Gå til innhold

Vektnedgang og PCO/PCOS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har PCO og manglende mens/el, men holder nå på å gå ned i vekt.

Er det noen som har erfaring med å få tilbake mens/el etter vektnedgang ved PCO/PCOS? Eller merket dere ingen forandring i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PCO er en hormonubalanse. Få kroppen i hormonbalanse igjen ved å spise LCHF. Fint for å gå ned i vekt også. ;) På lavkarbo.no er det en egen kategori for PCO/PCOS rett og slett fordi det er en vanlig sykdom og de har veldig godt nytte av lavkarbokost. Jeg har hørt om mange med PCO(S) som har prøvd å få barn i åresvis, for så å bli gravide kort tid etter kostomlegging. Til og med folk som har fått høre at de ikke kan få barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede gått ned 10 kg ved normal sunn kost, så tror jeg holder meg til det ;) Det er vel helst de med PCOS som har problemer med å gå ned i vekt på annen måte enn lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede gått ned 10 kg ved normal sunn kost, så tror jeg holder meg til det ;) Det er vel helst de med PCOS som har problemer med å gå ned i vekt på annen måte enn lavkarbo.

Men har du fått mensen tilbake av det? De med PCO(S) får regelmessig mens etter noen uker med lavkarbo vanligvis. Bare det er et veldig sterkt tegn på at det er slik du bør spise hvis du har PCO(S).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk! Slutt å reklamer så for lavkarbo........

Alle vet hva det er nå (og ikke alle det passer for eller alle som tåler det)

Jeg har pcos og fikk tilbake menstruasjonen så fort jeg begynte å spise regelmessig (og hadde sex jevnlig :fnise: )

Nå klarte ikke jeg spise regelmessig så lenge så nå hopper den over en måned eller to nå og da, men det er iallefall bedre enn hvordan det var tidligere hvoe jeg ikke hadde mensen på over 2 år

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk! Slutt å reklamer så for lavkarbo........

Alle vet hva det er nå (og ikke alle det passer for eller alle som tåler det)

Jeg har pcos og fikk tilbake menstruasjonen så fort jeg begynte å spise regelmessig (og hadde sex jevnlig :fnise: )

Nå klarte ikke jeg spise regelmessig så lenge så nå hopper den over en måned eller to nå og da, men det er iallefall bedre enn hvordan det var tidligere hvoe jeg ikke hadde mensen på over 2 år

Vel, det virket ikke som TS visste hva det var. Og hvorfor skal man slutte å anbefale noe som vil hjelpe TS og som er sunt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det virket ikke som TS visste hva det var. Og hvorfor skal man slutte å anbefale noe som vil hjelpe TS og som er sunt?

Joda jeg vet hva det er, men det er ikke et kosthold jeg ville vært helt fornøyd med tror jeg. Har prøvd lignende før og jeg savnet brød og tilbehør som ris osv til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SnowLeopard

Jeg gikk opp nesten 10 kg på lavkarbo, så hormonene mine likte det IKKE. Lavkarbo er ingen vidunderkur!!!

Jeg har ingen "diagnose", men har alltid hatt sykt ustabil mens. Etter å ha gått ned på "sunt vis" uten lavkarbo, nærmeste bestemt 15-20 kg, så har mensen stabilisert seg noe, men er fremdeles ikke helt i vater. Men på lavkarbo ble den helt borte, he he....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har PCOS og går OPP i vekt på lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også PCOS og prøvd meg på lavkarbo. Det resulterte i vektøkning. Ble anbefalt dette av flere leger, men da jeg fikk en ernæringsfysiolog ved Aker sykehus som fulgte meg opp med vanlig sunn kost (tallerkenmodellen, grovbrød + regelmessige måltider) gikk jeg godt ned i vekt. Om mensen ble regelmessig eller ikke, vet jeg ikke dag jeg har gått på Diane i "all min tid" og har ingen planer om å slutte med det.

Godt å høre at det er flere lavkarbo ikke fungert på. Jeg ble helt "opphengt" i at det var det eneste rette en stund, og ble stadig mer fortvilet over at det ikke passet kroppen min. Det finnes tydelig ikke noe fasitsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som påstår at dere har gått opp i vekt på lavkarbo, har dere gått opp fett eller muskler? For overvektige er det nesten umulig å gå opp i fett på LCHF. Så hvis dere har gått opp i fett: sorry, men dere må ha gjort noe feil, ellers er dere medisinske mirakler. Det første er mest sannsynlig.

Forsøk på mus viser at mus må ha sju ganger så mange kcal for å legge på seg 1g fett med fett og proteiner (LCHF) kontra høykarbo.

Forskerne testet ut forskjellige kosthold.

  1. Lavfettdiett med mindre kalorier enn de andre
  2. Fett- og sukkerdiett
  3. Fett- og proteindiett

I fett- og proteindietten ble sukkeret byttet ut med proteiner, men ellers var antall kalorier i gruppe 2 og 3 det samme.

Resultatet?

  1. Lavfett- og lavkalorigruppen hold seg slanke
  2. Fett- og sukkergruppen ble kanonfeite
  3. Fett- og proteingruppen la ikke på seg i det hele tatt

Lise Madsen sier:

- De musene som spiste proteiner og fett måtte spise syv ganger så mange kalorier for å legge på seg ett gram fett i forhold til de som spiste sukker og fett. Her skal du få det helt nøyaktig, sier Madsen og leser i papirene sine:

- Proteingruppen måtte ha 468 kilokalorier for å legge på seg ett gram, mens musene som spiste sukker kun trengte 68 kilokalorier for å legge på seg ett gram fett.

Disse forholdstallene kan nok ikke direkte overføres til mennesker, men prinsippet er det samme.

Det står også mye nyttig på denne linken. Blant annet nevnes futile cycles.

Når karbohydratinntaket er lavt, så går kroppen inn i fettforbrenningsmodus. Fettlagring blir da veldig vanskelig. Man er ikke garantert å gå ned i vekt, men for overvektige å gå opp i fett på LCHF er veldig vanskelig. Lavkarbere har testet dagsinntak på 4-5000 kcal og har ikke gått opp i vekt. Som stemmer med museforsøkene, altså at vi må spise enorme mengder kcal for å klare å gå opp i vekt på LCHF. Noen har til og med gått ned i vekt på så høyt kcal-inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som påstår at dere har gått opp i vekt på lavkarbo, har dere gått opp fett eller muskler? For overvektige er det nesten umulig å gå opp i fett på LCHF. Så hvis dere har gått opp i fett: sorry, men dere må ha gjort noe feil, ellers er dere medisinske mirakler. Det første er mest sannsynlig.

Forsøk på mus viser at mus må ha sju ganger så mange kcal for å legge på seg 1g fett med fett og proteiner (LCHF) kontra høykarbo.

Disse forholdstallene kan nok ikke direkte overføres til mennesker, men prinsippet er det samme.

Det står også mye nyttig på denne linken. Blant annet nevnes futile cycles.

Når karbohydratinntaket er lavt, så går kroppen inn i fettforbrenningsmodus. Fettlagring blir da veldig vanskelig. Man er ikke garantert å gå ned i vekt, men for overvektige å gå opp i fett på LCHF er veldig vanskelig. Lavkarbere har testet dagsinntak på 4-5000 kcal og har ikke gått opp i vekt. Som stemmer med museforsøkene, altså at vi må spise enorme mengder kcal for å klare å gå opp i vekt på LCHF. Noen har til og med gått ned i vekt på så høyt kcal-inn.

Ikke vet jeg hva som ikke stemte, og for å være helt ærlig så gidder jeg ikke bry hodet mitt så mye om det heller. Jeg fulgte en annen "diett"(mer legge om kostholder), og fikk den ønskede effekten fra det og er superfornøyd med det. Lavkarbo var for meg innviklet å sette seg inn i og vanskelig å følge. Sikkert jeg som gjorde noe feil - men uansett så ble den ønskede effekten borte men jeg fikk den altså ved å spise mer brød enn jeg noen gang har gjort. Nå er jeg ikke noen stor brødspiser så det er sagt da.

Ingen vil uansett klare å overbevise meg om å prøve lavkarbo igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB 12 igjen. Jeg må innrømme at jeg ikke engang orket å lese innlegget over. Jeg orker rett og slett ikke telle kalorier eller noe som helst. Vil bare fortsette å gjøre som jeg finner best; nemlig å spise 5 måltider om dagen, flere brødskiver, tallerkenmodellen til middag, min sjokoladeplate og mitt popcorn i helgene og ta et glass vin i ny og ne. Det har fungert som smurt for meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SnowLeopard

Jeg gikk opp på lavkarbo, men man kan da ikke gå opp 10 kg med muskler på kort tid?? Jeg ble fulgt opp av ernæringsfysiolog og lege ved sykehuset, og fikk kostholdsplaner tilpasset meg. Men jeg fikk skyhøyt kolesterol, og det er selvsagt ikke ønskelig, så sluttet, og gikk ned de kiloene igjen + 10 til!

Og jeg er iflg legen ikke noe medisinsk mirakel akkurat, ikke alle er "designet" for lavkarbo. Når skal lavkarboentusiastene skjønne det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hva som ikke stemte, og for å være helt ærlig så gidder jeg ikke bry hodet mitt så mye om det heller. Jeg fulgte en annen "diett"(mer legge om kostholder), og fikk den ønskede effekten fra det og er superfornøyd med det. Lavkarbo var for meg innviklet å sette seg inn i og vanskelig å følge. Sikkert jeg som gjorde noe feil - men uansett så ble den ønskede effekten borte men jeg fikk den altså ved å spise mer brød enn jeg noen gang har gjort. Nå er jeg ikke noen stor brødspiser så det er sagt da.

Ingen vil uansett klare å overbevise meg om å prøve lavkarbo igjen :-)

AB 12 igjen. Jeg må innrømme at jeg ikke engang orket å lese innlegget over. Jeg orker rett og slett ikke telle kalorier eller noe som helst. Vil bare fortsette å gjøre som jeg finner best; nemlig å spise 5 måltider om dagen, flere brødskiver, tallerkenmodellen til middag, min sjokoladeplate og mitt popcorn i helgene og ta et glass vin i ny og ne. Det har fungert som smurt for meg ihvertfall.

Mitt mål er ikke å overbevise deg om å prøve lavkarbo igjen. Mitt mål var å tilbakebevise at man som overvektig går opp i fett av å spise LCHF riktig. Jeg synes det er veldig enkelt å følge. Telle kalorier? Det høres ikke ut som lavkarbo... De aller fleste på lavkarbo teller ingenting. Man bare spiser seg passelig mett på lovlige matvarer. Og dette er ingen kur for meg. Jeg skal spise slik resten av livet fordi jeg kjenner hvor mye bedre JEG føler meg på dette kostholdet. -30 kg er bare en bonus i forhold til hvor bra jeg føler meg når jeg spiser LCHF.

Og det eneste av tingene du nevner over som man ikke kan spise på lavkarbo er popcorn. Jeg lager min egen sjokolade av kakaomasse og kakaosmør + søtning og smakstilsetninger. De sukkerfrie kjøpesjokoladene inneholder så mye tilsetningsstoffer og sånt som jeg ikke vil ha i meg. Og så pleier de å være søtet med maltitol som gjør meg til et gasskraftverk. Jeg lagde en ladning sjokolade forrige helg, og da ble den søtet med tagatose og en del ble tilsatt mandelsmør, en del ble tilsatt cocosa (kaldpresset kokosolje) og kokosmasse, og en del ble tilsatt vaniljepulver (pulveriserte vaniljestenger). De smakte så godt at lillesøstera mi kom på besøk igjen bare for å få litt mer sjokolade. Og tørr vin er også lavkarbo. Tørr vin og ren sprit.

Jeg gikk opp på lavkarbo, men man kan da ikke gå opp 10 kg med muskler på kort tid?? Jeg ble fulgt opp av ernæringsfysiolog og lege ved sykehuset, og fikk kostholdsplaner tilpasset meg. Men jeg fikk skyhøyt kolesterol, og det er selvsagt ikke ønskelig, så sluttet, og gikk ned de kiloene igjen + 10 til!

Og jeg er iflg legen ikke noe medisinsk mirakel akkurat, ikke alle er "designet" for lavkarbo. Når skal lavkarboentusiastene skjønne det?

Du finner ikke mange lavkarboentusiaster som sier at alle er designet for lavkarbo. Men de aller, aller fleste er designet for lavkarbo. ;) Hvis ikke hadde vi ikke overlevd som rase. Vi bør spise slik vi spiste gjennom evolusjonen. Mennesket har eksistert i ca 2 millioner år. Vi begynte å spise korn for 5.000-10.000 år siden. Vi begynte å spise margarin og varmpressede oljer for 50 år siden.

Hvor kort tid er det snakk om? Jeg gikk opp 20 kg på ett år da jeg flyttet hjemmefra og jeg spiste makaroni med ketchup og piffi ofte, frokostblanding med fruktyoghurt til frokost, masse nudler til middag. Jeg trodde jeg var sunn, jeg spiste jo nesten ikke fett og ikke mye kjøtt. Jeg spiste nesten bare karbohydrater jo... Litt mye spiste jeg jo, men ikke så mye at jeg skulle gått opp 20 kg på ett år. Det er mye... Og det var fett jeg gikk opp. Kanskje du fikk en elektrolyttubalanse og samlet vann? Du sier at du fikk skyhøyt kolesterol, så det tyder på at du har hatt en betennelse i kroppen. Men du, høyt kolesterol er ikke farlig. Se på kolesterol som politi. Er det mer av det, så er det en grunn til det. Er det mye kriminalitet, så vil man ha mange politifolk for å få bukt med problemet. Samme med kolesterol. Høyt kolesterol er et symptom, ikke en årsak. Men det er en annen diskusjon.

Og selv om du sier at du ble fulgt opp av ernæringsfysiolog og lege, så betyr ikke det at det ble gjort riktig. De fleste er livredde for fett, og kutter du ned på både karbohydrater og fett så er det ikke mye energi igjen til kroppen. Og selv om man kutter ned på karbohydrater og spiser mye fett, så finnes det også feil fett. Feil fett er varmpressede oljer og margarin. Og mye omega-6 er betennelsesfremkallende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mål er ikke å overbevise deg om å prøve lavkarbo igjen. Mitt mål var å tilbakebevise at man som overvektig går opp i fett av å spise LCHF riktig. Jeg synes det er veldig enkelt å følge. Telle kalorier? Det høres ikke ut som lavkarbo... De aller fleste på lavkarbo teller ingenting. Man bare spiser seg passelig mett på lovlige matvarer. Og dette er ingen kur for meg. Jeg skal spise slik resten av livet fordi jeg kjenner hvor mye bedre JEG føler meg på dette kostholdet. -30 kg er bare en bonus i forhold til hvor bra jeg føler meg når jeg spiser LCHF.

Og det eneste av tingene du nevner over som man ikke kan spise på lavkarbo er popcorn. Jeg lager min egen sjokolade av kakaomasse og kakaosmør + søtning og smakstilsetninger. De sukkerfrie kjøpesjokoladene inneholder så mye tilsetningsstoffer og sånt som jeg ikke vil ha i meg. Og så pleier de å være søtet med maltitol som gjør meg til et gasskraftverk. Jeg lagde en ladning sjokolade forrige helg, og da ble den søtet med tagatose og en del ble tilsatt mandelsmør, en del ble tilsatt cocosa (kaldpresset kokosolje) og kokosmasse, og en del ble tilsatt vaniljepulver (pulveriserte vaniljestenger). De smakte så godt at lillesøstera mi kom på besøk igjen bare for å få litt mer sjokolade. Og tørr vin er også lavkarbo. Tørr vin og ren sprit.

Du finner ikke mange lavkarboentusiaster som sier at alle er designet for lavkarbo. Men de aller, aller fleste er designet for lavkarbo. ;) Hvis ikke hadde vi ikke overlevd som rase. Vi bør spise slik vi spiste gjennom evolusjonen. Mennesket har eksistert i ca 2 millioner år. Vi begynte å spise korn for 5.000-10.000 år siden. Vi begynte å spise margarin og varmpressede oljer for 50 år siden.

Hvor kort tid er det snakk om? Jeg gikk opp 20 kg på ett år da jeg flyttet hjemmefra og jeg spiste makaroni med ketchup og piffi ofte, frokostblanding med fruktyoghurt til frokost, masse nudler til middag. Jeg trodde jeg var sunn, jeg spiste jo nesten ikke fett og ikke mye kjøtt. Jeg spiste nesten bare karbohydrater jo... Litt mye spiste jeg jo, men ikke så mye at jeg skulle gått opp 20 kg på ett år. Det er mye... Og det var fett jeg gikk opp. Kanskje du fikk en elektrolyttubalanse og samlet vann? Du sier at du fikk skyhøyt kolesterol, så det tyder på at du har hatt en betennelse i kroppen. Men du, høyt kolesterol er ikke farlig. Se på kolesterol som politi. Er det mer av det, så er det en grunn til det. Er det mye kriminalitet, så vil man ha mange politifolk for å få bukt med problemet. Samme med kolesterol. Høyt kolesterol er et symptom, ikke en årsak. Men det er en annen diskusjon.

Og selv om du sier at du ble fulgt opp av ernæringsfysiolog og lege, så betyr ikke det at det ble gjort riktig. De fleste er livredde for fett, og kutter du ned på både karbohydrater og fett så er det ikke mye energi igjen til kroppen. Og selv om man kutter ned på karbohydrater og spiser mye fett, så finnes det også feil fett. Feil fett er varmpressede oljer og margarin. Og mye omega-6 er betennelsesfremkallende.

Jeg skjønner at du er veldig opptatt av dette, men jeg beklager å måtte si at jeg ikke engang leste dette innlegget veldig nøye. Jeg har jobbet i et miljø der en utdanner ernæringsfysiologer, og har hørt mer enn nok prat i kantina. Jeg bare fortalte hva som fungerte for MEG, og jeg har ingen intensjoner om å gjøre annet enn det som jeg har funnet ut virker positivt på min egen kropp. Hva andre velger er selvfølgelig deres sak. Som sagt så nekter jeg å tro det finnes kun ett fasitsvar på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AB 12 igjen. Ser visst ut til at jeg poster før jeg egentlig er ferdig :-).

Med prat i kantina mener jeg at det er mye uenighet og steile "sider" hos disse også. Noen tror på det ene og noen på det andre, og de blir visst aldri enige :-). Det du skriver i dine innlegg er det som står i lavkarbobøkene, og jeg sier ikke at det ikke høres logisk ut - jeg sier bare at det ikke funket på meg. Jeg har heller ingen grunn til å tro at leger og ernæringsfysiologer som fulgte meg opp på sykehuset tok spesielt feil. Resultatet ble jo så absolutt bra - og bedre enn jeg selv forventet! Og det er tross alt det som teller. Det er som kjent mange veier til Rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

TS her

Jeg fikk tilbake EL etter å ha gått ned noen kg, selv uten å gå på lavkarbo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har hatt mensen så lenge jeg var "normalvektig" - men har altid hatt store vanskeligheter for å holde meg "normalvektig" - med en gang jeg har spist normalt så har jeg gått opp MYE. Dvs. jeg var slank når jeg bodde alene og ikke hadde faste måltider og ikke "gadd" å lage meg selv mat.

Har endelig funnet en gynekolog som tar problemet alvorlig og venter nå på svar på blodprøve for å se om jeg har insulin resistens.

Noe jeg leser litt skjeldent på forumer er også at PCOS kan føre til at man har forhøyet kolesterol. Jeg kan f. eks. ikke gå på "vanlige" p-piller for da øker kolesterolet vesentlig - men går jeg på mikropiller så får jeg ikke mensen..

Jaja vet ikke om dette var til stor hjelp - men dette er min erfaring. :takke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! jeg har PCOS. og jeg hadde ikke mensen på over 2 år.. jeg startet et nytt og bedre liv, med å velge lett produkter og spise ofte. Etter 10 kg ned så fikk jeg mensen tilbake, nå har jeg gått ned 30 kg og har mensen regelsmessig som aldri før :)

Og dette var ikke med lavkarbo! fatter ikke at det er mulig at i enhver diskusjon så må alltid en lavkarbo fanatiker komme med sine argumenter om hvorfor lavkarbo er så bra og bla bla bla.

Jeg prøvte det i en uke, og ble så slapp og kvalm at fy faen... i et brød så var det 12 egg liksom, og pizzabunnen smakte som ommelett, det er faktisk det jævligeste jeg noen gang har smakt! NEI, jeg er ikke for noen som helst diett! et sundt og fornuftig kosthold er det eneste som gjelder, litt av alt (men med måte) :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...