Devana Skrevet 9. mars 2012 #1 Skrevet 9. mars 2012 Jeg venter fremdeles på legetime, men har fått vite at jeg hadde fastende blodsukker på 5.8. Det er mye høyere enn jeg har hatt tidligere, og jeg er bekymret. Er løpet kjørt, eller er det fremdeles mulig å unngå diabetes? Noen med erfaring?
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #2 Skrevet 9. mars 2012 Jeg synes verdien din høres helt normal ut, jeg 3
Gjest tina69 Skrevet 9. mars 2012 #3 Skrevet 9. mars 2012 Jeg venter fremdeles på legetime, men har fått vite at jeg hadde fastende blodsukker på 5.8. Det er mye høyere enn jeg har hatt tidligere, og jeg er bekymret. Er løpet kjørt, eller er det fremdeles mulig å unngå diabetes? Noen med erfaring? Blodsukkeret ditt er ikke høyt i det hele tatt.Alt mellom 5 og 8 er innen for normalen.
Devana Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 9. mars 2012 (endret) Blodsukkeret ditt er ikke høyt i det hele tatt.Alt mellom 5 og 8 er innen for normalen. Men dette er fastende ... Er det ikke høyt da? Jeg pleier å ligge på ca. 4.3 fastende (vel...gjorde det for et halvt år siden i hvert fall). Endret 9. mars 2012 av Devana
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #5 Skrevet 9. mars 2012 Jeg skjønner at du er bekymret, men det er mye som kan påvirke blodsukkeret. Er du stresset kan dette få blodsukkeret til å stige f.eks. Om du fortsatt er bekymret kan du kanskje be om en glukosetoleransetest. Hvis man får verdier mellom 5,5 og 7 mmol/l (for fastende) gjør man en såkalt glukosetoleransetest. Denne testen utføres på legekontoret og er som følger: Man faster fra midnatt og kommer på legekontoret om morgenen. Først blir blodsukkeret ditt målt, deretter får du en drikk (ca 2-3 dl) som inneholder sukker. Etter du har drukket skal du sitte i ro i 2 timer, og deretter blir blodsukkeret ditt målt igjen. Dersom du da har verdier under 11,0 mmol/l har du ikke sukkersyke, men verdier mellom 7,8 og 11,0 mmol/l indikerer nedsatt glukosetoleranse. Hvis blodsukkeret er lavere enn 7,8 mmol/l har du ikke diabetes.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #6 Skrevet 9. mars 2012 Om du ikke har tatt det allerede - ta en langtidsblodsukker (HbA1c). Dette gir en mye bedre indikasjon på hvordan nivået ditt bruker å ligge over tid. Mest sannsynlig rekvirerer legen din dette automatisk siden glukoseverdien din var såpass høy fastende. Men ikke bekymre deg unødig, et fastende blodsukker på 5,8 én gang trenger ikke å bety noe som helst Klem fra bioingeniør.
Devana Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 9. mars 2012 Takk for svar alle sammen. Da får jeg bare vente på legetimen og se om det skal sjekkes videre.
Devana Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 9. mars 2012 Nå gravde jeg frem et blodsukkerapparat som samboeren min har brukt tidligere. Blodsukkeret lå på 4.9 - Nå har jeg jo spist i dag, men det lover forhåpentligvis godt i forhold til skrekken min. Får håpe neste kontroll hos legen viser at det har vært et "avvik".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå