AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #1 Skrevet 9. mars 2012 Hei, jeg lurer på om det er noen her inne som har/har hatt kreft i tarmen? hvilke symptomer merket dere, og hvor lang tid, gikk det fra symptom start, til dere kontaktet fastlegen? Jeg er en jente på 23 år, og fått endring i avførings mønster, har problemer med å gå på do, og når jeg gjør det så, er det skikkelig vondt, og noen ganger etterfulgt av litt friskt blod. Føler også ofte nå i det siste at, når jeg er på do, så får jeg ikke ut alt. jeg har lest litt på nettet, men der finner mann akkuratt det hjernen vil at enn skal finne. (jeg er litt paranoid pga cancer og ung død i familien) Så dere med erfaringer, har dere noen gode råd å komme med? Jeg har tenkt å oppsøke lege, dersom dette ikke gir seg snart.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #2 Skrevet 9. mars 2012 I stedet for å skremme deg selv med alt det kan være, så bør du dra til lege for å finne ut hva det kan være. Det er ingen her inne som kan vite hva det kan være, det kan kun en lege som undersøker deg gjøre. 2
Fanta Exotic Skrevet 9. mars 2012 #3 Skrevet 9. mars 2012 Jeg støtter også forslaget med å gå til lege, men kan berolige deg med at kreft i tykktarm er uvanlig for folk under 60.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #4 Skrevet 9. mars 2012 det kan like gjerne være at avføringer er hard, og derfor får du rifter i endetarmsåpningen når den kommer ut. Svært uvanlig å få tarmkreft i ung alder. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #5 Skrevet 9. mars 2012 TS Her. Ja jeg skal til legen hvis plagene fortsetter, ingen vits i å be om en diagnose her, siden mann ikke vet hvilken fagelig kompetanse folk sitter på. men jeg var egentlig mest nysjerrig på hvor lang tid det gikk (fra de som har vært igjennom noe slikt i ung alder) fra symptom debut til legebesøk. Og hvilken symptomer de ulike personene hadde.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #6 Skrevet 9. mars 2012 Jeg støtter også forslaget med å gå til lege, men kan berolige deg med at kreft i tykktarm er uvanlig for folk under 60. Selv om det er uvanlig finnes det arvelige former som stort sett bryter ut før man er 40, og en kan være uheldig. Kjente selv en som døde av tykktarmkreft 29 år gammel. Vedkommende hadde (i følge seg selv) ikke typiske symptomer, men ble gradvis slapp, tynn og blodfattig. Kreft er ofte snikende, når en kjenner tydelige symptomer kan det faktisk være seint å gjøre noe, så det er INGEN grunn til å vente med å gå til lege. Dersom du har kreft i familien (den arvelige formen kan gi seg utslag i ulike krefttyper, prostata o.l) tenker jeg det er lurt å si fra til legen og få det undersøkt. Forstadier kan oppdages, polyppdannelse blant annet. Symptomene du beskriver trenger på ingen måte være kreft, friskt blod er oftere tegn på rifter eller hemoroider, og de fleste har vel litt varierende avføring. Men siden du bekymrer deg bør du snakke med lege
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #7 Skrevet 9. mars 2012 Det kan være masse rart. Jeg hadde lignende symptomer i sommer, og det viste seg at jeg hadde crohns sykdom. Anbefaler deg definitivt å få det undersøkt, fremfor å gjøre som jeg gjorde og bare la det fare til jeg havnet på sykehus med det verste smertene jeg har opplevd. Kan også være du har magesår eller ulcerøs kolitt...uansett viktig å undersøke.
Fanta Exotic Skrevet 9. mars 2012 #8 Skrevet 9. mars 2012 Selv om det er uvanlig finnes det arvelige former som stort sett bryter ut før man er 40, og en kan være uheldig. Kjente selv en som døde av tykktarmkreft 29 år gammel. Vedkommende hadde (i følge seg selv) ikke typiske symptomer, men ble gradvis slapp, tynn og blodfattig. Kreft er ofte snikende, når en kjenner tydelige symptomer kan det faktisk være seint å gjøre noe, så det er INGEN grunn til å vente med å gå til lege. Ja, selvfølgelig går det an.. Jeg sa "uvanlig", ikke umulig. Selvfølgelig finnes det tilfeller. Dessuten støttet jeg jo forslaget med legebesøk, så skjønner ikke helt hva du vil frem til. Det jeg ville var å berolige TS, så h*n slapp å være engstelig i forkant av legebesøket.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #9 Skrevet 9. mars 2012 Ja, selvfølgelig går det an.. Jeg sa "uvanlig", ikke umulig. Selvfølgelig finnes det tilfeller. Dessuten støttet jeg jo forslaget med legebesøk, så skjønner ikke helt hva du vil frem til. Det jeg ville var å berolige TS, så h*n slapp å være engstelig i forkant av legebesøket. Du trenger ikke ta det så personlig, det var ikke ment som noe angrep Men det er til og med en del leger som lar være å sende unge pasienter videre til undersøkelser for sykdommer som statistisk sett er sjeldne for den aldersgruppen...
Betty2 Skrevet 9. mars 2012 #10 Skrevet 9. mars 2012 Støtter forslaget med å oppsøke lege, ingen grunn til å utsette. og hvis legen er vaklende og ikke kan gi deg noe sikkert svar, så kan mann alltids oppsøke en lege privat. lykke til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå