Gå til innhold

Utrolig, men sant.


Arkana

Anbefalte innlegg

Det er faktisk forbudt ved lov å flytte på en drektig ku de siste to ukene før termin. Men en kvinne, underveis i fødselen, kan flyttes fra sykehus til sykehus i Oslo på jakt etter ledig fødeplass........... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...og de som bor langt fra sykehus, kan kjøres i maaange timer (vertfall 3-4 timer) for å komme til sykehus å føde... :(

Godt poeng, Arkana... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o

Ja, nå må vel noen av våre anonyme dyreelskere snart komme seg på tråden og forsvare det...

Jeg måtte bare få det ut... Hilsen Em.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns tilbudet i Oslo til gravide og fødende er helt latterlig. Skjønner ikke helt lederen for Helse Øst som påstår at tilbudet til de fødende blir bedre ved å legge ned flere tusen plasser.

På Riksen ligger de på gangen på barselavdelingen!

Kan ikke si jeg får så veldig lyst til å få barn under disse omstendinghetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Jeg er enig i at det er forkastelig at en fødende kvinne skal skysses rundt halve byen for å finne et sted hvor hun kan bli ferdig med fødselen (hvordan i alle dager kan de være sikre på at hun ikke føder i ambulansen, f.eks?), men å sammenligne det med drektige kuer synes jeg ble litt søkt...

Joda, dersom enhver gravid kvinne hadde stått på bås, og normalt sett skulle føde i den samme båsen, da hadde det hengt på greip, men siden de færreste velger å føde "hjemme på båsen", så MÅ de jo nødvendigvis flyttes til sykehuset. Og når det da ikke er plass på sykehuset (som jeg fortsatt mener er helt forferdelig), da må de jo flyttes til et annet sted. I motsetning til en ku, kan ikke en gravid kvinne føde der hun står.

Og kommentaren til burhøns og skolebarn: Har DU sett skolebarn sitte i et bur på størrelse med et A4-ark? Har DU sett burhøns som sitter i bur i 4-8 timer om dagen, med innlagte pauser hvert 45.minutt, og lunsjpause midt på dagen? Har du sett burhøns som går hjem etter endt bur-tid? Jeg vil faktisk påstå at selv om det er strengere krav til burhønshold enn til forholdene til skolebarna, så har skolebarna det bedre... er du ikke enig?

Grunnen til at det er strengere krav til burhøns enn til barn i skolen, er vel kanskje fordi ingen ville finne på å behandle mennesker like dårlig som en del bønder ville behandlet (og behandler) burhønsene sine dersom det var lov.

Det er tydeligvis noen som kun ser motsetninger mellom dyrevern og helsevern. Vi kan da vel ta to hensyn på en gang? Vi kan vel gjøre to ting samtidig, vi er da ikke menn alle sammen? ;)

Sorry, jeg måtte bare få det ut jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gravid  dame.....

Skysses rundt halve byen ............... :-?

Skulle det være noe å klage over da - alle fødesteder i Oslo er vel innen èn times kjøretid vil jeg tro..............

Jeg bor på et lite tettsted...........med 4 timer til nærmeste fødestad........... Fødestua ble nemlig nedlagt.........

Uansett - må vel bare si HEIA NORGE :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på et lite tettsted...........med 4 timer til nærmeste fødestad...........  Fødestua ble nemlig nedlagt.........

Uansett - må vel bare si HEIA NORGE  :roll:

Jepp...

Og på disse strekningene er det faktisk ikke "unormalt" med fødsel i sykebilen, på en busslomme... :(

Er man "heldig", har man kvalifisert hjelp (jordmor) med seg...

"Skysses rundt halve byen..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis noen som kun ser motsetninger mellom dyrevern og helsevern. Vi kan da vel ta to hensyn på en gang? Vi kan vel gjøre to ting samtidig, vi er da ikke menn alle sammen? ;)

Nå tillegger du meg meninger jeg overhodet ikke har (hvis det var meg dette innlegget var ment for). Jeg har aldri sagt noe som helst om at det er enten eller, det er jo ikke slik at vernet om drektige kuer går utover tilbudet til fødende kvinner, og hvis du tror det var det jeg mente så har du tydeligvis ikke forstått innlegget mitt. Jeg bare påpeker at det i dette tilfellet virker som om kua har større rettigheter enn fødende kvinner. Selvsagt kan ikke kvinner "føde i bås", men det burde f.eks. gå ann å ha det slik at kvinnen skal kunne føde på det første sykehuset hun havner på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis noen som kun ser motsetninger mellom dyrevern og helsevern. Vi kan da vel ta to hensyn på en gang? Vi kan vel gjøre to ting samtidig, vi er da ikke menn alle sammen? ;)

Sorry, jeg måtte bare få det ut jeg også.

Det var ikke deg jeg siktet til, B.!

Det var ment som et skråblikk til de anonyme dyreglade som så til de grader bare "ser motsetninger mellom dyrevern og helsevern."

De har hatt en tendens til å storme inn med hat-innlegg i slike tråder. Og de kan ihvertfall ikke gjøre to ting samtidig, det være seg menn eller kvinner!

Forøvrig; det er forskjell på burhøns og skoleelever, og på fødende kvinner og kalvende kyr. Og det skal det være!

Poenget blir vel ikke å la burhøns og kyr få det verre, men å la skolebarn og kvinner få det bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o  

Ja, nå må vel noen av våre anonyme dyreelskere snart komme seg på tråden og forsvare det...

Jeg måtte bare få det ut... Hilsen Em.

Jeg er en dyreelsker, selv om jeg dog ikke er anonym!

Kan du fortelle meg hvorfor jeg av den grunn skal trenge å forsvare at fødende kvinner har ett for dårlig tilbud?

Tror du at det er dyreelskere som sørger for at gravide/fødende kvinner har ett for dårlig tilbud?

Tror du virkelig at de som steller med kuer og fødsel hos kuer, heller hadde tatt seg av fødende kvinner dersom reglene for drektige kviger hadde vært mer hensynsløse?? :roll:

Er enig i at fødende kvinner burde ha ett bedre tilbud!

Er uenig i at dette skal gå utover drektige kviger, da det å forværre deres eksisterende regler ikke kan komme gravide kvinner tilgode what so ever!!

man trenger ikke drite i dyra selv om vi skal tenke mer på mennesker i spesielle situasjoner!! :fy:

Dummeste reaksjonen jeg har lest på lenge!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjælpe og trøste meg, kan dere ikke lese???

Det var da altså ikke deg heller jeg siktet til, Aline!!!

Men, atter en gang, de ANONYME, de som gjester forumet med HAT-INNLEGG!

Og jeg gjentar; det var ment som et skråblikk! De fleste her inne har vel lagt merke til ett og annet voldsomt angrep på innlegg som våger å sette lys på forholdet mennesker/dyr!

Hvem er det som har sagt at en skal drite i dyra???

Hvis innlegget mitt virket som et angrep på alle som er glad i dyr (meg selv inkludert), må jeg beklage det. Det var absolutt ikke ment sånn.

Faktisk tenkte jeg å være litt småmunter...

Ikke har jeg vel hengt ut noen spesielt heller, for disse innleggene er jo alltid ANONYME.

Jeg oppfattet ikke innlegget som startet tråden som så voldsomt alvorlig, det var vel mer et uttrykk for forbauselse over akkurat dette faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man trenger ikke drite i dyra selv om vi skal tenke mer på mennesker i spesielle situasjoner!!  :fy:  

Er da vel ingen som har sagt det her...

I vertfall vil ikke jeg at dyra skal få det verre!

Men i "velferds-norge" er det mye man kan fokusere på, som ikke er så bra...Og når man leser om noe (i dette tilfellet om kyrs rettigheter), tenker man fort videre, og drar "sammenligninger"... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ingen her mente at siden kvinner blir flyttet fra sykehus til sykehus bør kyr det og.. Men siden vi har regelverk for kyr på det området måtte det vel kanskje være mulig for kvinner og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ingen som mente noe vondt, men slike innlegg som dette synes jeg er dumme allikevel, og reagerer derfor på de!

Ønsker man slutt på anonyme som oppfører seg dumt, så er vel ikke akkurat dette en måte å få slutt på tåpelighetene på? Her ber du jo om at de skal fortsette! :-?

:o  

Ja, nå må vel noen av våre anonyme dyreelskere snart komme seg på tråden og forsvare det...

Jeg måtte bare få det ut... Hilsen Em.

Det var KUN det innlegget mitt innlegg er rettet mot.

Og, det var min reaksjon, på lik linje med at andre reagerer på andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreier dette seg om hun som bodde i Oslo og måtte føde i Bærum?

Det synes jeg faktisk er helt greit.

En veninne av meg som fødte nettopp, måtte reise 20 mil til sykehuset.

Det setter ting litt i perspektiv.

Det som ikke er like greit er når man ikke vet hvor man skal legge inn den fødende.

Men en liten kvarters tur til Bærum tåles vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dreier dette seg om hun som bodde i Oslo og måtte føde i Bærum?

Det synes jeg faktisk er helt greit.

En veninne av meg som fødte nettopp, måtte reise 20 mil til sykehuset.

Det setter ting litt i perspektiv.

Det som ikke er like greit er når man ikke vet hvor man skal legge inn den fødende.

Men en liten kvarters tur til Bærum tåles vel.

Nei, det var ikke snakk om bare en liten kvarters tur, og det gjaldt heller ikke bare én kvinne. Disse det gjaldt ble kjørt til flere sykehus, fordi de ble avvist flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er forskjell om man vet lenge på forhånd at man må føde på ett sykehus langt unna enn å få sånne "ups, vi har ikke plass til deg selv om du har sterke veer og er skikkelig stressa, vi sender deg videre vi, og håper de har plass".

Men selv om det desverre finnes steder i landet hvor det er langt til sykehus så rettferdiggjør ikke det at det skal være det i Oslo også. Nå vil mange av Oslos kvinner måtte føde i Bærum og Akershus, selv om de også har sprengt kapasitet fordi Oslo legger ned fødselsplasser selv om fødselstallene stiger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Synes det er skremmende at fødestuer blir lagt ned rundt om det ganske land. Med tanke på hvor marginal natur vi har vinterstid så skal det ikke mye til før ting kommer ut av kontroll i forbindelse med frakt til nærmeste fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ingen som mente noe vondt, men slike innlegg som dette synes jeg er dumme allikevel, og reagerer derfor på de!

Ønsker man slutt på anonyme som oppfører seg dumt, så er vel ikke akkurat dette en måte å få slutt på tåpelighetene på? Her ber du jo om at de skal fortsette! :-?

Det var KUN det innlegget mitt innlegg er rettet mot.

Og, det var min reaksjon, på lik linje med at andre reagerer på andre ting.

Akk,ja...

Her benyttet jeg meg av noe som kalles ironi.

Og med alle konklusjonene du greide å trekke ut av mitt lille skråblikk, så var det vel ikke bare skrivemåten min innlegget ditt rettet seg mot..?

Ellers betyr det ingenting for meg om du synes innlegget mitt var dumt eller ikke.

For å komme tilbake til saken. Skal man først sammenligne på denne måten, synes jeg og at det er et lite tankekors at dyrs forhold blir viktigere og viktigere, mens helsevesenet tappes mer og mer.

Hvis man først skal sammenligne.

Det burde gå an å få skikk på begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...