Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp fått resept på Zoloft. Jeg sliter med depresjon og sosial fobi. Den sosiale angsten er kun rundt spesielle situasjoner (jobb feks).

Jeg kommer først nå på spørsmål jeg skulle ha stilt legen ang Zoloft og skal derfor ringe henne i morgen, men nysgjerrig som jeg er så har jeg selvfølgelig surfet på internett og lett etter andres erfaringer fra dette middelet. Jeg skjønner at det kan være litt dumt å lese mye om dette fra andre fordi jeg blir fort redd når folk kommer med skrekkhistorier, men jeg er som sagt nysgjerrig på hvordan det har gått for andre.

Jeg har forstått at kvalme og svimmelhet er veldig vanlig, men noe som jeg er veldig redd for er vektøkning. Jeg har veldig lite lyst til å gå opp i vekt, spesielt etter å ha lest flere steder at mange går opp og i tillegg til dette sliter med å få den ned igjen (selv etter å ha sluttet med Zoloft).

- Går du på Zoloft? / har du brukt det før og sluttet?

- Gikk du opp i vekt? I såfall, var det vanskelig å gå ned igjen?

- Andre bivirkninger?

- Hvor lenge gikk det før du følte at det ga virkning?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har nettopp fått resept på Zoloft. Jeg sliter med depresjon og sosial fobi. Den sosiale angsten er kun rundt spesielle situasjoner (jobb feks).

Jeg kommer først nå på spørsmål jeg skulle ha stilt legen ang Zoloft og skal derfor ringe henne i morgen, men nysgjerrig som jeg er så har jeg selvfølgelig surfet på internett og lett etter andres erfaringer fra dette middelet. Jeg skjønner at det kan være litt dumt å lese mye om dette fra andre fordi jeg blir fort redd når folk kommer med skrekkhistorier, men jeg er som sagt nysgjerrig på hvordan det har gått for andre.

Jeg har forstått at kvalme og svimmelhet er veldig vanlig, men noe som jeg er veldig redd for er vektøkning. Jeg har veldig lite lyst til å gå opp i vekt, spesielt etter å ha lest flere steder at mange går opp og i tillegg til dette sliter med å få den ned igjen (selv etter å ha sluttet med Zoloft).

- Andre bivirkninger?

De første par ukene da jeg begynte med d var jeg dyrisk kvalm, derfor gikk jeg ikke opp i vekt. Pga dette var jeg stabil, seinere fikk jeg større livslxst og ble mer aktiv av den grunn. Jeg vil tro d samme skjer med deg ;) Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Gjekk opp ganske mykje, ca 10 kg. Var svolten heile tida!

Eg slutta på dei, for vektauka gjorde meg meir deprimert.

Vekta stabiliserte seg sjølv etter slutt.

Lykke til!

Skrevet (endret)

De første par ukene da jeg begynte med d var jeg dyrisk kvalm, derfor gikk jeg ikke opp i vekt. Pga dette var jeg stabil, seinere fikk jeg større livslxst og ble mer aktiv av den grunn. Jeg vil tro d samme skjer med deg ;) Lykke til!

Var du "bare" kvalm, eller kastet du opp også? :)

Gjekk opp ganske mykje, ca 10 kg. Var svolten heile tida!

Eg slutta på dei, for vektauka gjorde meg meir deprimert.

Vekta stabiliserte seg sjølv etter slutt.

Lykke til!

- kan jeg spørre om du noen gang har gått opp i vekt pga p-piller? :)

Endret av Alfa
Gjest Gjest
Skrevet

Aldri sånn at jeg kasta opp, tålte mat, men kun sånt som var lettfordøyelig og kun for å overleve kjentes d ut som! Gradvis bedre, litt for hver dag.. Etter ca 14 dager var jeg helt god ;)

AnonymBruker
Skrevet

Merket virkning etter ca en måned, var i god form hele tiden. ingen kvalme, vektøkning, nedsatt sekslyst eller noe. Hadde kjempegod virkning av zoloft det halve året jeg gikk på det, ingen bivirkninger når jeg sluttet, selv om jeg ble kuttet rett av. Har ikke trengt medisiner siden.

Fikk det for panikkangst, depresjon og ptsd

AnonymBruker
Skrevet

Tydeligvis forskjellige erfaringer her. Jeg gikk på zoloft i ca 2 måneder før jeg ga opp. Jeg ble rett og slett gal av dem. Mistet personligheten min helt og var ikke meg selv i det hele tatt. Kostet meg nesten jobben også, skremmende opplevelse.

Skrevet

takk for svar fra alle :) Veldig nyttig! Håper flere skriver hvis de har erfaringer. Jeg har ikke begynt på dem ennå...

Skrevet

Jeg ble en zombie.Husket ingenting og gikk rundt i koma.Kunne ikke huske om barna hadde fått mat eller om jeg hadde kledd på dem og tatt de med i barnehagen.Aldri mer!

Skrevet

Jeg ble en zombie.Husket ingenting og gikk rundt i koma.Kunne ikke huske om barna hadde fått mat eller om jeg hadde kledd på dem og tatt de med i barnehagen.Aldri mer!

:/ uff

Hva slet du med i forhold til hvorfor du begynte på zoloft?

Skrevet

Deppa rett og slett .Husker ikke om det var fødselsdeprisjon også. Hmm

Skrevet

Jeg gikk på dem i 4 år tror jeg. Ble litt nede i begynnelsen, men etter 2 mnd ca ble jeg en ny person. JEg var laaaaangt nede før jeg begynte på dem, så jeg var nede når jeg gikk på dem også, men jeg hadde det så mye bedre. Jeg ble utadvent og mere tilgjengelig. Jeg likte meg selv. Når jeg sluttet ble jeg mindre utadvent, men hadde det bra.

Skrevet

Det høres ut som om det funket bra for deg Lille-lure :) Det er bra!

Jeg er redd for å bli mer urolig og enda mer deprimert i begynnelsen. Jeg har ingen som vet at jeg skal begynne på denne medisinen. Det burde selvfølgelig gå bra, og jeg vet jeg kan ringe legen når som helst men jeg er litt nervøs likevel :(

Skrevet

Det høres ut som om det funket bra for deg Lille-lure :) Det er bra!

Jeg er redd for å bli mer urolig og enda mer deprimert i begynnelsen. Jeg har ingen som vet at jeg skal begynne på denne medisinen. Det burde selvfølgelig gå bra, og jeg vet jeg kan ringe legen når som helst men jeg er litt nervøs likevel :(

Gjest Gjest
Skrevet

Aldri gått opp i vekt av verken p-pille eller p-sprøyte. Så det var kun Zoloft.

AnonymBruker
Skrevet

- Andre bivirkninger?,

Nå er det en del år siden jeg gikk på disse, kanskje 10-12 år siden, gikk noen år på de.

Husker jeg hadde en del bivirkninger i begynnelsen som kvalme, ingen matlyst, andre småting.

Den hjalp godt på depresjonen. Men for meg var den ekstremt negativ. Den tok bort gledestoppene også. Klarte aldri å få latterutbrudd mer, klarte ikke le nesten. Sexlysten ble ikke borte, men klarte ikke å få orgasme f.eks. Jeg ble som en zombie (som andre også har nevnt her). Litt likegyldig, alt var bare platt.

Det verste var at den tok bort toppene. Jeg trengte de toppene, ikke svingninger, men små gleder. Det forsvant. Den hjalp godt på depresjonen .

Men som jeg har tenkt mye i ettertid, etter å ha prøvd en del forskjellige medikamenter. ¨Så legger de bare et lokk på ting. Noen trenger det i perioder, det er jeg helt enig i. Men ting må også jobbes med, følelser må ut, en må lære å mestre, øve seg. Ikke legge lokk.

Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

hvordan var det med alkohol for dere? Drakk dere i det hele tatt?

AnonymBruker
Skrevet

- Andre bivirkninger?,

Jeg går på Zoloft for andre gang, pga depresjon. Første gangen merket jeg ingen bivirkninger i løpet av det året jeg brukte de. Da jeg begynte igjen i høst var jeg skikkelig kvalm og mistet helt matlysten de første tre ukene. Jeg kastet ikke opp eller noe, men det var ikke behagelig. Det positive er at jeg heller ikke orket søtt og sjokolade i den perioden, så jeg har rett og slett sluttet å like det.

Den første gangen kjente jeg virkningen etter en måned, denne gangen etter tre dager.

Jeg drikker alkohol, drakk først etter en måned siden jeg var så kvalm og da i trygge omgivelser hjemme med kjæresten. Det var for å unngå ubehagelige opplevelser i tilfelle jeg reagerte på det. Nå kan jeg drikke som normalt (dvs som mange gjør som student).

Zoloft er den eneste SSRIen som jeg har følt virket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...