Gå til innhold

Mensen er borte!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg hadde mensen sist ca 20 desember. Det er over 1 år siden jeg sluttet på hormonprevensjon, da vi prøver å bli gravid. Mensen kom tilbake etter pilleslutt etter cirka 3 mnd, så var syklusene som oftest på 30 dager.. Kan nevnes at mensen jeg hadde syklusen før 20 desember, var forsinket (over 60 dager). Da tok jeg jerntabletter en periode, og den kom tilbake (aner ikke om det hadde noe med mensen å gjøre).

Fastlegen min (som jeg savner!) er permittert for tiden, så jeg har nå en vikarlege.

Jeg er under utredning for diverse giktsykdommer, og nevnte da at mensen var borte (har lest en gang at uregelmessig mens er et av mange symptomer på div revmatiske sykdommer). Vikarlegen reagerte ikke det spor på at jeg sa mensen var borte.

Sett vekk fra dette er jeg helt frisk, så vidt jeg vet! Er 22 år gammel, har vært gravid i tenårene (abort). Er ikke overvektig, undervektig, overtrent, undertrent eller noe sånt. Drakk en del sukkerfri brus før, men har sluttet med det. Spiser ellers relativt sunt, og tar omega3.

Er det noen som har aning om sykdommen jeg har kan ha noe med at jeg ikke får eggløsning som normalt? Det er ganske sikkert at jeg har en revmatisk sykdom, legene har bare ikke funnet ut hvordan det er.

Kunne dratt til legen igjen, men jeg er gørrlei legekontoret.

Har tenkt på akupunktur. Men jeg svimer av kun av blodprøver, så vet ikke om det er en så god ide.. :rodme:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt hormonprøver? Vært hos gynekolog?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som mister mensen bare jeg nærmer meg lubben. Nå jeg bikker 67kg blir mensen borte. Eneste måten jeg kan få mensen etter dette, er på p-piller. Eller om jeg i 12-13 dager spiser nesten bare grønnsaker, da kommer mensen på dag 13 eller 14. Har derimot aldri mistet mensen av lav vekt.

Mister også mensen ganske fort av stress, angst, depresjoner og andre negative følelsesituasjoner. Var en periode på 5måneder inn og ut av psykriatiske og vanlige sykehus på grunn av jeg var suisudal(m/gjentatte forsøk), og fra noen måneder før når det begynte å bygge seg opp til 4 måneder etterpå, hadde jeg ikke mensen til tross for bra kosthold, aktivitet og vekt på 59kg(167cm).

Etter dette har jeg kun mista mensen etter at et langvarig forhold tok slutt, når jobben kansje skulle legges ned og ved høy vekt.

Vet ikke noen ting om revmatisk sykdom, og om det kan på virke mensen, heller ikke om andre sykdommer eller lidelser kan det. Så svaret er bare ut fra egne erfaring.

Jeg prøvde akupunktur for å tilbake mensen, og fikk mensen etter 2 behandlinger med nåler, men da veide 68kg, og hun gav meg også endel "regler" for kostholdet mitt, så vet ikke om mensen kom for at jeg sluttet å drikke usunne drikker(brus, kaffe osv.), eller om det var nålene.

Men jeg kan si at til tross for at jeg i panikkangst for nåler, sprøyter og blodprøver, har ødelagt endel "nålerom" på diverse legekontor, er akupunkturnåler ikke noe å grue seg for.

Sjeldent de er ubehagelig engang. Eneste som jeg kan synes er en smule ekkelt er når de skal snurre de(så de skal virke ordentlig).

Jeg har aldri opplevd det har gjordt vondt, men begge sjefene mine tar akupunktur ofte og jevnlig og ene har opplevd litt vondt en gang, den andre opp mot 10 ganger. Det er av 1-2behandlinger i uka i 7 år, så det er ikke akkurat noe å verken bekymre seg for eller tenke på.

Men siden jeg selv har sprøyteskrekk skjønner jeg godt at det er jo ikke slikt man klarer å "glemme".

Annbefaler deg å gå en tur til til legen, og om de ikke finne hva det er, hadde nok ikke en tur til akupunktør gjort noe verre hvertfall. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tatt hormonprøver. Noen måneder etter vi startet å prøve, fortalte jeg legen min om at syklusene tullet en del. Hun sa det ikke var vits å sende henvisning til utredning enda, fordi vi hadde akkurat startet, så den ville bli avvist. Dessuten mente hun at det var lite sannsynlig at jeg ikke kunne bli gravid uten hjelp, med tanke på at jeg hadde vært det tidligere (da hadde jeg slurvet med p-pillene)..

Huff, er ikke noe særlig å tenke på at jeg tok abort da, når det ikke virker til å gå rette veien nå..

He, he, har aldri prøvd noen "grønnsakskur" for å få tilbake mensen ;) Men jeg spiser relativt sunt, så vet ikke om det ville hatt noen virkning.

Jeg mistet mensen en gang i tenårene, men da trente jeg MYE. Så tror det var derfor.

Hmm...Må vel bestille legetime igjen da... :pasha:

Takk for svar!

Ts :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...