Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenker å lage sushi for første gang, tenker laks med avokado, og reker med??? Hva kan man ha med reker? Jeg liker ikke reker selv, men tenker til typen, men hva har man til rekene i så tilfelle? Må jo ha noe mer oppi en risen og rekene. Tips??

Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
Skrevet

Regner med at det er scampi du mener, eller tenker du vanlige, små reker i lake?

Til scampi (og all annen sushi egentlig) bruker jeg soya, wasabi og syltet ingefær. Nam nam!

Tenker du å lage sånne ruller (som jeg ikke husker navnet på) eller ris i en sånn avlang bit og så med fisken/scampien/rekene på toppen?

Skrevet

Regner med at det er scampi du mener, eller tenker du vanlige, små reker i lake?

Til scampi (og all annen sushi egentlig) bruker jeg soya, wasabi og syltet ingefær. Nam nam!

Tenker du å lage sånne ruller (som jeg ikke husker navnet på) eller ris i en sånn avlang bit og så med fisken/scampien/rekene på toppen?

Tenker å lage makiruller ja, lurer på om det er for lite å bare ha reker i makirullene, passer agurk til?

Kan man i det heletatt bruke reker i lake eller blir ikke det bra? :sjenert: Vet ikke hvor jeg kan kjøpe ferske scampi.

Gjest Tekola
Skrevet

Kommer an på hvor mye ferske reker dere spiser ellers i året. Er dere vant med lakereker går det bra, er dere vant med ferske, vel, du skulle sett uttrykket på min venninne fra sørlandet da hun spiste reker som hadde ligget i lake første gang :fnise:

Man får i hvert fall kjøpt frossen scampi i ulike butikker, går vel an å bare tine dem?

Agurk tror jeg passer bra, ja! :)

Vårløk og purre tror jeg også kan fungere, om dere liker det :)

Skrevet

Mango og vårløk fungerer godt.

Skrevet

Mango og vårløk fungerer godt.

Og sesamfrø.

Skrevet

Jeg pleier å lage maki med tynne strimler av avocado og agurk, samt litt wasabi inni. Reker har jeg aldri brukt i sushi, og reker i lake har aldri kommet innenfor dørene her en gang. Men scampi fra frysedisken funker. Det er også godt å lage maki med frityrstekt scampi og litt chilimajones. Du kan jo også bruke crab sticks om du har lyst på variasjon til rå fisk.

Ellers pleier jeg helst å variere med litt sashimi og litt nigri. Til sashimi (rå fisk) er det godt med finstrimlet rå løk, eller litt vårløk. Det er litt kjedelig å kun spise maki som smaker det samme hele veien, derfor godt å lage litt ulike varianter. Syltet ingefær er også obligatorisk tilbehør.

Og når det gjelder menn som ikke er så glad i sushi hadde jeg også en slik en tidligere. Jeg pleide å lage noen kyllingvinger ved siden av. Gradvis ble han mer og mer glad i sushi, og trenger ikke lenger en "barnemeny" for å fylle opp magen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...