Gjest juvelia Skrevet 9. mars 2012 #1 Skrevet 9. mars 2012 Skal straks bake boller å lurer på om det er noen som vet hvordan man lager hveteboller sånn som man får på 7eleven eller Narvesen? De er så myke,seige og deilige.. De fleste hjemmebakte boller jeg har smakt hos andre eller bakt selv er litt for tørre og porøse,som loff på en måte,med en liten skorpe oppå,mens på narvesen er det ingen skorpe bare 1mm brunt tynt lag på toppen. Har skjønt at man skal være forsiktig med melet så ikke deigen blir for tørr,heve og etterhve + sette de ganske tett intill hverandre... er det noe mer man skal huske på? Håper det er noen bollemestre som leser dette
Gjest HuskyPusky Skrevet 9. mars 2012 #3 Skrevet 9. mars 2012 Denne oppskriften har jeg veldig god erfaring med. Bollene ble superluftige å fine, nesten som sånne kjøpeboller Min lenke Legg merke til at det brukes melis istedenfor sukker, mel og smør kokes opp og avkjøles til kroppstemp, og bollene forheves ikke men etterheves lenge.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #4 Skrevet 9. mars 2012 Det her er mine beste boller. Vet ikke om det er det du etterspør siden jeg aldri kjøper boller ute. Tupperwareboller/kringle 550 g hvetemel 75 g sukker 50 g tørrgjær 1 ts kardemomme Dette blandes sammen 1 dl vann 3 dl melk 100 g smeltet smør/margarin Blandes. Siden det er tørrgjær så sørg for at blandingen har en temperatur på 40-45 grader. Skal være litt varmere enn når du bruker fersk gjær. Det tørre blandes med det våte.. Heves rundt 3/4 time. Trill ut til boller eller til en kringle. Oppskriften rekker til et brett, men kan gjerne dobles (kringle + boller). Heves så lenge som det tar å varme opp steikovnen. Stek bollene først. 225 grader i ca 10-15 minutter. Dette er en deig som blir veldig klissete. Du skal egentlig ikke bruke hender. Jeg bruker en plastkopp som jeg dytter ned i deigen, passende mengde, trill rundt plastkoppen og sett bollen med to slikkepotter på bakepapir. Når du triller rundt med plastkoppen så blir bollene runde og fine.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå