Lutetium 71 Skrevet 8. mars 2012 #1 Del Skrevet 8. mars 2012 Det er nok ikke så mange av dem her i landet, sammenlignet med USA, men likevel. Er disse bildene av landingsstellet, instrumentlast, måne"bilen", hjulspor og fotspor, nok til å overbevise dem? Neppe. En av kommentatorene til artikkelen, Douglas Troy, oppsummerer det rimelig bra: As far as the people who firmly believe the moon landings were faked are concerned, even if you were to put them all in a rocket, fly them to the moon, land them there and show them the hardware sitting there on the ground, they’d just look you square in the face and say “You all knew we were coming, so you must have come and planted all this stuff to make it look like we had actually come here already”. Nothing, no matter what you say or do, will ever convince those people that it actually happened. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 8. mars 2012 #2 Del Skrevet 8. mars 2012 Det er sunt å tvile litt. Men månelandingsnekterne tviler ikke. De tror fanatisk på sin sannhet. Det er igrunnen litt skremmende, litt som de som tror fanatisk på at det ikke finnes evolusjon. Så gjerne tvil om det, og hvordan ting fungerer. Men da bør du være åpen for å finne en faktisk rasjonell forklaring i stedet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shalimar Skrevet 10. mars 2012 #3 Del Skrevet 10. mars 2012 Jeg vet ikke hva jeg skal tro om månelandingen. Har lurt på hvordan de klarte å ta av fra månen, som "a piece of cake", slik vi kan se på videoer. Og også dette med at da alle hadde reist derfra, hvordan kunne kameraet som filmet det hele bevege seg. Noen sier det hele var styrt fra jorden, men andre sier det den gang ikke fantes slik teknologi. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 10. mars 2012 #4 Del Skrevet 10. mars 2012 (endret) Har lurt på hvordan de klarte å ta av fra månen, som "a piece of cake", slik vi kan se på videoer. Månen har ca 1/6 av gravitasjonen som på jorda. Det vil si, dersom du veier 60 kilo, og du hopper på månen, så er det som om du veien 10 kilo, og musklene dine vil klare å sparke mye høyere i fra. Småløping blir til hopping. De trenge ikke mye støtet til for å ta av fra månen igjen som man ser i klippet ditt over. Det skal ganske lite til. Edit: Kamerateknologien kan jeg lite om. Men de hadde kameraer med selvutløsere tidlig på 70tallet med tidsinstilling, så at de kunne stille inn kameraet for å følge en gitt bane er ikke utenkelig. De viste også hvilken fart fartøyet ville ha når det tok av igjen, fordi fysikere lett kan regne ut dette ut fra vekten på fartøyet, kraften i "frasparket" og gravitasjonen på månen. De la mye penger inn i bilde og filming - fordi industrien var avhengig av folks interesse for å overleve. Så lenge folk synes det var viktig så stemte de på politikere som lovde å sate på romprogrammet. Endret 10. mars 2012 av Tirkes 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. mars 2012 #5 Del Skrevet 10. mars 2012 Absolutt ingenting kan fungere som spikeren i kista for de mest hardbarkede konspirasjonsteoretikerne. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 10. mars 2012 #6 Del Skrevet 10. mars 2012 Jeg vet ikke hva jeg skal tro om månelandingen. Har lurt på hvordan de klarte å ta av fra månen, som "a piece of cake", slik vi kan se på videoer. Og også dette med at da alle hadde reist derfra, hvordan kunne kameraet som filmet det hele bevege seg. Noen sier det hele var styrt fra jorden, men andre sier det den gang ikke fantes slik teknologi. Kameraet ble styrt fra jorden, manuelt, vha radiosignaler. For å filme korrekt måtte signaelene som justerte kameret oppover sendes før selve kapselen aksererte av månen. Rett og slett for å kompensere for tiden signalene brukte fra jorden til månen. Forøvrig har teknologien en trenger til dette eksistert i alle fall siden 30-tallet. Det er ikke rocket science å fjernstyre et kamera... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 10. mars 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 10. mars 2012 Og også dette med at da alle hadde reist derfra, hvordan kunne kameraet som filmet det hele bevege seg. Noen sier det hele var styrt fra jorden, men andre sier det den gang ikke fantes slik teknologi. Man hadde såpass avansert teknologi at kunne plassere mennesker på månen, og bringe dem hele tilbake igjen, opptil flere ganger, også henger du deg opp i fjernstyring av ett kamera? Makes me wonder.. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ryvre Skrevet 10. mars 2012 #8 Del Skrevet 10. mars 2012 Jeg tror ikke at det har vært mennesker på månen, men er ingen fanatiker på området, bare stusser over enkelte ting. Hvorfor har ikke daværende Sovjetunionen eller Kina vært på månen? Og hvorfor har vi ikke vært på månen opptil flere ganger? USA sier at de ikke var på månen flere ganger fordi de hadde hentet det de trengte 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 10. mars 2012 #9 Del Skrevet 10. mars 2012 Jeg tror ikke at det har vært mennesker på månen, men er ingen fanatiker på området, bare stusser over enkelte ting. Hvorfor har ikke daværende Sovjetunionen eller Kina vært på månen? Og hvorfor har vi ikke vært på månen opptil flere ganger? USA sier at de ikke var på månen flere ganger fordi de hadde hentet det de trengte Prisen. De vil gjerne ha en grunn til å dra dit, med tanke på at et slikt prosjekt vil koste milliarder av dollar å gjennomføre fra start til slutt, med utstyr og personale involvert. De har hentet prøver, tatt bilder, kartlagt og gjennomført tester. Med mindre de har faktiske ting de nå "må" teste der i stedet for i kunstig miljø i labratorier, så er det bortkastede penger. Månereisene ble utført igjen og igjen av USA, trolig pga interessen av befolkningen og et eksiterende program og personale som gjentok prosessen med få års mellomrom. Å gjennoppta dette vil koste mye. For mye i øyeblikket. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 10. mars 2012 #10 Del Skrevet 10. mars 2012 Jeg tror ikke at det har vært mennesker på månen, men er ingen fanatiker på området, bare stusser over enkelte ting. Hvorfor har ikke daværende Sovjetunionen eller Kina vært på månen? Og hvorfor har vi ikke vært på månen opptil flere ganger? USA sier at de ikke var på månen flere ganger fordi de hadde hentet det de trengte Penger, rett og slett penger. Kina har først de siste årene fått den nødvendige kompetanse og teknologi, mens Sovjetunionen prioriterte Venus. Strengt tatt er det ikke så mye mer nyttig å finne ut om månen. Derfor er Mars er mye mer spennende og nyttig mål. Samt at det er mer å hente på å bruke penger på romstasjoner sasmt rom-baserte teleskop for utforsking av verdensrommet. I sum, måneturer er latterlig dyre og gir ikke mer gevinst enn en harrytur en søndag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 10. mars 2012 Forfatter #11 Del Skrevet 10. mars 2012 Jeg tror ikke at det har vært mennesker på månen, men er ingen fanatiker på området, bare stusser over enkelte ting. Hvorfor har ikke daværende Sovjetunionen eller Kina vært på månen? Og hvorfor har vi ikke vært på månen opptil flere ganger? USA sier at de ikke var på månen flere ganger fordi de hadde hentet det de trengte Wow! Jeg trodde faktisk ikke det fantes slike som deg i Norge! Hvordan forklarer du bildene av fotspor i åpningsinnlegget mitt, og hvordan forklarer du at de kan måle avstanden til månen med lasere, om de ikke har etterlatt reflektorer på overflaten til månen? (Trivia: Faktisk var dette tema i en av episodene av The Big Bang Theory) En annen ting: Om de skulle fake måneprogrammet for å spare penger, hvorfor giddet de da bygge gigantiske måneraketter? Saturn V er den største typen operative raketter som noen gang er bygget, og forårsaket seismiske sjokkbølger som kunne kjennes kilometervis unna. Totalt 13 raketter ble bygget og sendt opp, fra 1964 til 1973* til en totalpris på 6.5 milliarder dollar (46.56 milliarder etter dagens kurs) *Den siste oppskytningen sendte opp Skylab, NASAs første romstasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 10. mars 2012 Forfatter #12 Del Skrevet 10. mars 2012 I sum, måneturer er latterlig dyre og gir ikke mer gevinst enn en harrytur en søndag. Økonomisk gir det kun ett gigantisk pengeutlegg. Ikke engang en hypotetisk fremtidig utvinning og bruk av Helium3 vil kunne dekke inn kostnadene, tipper jeg. Men man driver ikke med romprogrammer for å tjene penger, per se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shalimar Skrevet 10. mars 2012 #13 Del Skrevet 10. mars 2012 Man hadde såpass avansert teknologi at kunne plassere mennesker på månen, og bringe dem hele tilbake igjen, opptil flere ganger, også henger du deg opp i fjernstyring av ett kamera? Makes me wonder.. Bedre å stille spørsmål enn å tro blindt. Kameraet er bare èn av flere faktorer som mange stiller seg spørsmål ved. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 10. mars 2012 #14 Del Skrevet 10. mars 2012 Jeg tror ikke at det har vært mennesker på månen, men er ingen fanatiker på området, bare stusser over enkelte ting. Hvorfor har ikke daværende Sovjetunionen eller Kina vært på månen? Og hvorfor har vi ikke vært på månen opptil flere ganger? USA sier at de ikke var på månen flere ganger fordi de hadde hentet det de trengte Russerne hadde allerede både hardlandet, myklandet og flydd rundt månen, og hadde antakelig fått det de ville ha fra den. Russerne fra forøvrig først ute med alt, unntatt akkurat å lande på månen med et mannskap og ta av igjen. Det er en dyr fornøyelse å reise til månen, og jeg antar at man må ha en profittmulighet å vise til for å rettferdiggjøre at man skal gjøre det mange ganger. Amerikanerne VAR flere turer til månen, forresten. Jeg husker ikke hvor mange det var etter at Armstrong satte fot der, men det var magne missions, og til sist ble det så vanlig at TV-selskapene ikke gadd å sende direkte engang. Apollo 13 kom ikke på TV før den fikk en eksplosjon ombord og mannskapet var i livsfare. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 10. mars 2012 #15 Del Skrevet 10. mars 2012 Det er sunt å tvile litt. Men månelandingsnekterne tviler ikke. De tror fanatisk på sin sannhet. Det er igrunnen litt skremmende, litt som de som tror fanatisk på at det ikke finnes evolusjon. Så gjerne tvil om det, og hvordan ting fungerer. Men da bør du være åpen for å finne en faktisk rasjonell forklaring i stedet. En annen ting som er skremmende er lærere som lærer ungene at noen månelanding aldri har funnet sted ... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 10. mars 2012 #16 Del Skrevet 10. mars 2012 Bedre å stille spørsmål enn å tro blindt. Kameraet er bare èn av flere faktorer som mange stiller seg spørsmål ved. Kameraet er gjennomforklart og gjennombevist. Det er bedre å vedkjenne seg fakta enn å fremstå som en vrang tulling som bare MÅ ha rett i at alt i verden er konspirasjoner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shalimar Skrevet 10. mars 2012 #17 Del Skrevet 10. mars 2012 Kameraet er gjennomforklart og gjennombevist. Det er bedre å vedkjenne seg fakta enn å fremstå som en vrang tulling som bare MÅ ha rett i at alt i verden er konspirasjoner. At alt i verden er konspirasjoner? Vet ikke helt hva du snakker om. Jeg snakker om å stille spørsmål for å avdekke sannheten, ikke fornekte fakta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 10. mars 2012 #18 Del Skrevet 10. mars 2012 (endret) At alt i verden er konspirasjoner? Vet ikke helt hva du snakker om. Jeg snakker om å stille spørsmål for å avdekke sannheten, ikke fornekte fakta. Og fremdeles så stiller du spørsmål ved kameraene på månen? Endret 10. mars 2012 av MorAase Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shalimar Skrevet 10. mars 2012 #19 Del Skrevet 10. mars 2012 Og fremdeles så stiller du spørsmål ved kameraene på månen? Trodde du at din forklaring skulle overbevise meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 10. mars 2012 Forfatter #20 Del Skrevet 10. mars 2012 Trodde du at din forklaring skulle overbevise meg? Which brings us to: "Nothing, no matter what you say or do, will ever convince those people that it actually happened." 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå