Gå til innhold

Innreise USA

Fremhevede innlegg

Gjest hellokitty
Skrevet

Jeg skal snart reise til USA med skolen. Men så lurer jeg på om det er sånn at man må inn til sånn "intervju" når man kommer på flyplassen? Og i så fall hva blir man spurt om? På norsk eller engelsk?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart reise til USA med skolen. Men så lurer jeg på om det er sånn at man må inn til sånn "intervju" når man kommer på flyplassen? Og i så fall hva blir man spurt om? På norsk eller engelsk?

Ikke et intervju, men alle blir spurt om hvorfor de er i USA (business or pleasure). Det er selvfølgelig på engelsk.

Jeg ble spurt om det var første gangen jeg var der, og så ble han litt skeptisk da jeg sa at jeg var der alene. Så sa han at jeg måtte passe på meg selv, og så slapp jeg inn :)

Skrevet

Det er alltid er lite intervju når du skal inn i USA. Du kan også bli bedt om å vise hjemreisebilletten din. Og det er selvfølgelig på engelsk :) De som sitter der snakker jo ikke alle verdens språk.

Skrevet

Jeg ble spurt om business/pleasure, hva jeg gjorde i norge, hvor lenge jeg skulle være der osv. Gikk veldig greit, selv om det virka litt skummelt med en gang :P

Skrevet

De fleste som jobber der er veldig hyggelige. Har vært i USA to ganger, og de spør bare om det folk over her sier. Hvorfor du er der og hvor lenge du skal bli. Ikke no skummelt i det hele tatt :)

Skrevet

De ser over det blå skjemaet du fyller ut på flyet, spør om hva du skal i USA, hvor lenge du skal være, om du skal reise videre osv. De spør også om du har ESTA (dette må du huske å søke om på forhånd, og senest 72 timer før avreise).

I tillegg så tar de bilde av deg, også skal de ha fingeravtrykkene dine. Vær blid og høflig mot de i skranken, så er de greie tilbake. :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Og for all del ikke prøv å se på pc-skjermen deres som mamma gjorde, da blir de sinna :sjenert:

Jeg husker faktisk ikke noe spørsmål jeg, var eventuelt bare business/pleasure. Men vi var en gruppe på 5, så kanskje en av de andre svarte.

Skrevet

En jeg reiste sammen med fikk spørsmål om hva faren hans het,enda dette var en godt voksen mann... ellers var det ingen av oss andre 3 som fikk noen andre spørsmål enn business or pleasure :)

AnonymBruker
Skrevet

spør de hva man jobber med i norge? jeg er arbeidsledig... kan det skape problemer? at de tror jeg kommer dit for å smugjobbe eller ikke har råd til å forsørge meg/reise hjem igjen?

Skrevet

spør de hva man jobber med i norge? jeg er arbeidsledig... kan det skape problemer? at de tror jeg kommer dit for å smugjobbe eller ikke har råd til å forsørge meg/reise hjem igjen?

Nei, de gjør som regel ikke det. Hvis de gjør det kan du evt. bare si at du er student :)

Gjest Regza
Skrevet

Jeg har alltid blitt spurt om hva jeg jobber med eller om jeg studerer.

For all del, ikke lyv til de...da kan de retten og sletten kaste deg ut igjen.

Som regel så er det bare en raskt ur opp til en liten skranke hvor de spør deg om du er der pga jobb eller ferie, hva du jobber med/studerer og det er egentlig det.

Men jeg har to ganger blitt tatt til side og inn på ett kontor for ett lengre intervju hvor de spør om alt mulig rart. Men jeg mistenker det er fordi jeg sier jeg er der for å besøke mannen min, så de er vel nervøs for at jeg skal ta ett vegas bryllup ellernoe.

Skrevet

Jeg har alltid blitt spurt om hva jeg jobber med eller om jeg studerer.

For all del, ikke lyv til de...da kan de retten og sletten kaste deg ut igjen.

Som regel så er det bare en raskt ur opp til en liten skranke hvor de spør deg om du er der pga jobb eller ferie, hva du jobber med/studerer og det er egentlig det.

Men jeg har to ganger blitt tatt til side og inn på ett kontor for ett lengre intervju hvor de spør om alt mulig rart. Men jeg mistenker det er fordi jeg sier jeg er der for å besøke mannen min, så de er vel nervøs for at jeg skal ta ett vegas bryllup ellernoe.

Og hvordan tenker du at skal de finne ut av hva du faktisk driver med?

Gjest Regza
Skrevet

Og hvordan tenker du at skal de finne ut av hva du faktisk driver med?

De kan faktisk finne på å ringe arbeidsplassen din.

Og om det er for sent til at jobben er åpen så kan de holde deg igjen eller sende deg tilbake igjen.

Skrevet

lese mer her

Gro Harlem Brundtland ble satt på isolasjon og varetekt og hjemsendt en gang hun skulle ha innreise til statene.

Skrevet

Jeg ville ikke kalt det et "intervju", det er mer en kontrollpost du går gjennom, legger igjen fingeravtrykk og blir spurt noen enkle spørsmål. Det kommer sikkert litt an på trynefaktoren til den personen du møter, men jeg har aldri hatt noen negative opplevelser ved innreise i USA. Har jo hørt noen historier, men så lenge du ikke har noe å skjule, og ikke oppfører deg som du har det, så går det nok helt fint. :) Statistisk sett så skal det nok i alle fall litt til før noen vier deg særlig oppmerksomhet.

Skrevet

Jeg har reist inn i USA mange ganger, første gang alene når jeg var 17. Syns ikke det intervjuet er skumle greiene. Kort business/pleasure osv. Bare smil og vær ærlig så går det kjempebra det :)

Skrevet

De finner ut av det de vil finne ut av :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...