Gå til innhold

Kosthold og treningshjelp.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er et par, det blir ofte rask og usunn mat da begge jobber mye.

Han er tynn, men blir fort utmattet og trøtt. Liker god "fet" mat.

Jeg vil ned i vekt, men liker ikke stå å lage flere retter osv.

Kan dere komme med en handleliste, matretter (frokost, lunsj, middag osv) og treningstips for en uke? Trenger det sårt. Er så mye på nett at jeg blir usikker på alt. Trenger næringsrike retter, sunt for meg og energirikt for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan gi en liste på det jeg ofte spiser i løpet av en uke;

frokost: Havregryn med melk, litt rosiner.

Havregrøt laget med halvparten melk/vann

Knekkebrød med ost/skinke/egg/syltetøy uten tilsatt sukker/kremost

Lunsj: Ofte middagsrester fra dagen før. Evt knekkebrød med samme som frokost når det ikke er rester igjen.

Middag: Laks med fullkornspasta, pestodressing (2ss naturellyougurt + 1ss pesto.

Torsk med kålrabistappe (med gulrot og potet i)

Kyllingkjøttboller (kyllingkjøttdeig + hakket løk + hakket hvitløk + ønsket krydder) med fullkornsris

Taco (uten lefse/skjell, får så vondt i maaaagen) laget av kyllinfilet/kyllingkjøttdeig med masse gode grønnsaker

Omelett (om jeg ikke orker lage noe annet)

Kveldsmat: Knekkebrød med pålegg

vaniljekesam med bær

omelett / kokt egg

havregryn med melk

Har alltid masse grønnsaker til maten, så om det ikke er oppgitt i listen over kan du plusse på det! :) Liker veldig godt brokkoli, paprika, kålrabi, gulrot, brokkoliblanding, amerikanskblanding osv.. :) Synes du/dere at de smaker "kjedelig" kan dere ha på litt krydder, fks pepper, paprika, hvitløk (ikke salt, det får

Hvis dere er veldig utrente begge to ville jeg anbefalt å begynne å gå turer sammen :) Etterhvert kan dere jogge litt, lenger og lenger hver gang. Dere vil bli overrasket over hvor fort kondisen blir bedre! Ellers vil jeg også anbefale at dere begyunner med styrketrening. Få gjerne treningsopplegg av noen som kandet eller av treningsveileder på treningssenteret. :)

Det å lage sunn mat tar ikke lang tid, og krever heller ikke mer planlegging enn å lage annen mat. Det handler om å ha de rette varene i skapet og kjøleskapet, så de er lette å bruke :)

Det er litt vanskelig å gi mer konkrete tips uten å vite mer, men med ren mat kommer dere fort i gang :) Kroppen kommer nok til å lage litt ramaskrik de første dagene om dere er vant til søppelmat, men det bedrer seg fort:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Nå har han en aktiv jobb og er veltrent, så blir bare trening for meg.

Jeg veier 70 kg, 20 årsalderen og er nesten 170 - om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil råde deg til å låne eller kjøpe Ingrid E. Hovigs store, røde rutete kokebok. Her finnes det tusenvis av forskjellige oppskrifter og to ukers meny for alle måltider + en fin guide til næringsrik og god "slankemat".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...