Lutetium 71 Skrevet 8. mars 2012 #1 Skrevet 8. mars 2012 http://www.anonymealkoholikere.no/info/info_12trinn.php Skal ikke kimse av at man trenger hjelp av andre hvis man skal komme seg gjennom slikt no, men Gud? Jeg håper det fins gode alternativer til AA? Var totalt ukjent med dette grunnlaget, helt til nå nettopp. Kikket litt på ett youtubeopptak av (republikansk politiker), og dermed fikk jeg nyss i det. Newt Gingrich er forresten en mann man også kan spandere en hakeslepp på: 4
DesertRose Skrevet 8. mars 2012 #2 Skrevet 8. mars 2012 (endret) Blir helt feil å påtvinge religion for at et menneske skal få hjelp for en avhengighet. Alle hjelpeprogrammer burde være nøytral og inkluderende for alle mennesker uansett etnisk bakgrunn, tro, seksualitet osv. Edit; skrivefeil. Endret 8. mars 2012 av DesertRose 5
Pingting Skrevet 8. mars 2012 #3 Skrevet 8. mars 2012 Å hei - dette var faktisk nytt for meg. Nå er jeg ateist og ikke noe viodere glad i religion, men jeg ser jo at for de som allerede er kristne så kan dette være en helt problemfri og god hjelp. Ellers er det vanskelig. Ingen tvinger noen til å oppsøke AA, dermed kan det ikke betegnes helt som tvang og press. Samtidig så er vel AA, så vidt jeg vet, den største organisasjonen av dette slaget. Og dette er mennesker i en sårbar og lettpåvirkelig situasjon det er snakk om, jeg håper virkelig de er seg sitt ansvar bevisst her. Og jeg må innrømme jeg blir litt skeptisk når de nærmest fordekker det religiøse innholdet slik - det er endel ansvarsfraskrivelse og "sleipe" gråsoner på den nettsiden synes jeg. Det er jo ikke deres feil om det ikke finnes nøytrale alternativer - men om det er tilfellet så er det synd. Veldig synd. 2
Gjest norah Skrevet 8. mars 2012 #4 Skrevet 8. mars 2012 Gudsbegrepet er ikke knyttet opp til en religiøs og kristen gud i den forstand i AA - man trenger ikke være religiøs overhodet for å følge programmet. Man trenger ikke bekjenne seg til noen religion. Men ja, gudsbegrepet blir mye diskutert også der - og konklusjonen er vel at man kan se for seg hva enn man ønsker - en høyere makt. Om det er noe i en selv, noe utenfor eller hva enn. Kjenner drøssevis av folk som er med der - og ingen av de er religiøse overhodet. Kjenner tilogmed ateister som deltar i AA/NA. Du kan overhodet ikke knytte Newt Gingrich til AA på den måten. AAorganisasjonen knytter seg såvidt jeg vet aldri til offentlige personer, og lar aldri offentlige personer tale på vegne av dem som medlemmer grunnet anonymitetsprinsippet. Det er grunnen til at man aldri ser representanter fra dem i media. Det Gingrich drar frem her er trinn 2, nemlig at "Vi kom til å tro at en Makt større enn oss selv kunne bringe oss tilbake til sunn fornuft." Han misbruker dette ved å snakke om den kristne Gud. Men AAprogrammet henviser ikke til noe som helst bibelsk. Det er overhode ingen religiøs utøvelse i AA. Hva slags gud eller ikke det skal være er opp til hver enkelt. Men mange kaller programmet åndelig. Jeg forstår godt at du reagerer på gudsbegrepet(det gjør jeg og), men du mistolker det. Dette temaet er forøvrig tatt opp på lommelegen: http://www.lommelegen.no/artikkel/nas-12-trinnsprogram 2
Lutetium 71 Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 9. mars 2012 Du kan overhodet ikke knytte Newt Gingrich til AA på den måten. AAorganisasjonen knytter seg såvidt jeg vet aldri til offentlige personer, og lar aldri offentlige personer tale på vegne av dem som medlemmer grunnet anonymitetsprinsippet. Det er grunnen til at man aldri ser representanter fra dem i media. Prøver ikke å knytte Newt til AA. Nevner han bare fordi han nevner AA. Det var derfor jeg ble nysgjerrig på om det han sier var noe hold i, og dermed fant jeg frem til den AA-linken. At man kan definere gudsbegrepet slik man vil, virker litt far fetched syns jeg, og om gudsbegrepet ikke er så viktig, hvorfor blir det da i det hele tatt nevnt? Har aldri hørt noen definere en høyere makt som noe i en selv, heller. Tror du på en høyere makt = tror du på deg selv?
heltvanlig Skrevet 9. mars 2012 #6 Skrevet 9. mars 2012 http://www.anonymealkoholikere.no/info/info_12trinn.php Skal ikke kimse av at man trenger hjelp av andre hvis man skal komme seg gjennom slikt no, men Gud? Jeg håper det fins gode alternativer til AA? Var totalt ukjent med dette grunnlaget, helt til nå nettopp. Kikket litt på ett youtubeopptak av (republikansk politiker), og dermed fikk jeg nyss i det. Newt Gingrich er forresten en mann man også kan spandere en hakeslepp på: Jeg er alkoholiker og jeg tror på Gud. Virkelig.
Lutetium 71 Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 9. mars 2012 Jeg er alkoholiker og jeg tror på Gud. Virkelig. Da burde AA være himmelen for deg!
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #8 Skrevet 9. mars 2012 Prøver ikke å knytte Newt til AA. Nevner han bare fordi han nevner AA. Det var derfor jeg ble nysgjerrig på om det han sier var noe hold i, og dermed fant jeg frem til den AA-linken. At man kan definere gudsbegrepet slik man vil, virker litt far fetched syns jeg, og om gudsbegrepet ikke er så viktig, hvorfor blir det da i det hele tatt nevnt? Har aldri hørt noen definere en høyere makt som noe i en selv, heller. Tror du på en høyere makt = tror du på deg selv? Men hvis du ikke tror på gud hvordan definerer du da gud?
Lutetium 71 Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 9. mars 2012 (endret) Men hvis du ikke tror på gud hvordan definerer du da gud? Det overlater jeg til de som faktisk tror på galskapen. Forholder meg på samme måte til fotball, for å sette det litt inn i perskeptiv. De som er interessert i sporten får gjerne definere det de vil, selv interesserer det meg midt i ryggen. Endret 9. mars 2012 av Lutetium 71
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #10 Skrevet 9. mars 2012 Det er da helt frivillig å delta på AA-møter og det finnes alternativer. Jeg skjønner virkelig ikke problemet! Det er greit at du ikke tror på Gud, men du kan da virkelig ikke diktere hva folk skal gjøre med livene sine. Ta deg en bolle! 2
Lutetium 71 Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #11 Skrevet 9. mars 2012 Det er da helt frivillig å delta på AA-møter og det finnes alternativer. Jeg skjønner virkelig ikke problemet! Det er greit at du ikke tror på Gud, men du kan da virkelig ikke diktere hva folk skal gjøre med livene sine. Ta deg en bolle! Jeg har heller aldri sagt at jeg vil diktere hva folk skal gjøre med livene sine. Men jeg er overrasket hva den bevegelsen var bydt på. That's it.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #12 Skrevet 9. mars 2012 Jeg har heller aldri sagt at jeg vil diktere hva folk skal gjøre med livene sine. Men jeg er overrasket hva den bevegelsen var bydt på. That's it. Bygd på, mener du? Er du født i går?
Lutetium 71 Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #13 Skrevet 9. mars 2012 Bygd på, mener du? Er du født i går? Har du ett nick? Dust. Kjernen i det foreslåtte programmet for personlig gjenreisning er i De Tolv Trinn som er basert på erfaringene fra de første medlemmene i vårt fellesskap: http://www.anonymealkoholikere.no/info/info_12trinn.php
Gjest Arnt Skrevet 7. mai 2012 #14 Skrevet 7. mai 2012 Gudsbegrepet er ikke knyttet opp til en religiøs og kristen gud i den forstand i AA - man trenger ikke være religiøs overhodet for å følge programmet. Man trenger ikke bekjenne seg til noen religion. Men ja, gudsbegrepet blir mye diskutert også der - og konklusjonen er vel at man kan se for seg hva enn man ønsker - en høyere makt. Om det er noe i en selv, noe utenfor eller hva enn. Kjenner drøssevis av folk som er med der - og ingen av de er religiøse overhodet. Kjenner tilogmed ateister som deltar i AA/NA. Du kan overhodet ikke knytte Newt Gingrich til AA på den måten. AAorganisasjonen knytter seg såvidt jeg vet aldri til offentlige personer, og lar aldri offentlige personer tale på vegne av dem som medlemmer grunnet anonymitetsprinsippet. Det er grunnen til at man aldri ser representanter fra dem i media. AA-programmet kommer fra Amerika, og det er hevet over enhver tvil at Gud i programmet er den kristne Gud. Jeg har selv gått på mange av disse møtene, og programmet er i og for seg bra. Men, dersom man virkelig tar programmet på alvor, feks "legger hele livet sitt i Guds hender", så trenger man selvsagt ikke AA lenger. Det gjør ikke jeg. Nå har jeg vært edru i 8 år, og de beste årene har jeg hatt uten å gå på møter. Å følge Jesus er en atskillige bedre måte å være edru på, enn å valfarte AA-møter:-) Det Gingrich drar frem her er trinn 2, nemlig at "Vi kom til å tro at en Makt større enn oss selv kunne bringe oss tilbake til sunn fornuft." Han misbruker dette ved å snakke om den kristne Gud. Men AAprogrammet henviser ikke til noe som helst bibelsk. Det er overhode ingen religiøs utøvelse i AA. Hva slags gud eller ikke det skal være er opp til hver enkelt. Men mange kaller programmet åndelig. Jeg forstår godt at du reagerer på gudsbegrepet(det gjør jeg og), men du mistolker det. Dette temaet er forøvrig tatt opp på lommelegen: http://www.lommelegen.no/artikkel/nas-12-trinnsprogram
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå