre seg for. Jeg hadde gått til legen og bedt om henvisning til gynekolog, slik at han kan se på deg med innvendig ultralyd, og ta blodprøver. Da får du i alle fall en diagnose. De aller færreste syklusforstyrrelser kan man gjøre noe med, det er en tilstand man må leve med. Som regel brukes p-piller om man ikke har barneønske, du har forsøkt ett merke, men det finnes også hormonprevansjon som fjerner mensen fullstendig, det kan være tingen for deg. Dersom man har barneønske går man videre og forsøker ulike inngrep og hormonbehanlinger slik at man får eggløsning. Om det er farlig å gå slik - neppe. I og med at det har vart hele livet tenker jeg endometriose/PCOS, og ikke kreftsvulster eller alvorlige tilstander, da ville du opplevd at dette kom gradvis over tid eller plutselig. Men det er ett eller annet som ikke er som det skal, og det er jo greit å vite hva det er. Særlig den dagen du ønsker barn er det greit å vite hva du må forholde deg til.
Alice123 Skrevet 10. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 10. mars 2012 (endret) Takk for svar! Endometriose høres jo virkellig skumelt ut! "(...) på eggstokkene kan det dannes cyster som kan bli så store som appelsiner" Jeg har aldri sett på dette som skummelt eller alvorlig, men når jeg lser dette forstår jeg jo at jeg burde få legetime ASAP! Endret 10. mars 2012 av Alice123
Athene Skrevet 10. mars 2012 #5 Skrevet 10. mars 2012 Takk for svar! Endometriose høres jo virkellig skumelt ut! "(...) på eggstokkene kan det dannes cyster som kan bli så store som appelsiner" Jeg har aldri sett på dette som skummelt eller alvorlig, men når jeg lser dette forstår jeg jo at jeg burde få legetime ASAP! Cyster høres værre ut enn det egentlig er. Det er væskefylte "blemmer". Det er de samme posene (folliklene) som eggene modnes i, men hos enkelte så vokser det flere enn nødvendig, som er tomme og som kan bli store. Absolutt alle kvinner har en og annen cyste innimellom, og de fleste opplever på ett eller annet tidspunkt i livet smerter på grunn av at en slik sprekker. Det er ikke så mye legene får gjort, fjerner man cyster ved å stikke hull på dem vokser det som regel ut nye hos personer som er plaget med dette. Så store som appelsiner er vel unntakstilfellet. Har du aldri hatt unormale smerter så er neppe dette noe problem du behøver hjelp til.
Alice123 Skrevet 11. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 11. mars 2012 Tusen takk for svar! (selv om jeg fortsatt syntes det høres skummelt ut)
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #7 Skrevet 11. mars 2012 Jeg har sjeldent mensen. Har det nå, og det er første gang siden desember. Ellers har det egentlig vært slik som til deg. Ustabilt, kunne gått opp til et år uten mensen. Blødninger i opptill 6uker, blødniger som har vært så enorme at jeg omtrent ikke har rukket til skole/jobb uten å blø igjenom største tampong og nattbind. Om jeg spiser lavkarbo hele tiden stabiliserer syklusen seg med ca 6uker mellom hver gang, blør da normalt lite.Må bruke minste tampong i ca 1,5dager og ellers truseinnlegg resten av dagen. Har da mensen i ca 5dager. Jeg har mest sannsynlig PCO i følge legene. Jeg også synes det å ha mensen hver måned er stress og mye, men da jeg gikk på p-piller for å stabilisere syklusen så sa gynekologen at jeg ikke trengte å ha mensen mer enn hver 3dje måned.
Alice123 Skrevet 11. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 11. mars 2012 Når jeg gikk på p-piller og hoppet over blødninger fikk jeg små blødninger hele tiden. Jeg trengte bare å bruke truseinnlegg og bytte et par ganger om dagen, men fortsatt irriterene. Tror jeg må ta meg en tur til legen, med dette... må jeg ha gynokologisk undersøkelse, tror dere? (Har aldri hatt det før)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå