Gå til innhold

Trenger treningshjelp- Styrke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette med sett og repetisjoner... Jeg hører som regel at man bør ta 3 sett med 12-15 repetisjoner, men så leste jeg i en bok at man likesågodt kan ta kun to sett med 10-15 repetisjoner for god effekt. Har noen andre også hørt det? Stemmer det?

Og så lurer jeg på om jeg kan ta utfall i morgen når jeg tok tunge knebøy i dag, eller om jeg bør vente til søndag?

På forhånd takk for svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hva som er best, men jeg fikk satt opp treningsopplegg av trener for noen dager siden, jeg tar 10rep + 4 sets. Det første settet er ett oppvarmingssett hvor vektene skal være lette, og jeg skal gjerne øke vektene underveis slik at de siste er så tunge at det såvidt går.

Når det kommer til knebøy og utfall går de på mye samme muskulatur, så ville nok latt musklene hvile en dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Akkurat dette temaet kan man lese om til man blir grønn i trynet, det finnes dessverre ikke noe fasitsvar. Det eneste er at du bør vente med utfall til søndag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å variere sett og reps og pauser vil gi en annen effekt.

Grovt kan kan dele det i 3.

1. Styrke 1-6 reps og mange sett. Gjerne 6-7 eller flere. Gjerne jo færre reps jo flere sett. Svært tunge vekter. Lang pause mellom settene.

2. Muskelbyggende 3 sett med 8-12 repetisjoner. Middels til tunge vekter. Typisk 90 til maks 120 sekunder pause mellom sett.

3. Utholdende styrke. 15 reps+ Gjerne bare 2 eller 1 sett. Lette vekter Kort eller ingen pause.

1 og 3 bruker litt forskjellige måter å skaffe energi. På lavrep eksplosiv styrke bruker du kreatinfosfat lagret i musklene som energi, mens på utholdende styrke bruker du mest glykogen og melkesyre.

Hvis du skal bli sterkere er det lurt å holde seg til lavt antall reps og litt flere serier med tyngre vekter.

En kan gjerne variere treningsprammet over tid slik at man blir bedre i begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...