Gjest Lille-pus Skrevet 11. mars 2012 #21 Skrevet 11. mars 2012 Nei, de gjør kanskje ikke det Den eldste er snart to år nå, og de to tidligere kattene jeg har hatt har oppført seg litt på samme måte Da er du heldig, bobbi Du et menneske som elskes av katter Og det er et stort komplement, - for de lar seg ikke narre av hverken det ene eller det andre. De ser rett inn i og rett igjennom deg. 1
Gjest Madelene1 Skrevet 11. mars 2012 #22 Skrevet 11. mars 2012 Det kan hende han ble tatt for tidlig fra moren? "Kjenner" en katt som ble det, han er voksen i dag men dier på sofaputene.. hihi nååh, så søtt!
bobbi Skrevet 11. mars 2012 #23 Skrevet 11. mars 2012 Da er du heldig, bobbi Du et menneske som elskes av katter Og det er et stort komplement, - for de lar seg ikke narre av hverken det ene eller det andre. De ser rett inn i og rett igjennom deg. Åååå, så fint sagt, takk
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #24 Skrevet 11. mars 2012 Katter er utrolig tillitsfulle, så jeg tror noen av elske-koret burde roe seg litt ned. Jeg jobber med katter som har opplevd grusomme ting og hendelser. Mange av disse kattene er tillitsfulle og like gode som de kattene som kommer inn og har hatt det bra. Noen katter er reserverte, andre er kjeeempe sosiale. De viser bare "kjærlighet" på forskjellige måter. Alle sammen!
Gjest Lille-pus Skrevet 12. mars 2012 #25 Skrevet 12. mars 2012 (endret) Jeg jobber med katter som har opplevd grusomme ting og hendelser. Mange av disse kattene er tillitsfulle og like gode som de kattene som kommer inn og har hatt det bra. Noen katter er reserverte, andre er kjeeempe sosiale. De viser bare "kjærlighet" på forskjellige måter. Alle sammen! Det er ganske mange av oss her inne ja - og hver enkelts erfaringer, observasjoner og opplevelser innvirker på forståelsen/erkjennelsen av et dyrs følelsesliv. Slik er det bare, og slik må det også være. De av oss som har fått lov til å være en katts spesielle, utvalgte menneske har opplevd at dette er en helt annen situasjon enn å være 'en helt ok hotellvert' som katten liker godt. De to er nær sagt ikke mulig å kunne sammenlikne på en rettferdig måte. Dette er bakgrunne for at jeg til kjedsommelighet 'gnager' på mantraet om 'den riktige katten til det riktige mennesket'. - for da får vi alle så mange, mange færre katter tilbake til våre respektive hjelpesentre. Og så slites vi vel alle med lange køer for inntak, færre ut enn det er i 'køen ved porten inn', og dermed vil det desverre fort kunne bli slik at en og annen pus havner hos vennlige, dyrekjære mennesker som nok ikke katten selv har valgt. De havner hos 'helt ok hotellverter', men ikke hos mennesker de føler en sterk tilhørighet til. (Så gjemmer man hodet litt under vingen, og regner med at det vil gå seg til). Enig ? Endret 12. mars 2012 av Lille-pus 2
Aurora M. Skrevet 12. mars 2012 #26 Skrevet 12. mars 2012 Det er ganske mange av oss her inne ja - og hver enkelts erfaringer, observasjoner og opplevelser innvirker på forståelsen/erkjennelsen av et dyrs følelsesliv. Slik er det bare, og slik må det også være. De av oss som har fått lov til å være en katts spesielle, utvalgte menneske har opplevd at dette er en helt annen situasjon enn å være 'en helt ok hotellvert' som katten liker godt. De to er nær sagt ikke mulig å kunne sammenlikne på en rettferdig måte. Dette er bakgrunne for at jeg til kjedsommelighet 'gnager' på mantraet om 'den riktige katten til det riktige mennesket'. - for da får vi alle så mange, mange færre katter tilbake til våre respektive hjelpesentre. Og så slites vi vel alle med lange køer for inntak, færre ut enn det er i 'køen ved porten inn', og dermed vil det desverre fort kunne bli slik at en og annen pus havner hos vennlige, dyrekjære mennesker som nok ikke katten selv har valgt. De havner hos 'helt ok hotellverter', men ikke hos mennesker de føler en sterk tilhørighet til. (Så gjemmer man hodet litt under vingen, og regner med at det vil gå seg til). Enig ? Åh, kunne ikke fått sagt det bedre selv!!
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #27 Skrevet 12. mars 2012 Trodde ikke dyr hadde evne til å forelske seg generelt Joda, min mons fulgte etter meg overalt, også utendørs og likte ikke om jeg dro med meg menn hjem på nachpiel, i alle fall ikke menn som viste seg å være idioter...
Gjest BettyBoop Skrevet 12. mars 2012 #28 Skrevet 12. mars 2012 Nei, en katt som elsker deg slutter ikke med det når det blir eldre Om en katt elsker deg vet du først når katten har blitt voksen. Trust me, I know Alle mine katter, - uten en, har vært voksne da vi møttes Tror den katta elsa alle folk han så. Andre katter derimot.. Tror den ville ha alle menneskene for seg selv.
Gjest Lille-pus Skrevet 12. mars 2012 #29 Skrevet 12. mars 2012 Tror den katta elsa alle folk han så. Andre katter derimot.. Tror den ville ha alle menneskene for seg selv. Det har nok vært enten en katt som var glad i alle mennesker, eller en katt som søkte blant alle mennesker etter ett menneske å 'kalle sitt eget' Dette må man nesten ha opplevd for å forstå..... for alle andre blir det nærmest en suurealistisk forestilling En katt som har funnet sitt ene menneske er en katt som 'kurrer' til deg med en helt spesiell og litt dypere tone enn den gjør med andre mennesker den liker godt. En katt som når den bringer deg et bytte, - med stemmen forteller deg hva slags bytte den kommer med. Tonefallet er ulikt om det er en mus eller en vånd (jordrotte) eller en trost eller et ekorn eller en ekte rotte den kommer med. Den har en oppførsel mot dette ene mennesket som er påtagelig annerledes enn med andre mennesker den liker godt. Og det er ikke noe man innbiller seg, for det påpekes av alle mennesker som ser dere sammen at her er det noe meget spesielt ute og går
ninuska_ Skrevet 12. mars 2012 #30 Skrevet 12. mars 2012 (endret) En katt som har funnet sitt ene menneske er en katt som 'kurrer' til deg med en helt spesiell og litt dypere tone enn den gjør med andre mennesker den liker godt. Jeg kjenner meg igjen her hvertfall. Og jeg har ikke tenkt på det før -men han snakker (mrrr'er) ikke med andre enn meg. Han maler ikke med andre enn meg heller. Han valgte riktignok ikke meg - men jeg håper ikke at han ser på meg som kun en hotellvert. Tror ikke pus, så sky og redd som han var, hadde valgt noen som helst på den tiden. Selv om han klatret opp på fanget mitt og malte, liten og nett, etter en kort time på badet. Han er hvertfall ikke bare en hotellgjest for meg Endret 12. mars 2012 av ninuska_
Gjest BettyBoop Skrevet 12. mars 2012 #31 Skrevet 12. mars 2012 Det har nok vært enten en katt som var glad i alle mennesker, eller en katt som søkte blant alle mennesker etter ett menneske å 'kalle sitt eget' Dette må man nesten ha opplevd for å forstå..... for alle andre blir det nærmest en suurealistisk forestilling En katt som har funnet sitt ene menneske er en katt som 'kurrer' til deg med en helt spesiell og litt dypere tone enn den gjør med andre mennesker den liker godt. En katt som når den bringer deg et bytte, - med stemmen forteller deg hva slags bytte den kommer med. Tonefallet er ulikt om det er en mus eller en vånd (jordrotte) eller en trost eller et ekorn eller en ekte rotte den kommer med. Den har en oppførsel mot dette ene mennesket som er påtagelig annerledes enn med andre mennesker den liker godt. Og det er ikke noe man innbiller seg, for det påpekes av alle mennesker som ser dere sammen at her er det noe meget spesielt ute og går Tror kattene jeg har hatt ikke var så smarte jeg.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #32 Skrevet 12. mars 2012 En katt som finner 'sitt' menneske vil elske det mennesket på en katts vis Den som har møtt en katt hvis 'elskede' har dødd fra katten vil vite hva jeg snakker om. Det er en katt som leter.... igjen og igjen og igjen etter mennsket sitt. Det er en katt som spiser lite.. en katt som sover mye, en katt som du ser håpet blinker i øynene til når døren åpnes, og som du ser håpet slukkes i øynene til når det ikke var kattens eget menneske som kom inn i rommet Et menneske som har alt den katten liker, et menneske som katten føler seg mer enn bare komfortabel samen med vil forbindeles med alt som er varmt, trygt, godt og komfortabelt. Alt det som akkurat den katten liker. Å bytte det utvalgte mennesket med et annet menneske vil bli som å sette inn en helt ok 'hotellvert', - intet mer. Så i min verden er det ikke tvil om at en katt elsker sitt menneske i like stor grad som mennesket elsker 'sin' katt. Man må antageligvis ha møtt den riktige katten for å til fulle forstå dette.... Åhh. Jeg hadde en sånn pus jeg var hennes barn og hun var mitt, og så reiste jeg fra henne fordi jeg måtte studere. Hun lette og lette etter meg.. Nå er hun borte.
MsMax Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #33 Skrevet 13. mars 2012 Det at jeg sa at katta mi er forelska i meg var en slags spøk da Men ja,han har nok valgt meg som dere sier Er koselig da,men ikke fullt så kult når jeg snubler i han hele tiden fordi han går helt inntil beina mine Får vel lære meg å se meg bedre for
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #34 Skrevet 13. mars 2012 Det er ganske mange av oss her inne ja - og hver enkelts erfaringer, observasjoner og opplevelser innvirker på forståelsen/erkjennelsen av et dyrs følelsesliv. Slik er det bare, og slik må det også være. De av oss som har fått lov til å være en katts spesielle, utvalgte menneske har opplevd at dette er en helt annen situasjon enn å være 'en helt ok hotellvert' som katten liker godt. De to er nær sagt ikke mulig å kunne sammenlikne på en rettferdig måte. Dette er bakgrunne for at jeg til kjedsommelighet 'gnager' på mantraet om 'den riktige katten til det riktige mennesket'. - for da får vi alle så mange, mange færre katter tilbake til våre respektive hjelpesentre. Og så slites vi vel alle med lange køer for inntak, færre ut enn det er i 'køen ved porten inn', og dermed vil det desverre fort kunne bli slik at en og annen pus havner hos vennlige, dyrekjære mennesker som nok ikke katten selv har valgt. De havner hos 'helt ok hotellverter', men ikke hos mennesker de føler en sterk tilhørighet til. (Så gjemmer man hodet litt under vingen, og regner med at det vil gå seg til). Enig ? Jo, hjelpes. Jeg mente da aldri å si at katter ikke kan ha et spesielt forhold til eieren sin. Katten kan ha et forhold som ikke passer. Eier og katt kan ha en spesiell tilhørighet, og det båndet blir ikke like sterkt hvis matmor og matfar får tre unger og blir kjempe opptatt og katten blir hengende mer ute enn inne. Ikke alle katter kunne ha bodd på et gamlehjem eller en gård. Men den rette katten kan faktisk høre til på slike steder også. -Og i barnefamilier. En katt kan også bo I et hjem uten det nære spesielle båndet som krever mye tid. Noen mennesker, og det er da ikke negativt, har mye tid til å kose mye med katten og bygge opp det spesielle båndet. Det unner jeg katten... men dyr er forskjellige. På samme måten som at noen mennesker blir født uavhengige i den forstanden at de ikke trenger å ha så mye sosial kontakt, blir det født katter som faktisk er uavhengige. Som leker mye på egenhånd og synes at masse kos og styr er mas. Disse kattene stortrives med eldre mennesker, hvor bare blikkontakten mellom feks eier og katt betyr mer enn kos. Og det var vel det jeg prøvde å si. At katter er forskjellige og viser Kjærlighet på forskjellige måter. Selvom du og katten din viser kjærlighet på den måten dere gjør det på, så kan båndet være like sterk et annet sted selvom det ser annerledes ut og gjøres på en annen måte. Du og kjæledyret ditt viser kjærlighet på samme måte. Hvis du er riktig eier for katten som du sier, så kunne det ha blitt vist på helt andre måter enn det dere gjør i dag, og samtidig vært like sterkt? Du kunne fått fem barn og katten og du hadde hatt det samme båndet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå