Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eg har prøvd mange mange mange ganger med å slutte å røyke, og no ser det ut til at eg muligens har klart å kutte ut på røykinga, men snusingen har hopet seg opp .

men det eg la merke til etter at eg sluttet å røyke etter mandel operasjonen min var at eg la så sinnsykt på meg.

Og når man er aleinemor og har veldig lyst å bruke kveldene på å gå turer og komme seg ut litt, men man ser at man ikje har tida til det, kun i helgene, og det er ikkje nok for meg.

Kva brukte du da du skulle slutte å røyke og snuse, uten at du gjekk opp i vekt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg slutta med snus hadd jeg det helt forferdelig :P I starten så spiste jeg noe hele tiden! Løsningen for meg har blitt å være skikkelig streng mot meg selv, føler jeg suget så tvinger jeg i meg et stort glass vann. Da blir jeg på en måte litt midlertidig mett. Ellers så gikk det mye i dent, lakerol og tyggis.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg tygga nikotintyggis i to måneder. Først tok jeg tyggis nøyaktig når jeg ville, og skrev ned antall. Etter en uke gjorde jeg et gjennomsnitt på hvor mange jeg hadde om dagen, og kuttet gradvis ned. Begynte å kutte tyggisene i to. Gikk over til vanlig tyggis. Har nå vært røykfri i tre måneder og nikotinfri i en.

Men jeg hadde ALDRI klart det hvis jeg ikke var hundre prosent motivert. Og motivasjon fikk jeg blandt annet ved å google opp masse "fun facts about smoking" og lignende. Ikke bare fant jeg ut hvor farlig nikotin er for kroppen, jeg fant også masse informasjon om hvor dårlig de store firmaene behandler arbeiderne sine, hvordan sigaretter og sigarettrøyk har blitt/blir testa på dyr. Jeg fant ut at lightrøyk er like skadelig for deg som normal røyk. Jeg fant ut hvor mange røykere som dør av kreft. Og alle disse tingene gjorde at jeg ikke fant noe positivt ved å røyke, og da gadd jeg søren ikke snuse eller tygge tyggis for evig heller..

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Kva brukte du da du skulle slutte å røyke og snuse, uten at du gjekk opp i vekt?

Fun fact:

Nikotin øker forbrenningen med ca 10%. Når man slutter med nikotin vil man dermed forbrenne 10% mindre hver dag. I gjennomsnitt tar det tre måneder før kroppen har kommet tilbake til normalforbrenning igjen. Da er det vanlig å ha gått opp mellom 2-4 kilo.

Men disse 10% tilsvarer grovt regna 150-250 kalorier ekstra per dag. Så hvis du trener en halvtime hver dag, og spiser som normalt, vil du ikke gå opp i vekt ;)

Skrevet

Slutta å røyke for litt over 5 måneder siden, kutta det ut etter at jeg var litt forkjøla. Skylte de resterende sigarettene i vann, og så var 8 år med røyking slutt. Skal aldri begynne igjen! Kombinert med trening og sunt kosthold har jeg ikke gått opp i vekt :) Har gått ned 6-7 kg siden jeg slutta å røyke. Snuser ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...