AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #1 Skrevet 7. mars 2012 Hei! Jeg har en kjæreste i 40-årene som har ca 350 000 kr i inkassogjeld. Han har ikke snakket med noen om nedbetalingsordning, og gjelden bare øker og øker. Han har en sønn på 13 år. Vil han "arve" gjelden hans hvis det skulle skje noe med far? Vil gjerne finne noe å "skremme" han med, slik at han tar tak i dette problemet. Vi skal flytte sammen om et halvt års tid, og jeg vil gjerne at han skal komme igang med noe snart... Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #3 Skrevet 7. mars 2012 Hvorfor ikke bare si at det ikke blir noe samboerskap før han har tatt seg sammen og fått orden i økonomien? I stedet for å gå bakveien og bruke et barn som unnskyldning? 11
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #4 Skrevet 7. mars 2012 Ja, man arver gjeld, men om gjelden er større en verdiene så kan man si i fra seg arven så slipper man å sitte igjen med gjeld. Har selv en far som er personlig konkurs, ikke har lov til å eie noenting og sitter med gjeld oppover øra. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #5 Skrevet 7. mars 2012 TS her. Joda, har prøvd å si at det ikke blir noe av hvis ikke han tar tak i noe snart. Men han har ikke økonomiske bekymringer, sier han. Er vel også derfor han har fått all denne gjelden... Han tjener godt, men bruker penger på alt og ingenting.. I tillegg eier han absolutt ingenting av verdi! Skjønner ikke hvordan han klarer det, blir helt oppgitt!
Britt Banditt Skrevet 7. mars 2012 #6 Skrevet 7. mars 2012 TS her. Joda, har prøvd å si at det ikke blir noe av hvis ikke han tar tak i noe snart. Men han har ikke økonomiske bekymringer, sier han. Er vel også derfor han har fått all denne gjelden... Han tjener godt, men bruker penger på alt og ingenting.. I tillegg eier han absolutt ingenting av verdi! Skjønner ikke hvordan han klarer det, blir helt oppgitt! Skatter han? Eller jobber han svart? Hvis han skatter så må det vel bli tvangstrekk fra lønna hans snart? Er ikke det noe han bekymrer seg for? 1
Alvina Skrevet 7. mars 2012 #7 Skrevet 7. mars 2012 Han virker samvittighetsløs. Leve fra dag til dag, ingen problemer. Jeg skal ikke kaste glass i glasshus, men jeg vet ikke om jeg kunne vært sammen med en som ikke tok vare på sin egen økonomi. Jeg har levd i et forhold med en som hadde sløst med kjøpekort, det viste seg at han også tok andre ting for lett. Men det er min erfaring. Jeg vil ha en mann som er litt nøktren, og som har beina mer på jorda. Det kalles kanskje respekt. Arv eller ikke. Kjøper dere felles bolig, kan du også bli rammet dessverre. Kreditorene kan ikke kreve salg av boligen, men halve boligen vil bli festet med gjeld. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #8 Skrevet 7. mars 2012 Jeg ville sagt at dere ikke kunne flytte sammen før han tok grep om sin økonomi og gjeld. Hvis han har en slett holdning til regninger så vil det på sikt også gå utover deg - selv om du passer på å ha adskilt økonomi. Inkasso gjeld bare øker for hver dag. Selv betaler jeg på et lån etter mitt ekteskap med X. Jeg betaler 1500,- i mnd, å selv om jeg betaler dette så øker gjelden med 1200,- i mnd. Det er renter jeg betaler på, å inkassogjeld har ofte skyhøye renter. Jeg ville bedt kjæresten ta kontakt med Inkassorådgiverne eller andre lignende firmaer. Inkassorådgiverne tar 3000,- for å kartlegge økonomien, forhandle med kreditorer og lage en nedbetalingsplan. Vet at andre firmaer tar mer. Kna hende det finnes noen som tar mindre. Dere må bare sjekke litt rundt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #9 Skrevet 7. mars 2012 TS her. Joda, har prøvd å si at det ikke blir noe av hvis ikke han tar tak i noe snart. Men han har ikke økonomiske bekymringer, sier han. Er vel også derfor han har fått all denne gjelden... Han tjener godt, men bruker penger på alt og ingenting.. I tillegg eier han absolutt ingenting av verdi! Skjønner ikke hvordan han klarer det, blir helt oppgitt! Det er jo helt tydelig at han ikke ser problemet, å det er snilt av deg å tenke på sønnen hans. Men jeg hadde vel heller vurdert da om jeg ville gått inn i et forhold med ustabil økonomi. Hvis du selv har orden på din økonomi så vil det bli en overgang for deg å gå inn i et forhold med en som absolutt ikke har orden, å som i tillegg ikke er villig til å gjøre noe med gjelden sin.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #10 Skrevet 7. mars 2012 Han jobber ikke svart, nei. Så er litt rart at ingenting blir tvangstrukket. Men han har null bekymringer for økonomi i det hele tatt. Og ja, dette vises også i andre deler av livet.... Bare irriterer meg at vi ikke kan kjøpe hus eller lignende, før gjelden er borte. Har hørt om en alenemor med inkassogjeld, som fikk hjelp fra kommunen/NAV til å kjøpe seg leilighet. Hun fikk altså lån på tross av gjeld. Noen som vet hvordan dette kunne la seg gjøre?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #11 Skrevet 7. mars 2012 Han jobber ikke svart, nei. Så er litt rart at ingenting blir tvangstrukket. Men han har null bekymringer for økonomi i det hele tatt. Og ja, dette vises også i andre deler av livet.... Bare irriterer meg at vi ikke kan kjøpe hus eller lignende, før gjelden er borte. Har hørt om en alenemor med inkassogjeld, som fikk hjelp fra kommunen/NAV til å kjøpe seg leilighet. Hun fikk altså lån på tross av gjeld. Noen som vet hvordan dette kunne la seg gjøre? Det virker ikke som du ser problemet her heller. Han har ikke kontroll, han vet ikke hva han har av gjeld (?), han bryr seg åpenbart ikke om hva som kan komme til å skje. Og det eneste du reagerer på er at dere ikke kan kjøpe hus sammen? Jeg tror både du og han bør sette dere ned og se litt på Luksusfellen, for å få litt bakkekontakt her. Det som må til for at kommunen går inn og hjelper med et lån (som også må betales tilbake, det er ikke noen gave akkurat) er i det aller minste at personen tar tak og prøver å bli kvitt gjelda si. Det kommer ikke til å skje her. 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #12 Skrevet 7. mars 2012 Jo, JEG ser problemet! Det er HAN som ikke tar det på alvor! Huskjøp er ABSOLUTT ikke det eneste jeg bekymrer meg for. Men klart alle voksne folk vil gjerne ha sitt eget sted, og ikke leie noe. Jeg har ingen økonomiske problemer. Han tjener tre ganger så mye som meg, og likevel må han av og til låne penger av meg... Han vet til hvem og hva han skylder, men har ikke laget noen nedbetalingsplan eller avtale med noen.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #13 Skrevet 7. mars 2012 Jo, JEG ser problemet! Det er HAN som ikke tar det på alvor! Huskjøp er ABSOLUTT ikke det eneste jeg bekymrer meg for. Men klart alle voksne folk vil gjerne ha sitt eget sted, og ikke leie noe. Jeg har ingen økonomiske problemer. Han tjener tre ganger så mye som meg, og likevel må han av og til låne penger av meg... Han vet til hvem og hva han skylder, men har ikke laget noen nedbetalingsplan eller avtale med noen. Du ser jo tydeligvis ikke alvoret du heller. Du sier at han tjener bra, men må likevel låne av deg. Det sier ganske mye + at han ikke ser problemet sitt. Jeg vil si at det er idioti av deg å flytte sammen med han - med den holdningen han har til penger. En ting er at han har inkassogjeld - det er det mange som har. Men at han ikke er villig til å gripe fatt i problemet hadde skremt meg bort. 7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #14 Skrevet 7. mars 2012 Jeg er en av de som har arvet gjeld. Prøvde si fra meg alt av arv, men det gikk ikke! Selv etter tvistemål, offentlig skifte og mange timer hos JussBuss, så ble jeg til sjuende og sist sittende med fanskapet. Alt ble solgt! Alle de små tingene jeg kunne tenkt meg og arvet (sentimental verdi) måtte jeg få KJØPT tilbake fra dødsboet... Eneste som ikke ble lagt ut på auskjon var gamle fotoalbum. Ellers gikk alt, absolutt alt. Jeg visste på forhånd ingenting om disse problemene. Det fikk jeg først vite om etter Far var død og advokater tok kontakt. Jeg var så glad for jeg hadde bare noen få innbetalinger igjen på studielånet - så skulle jeg være gjeldsfri. Det skjedde jo ikke. Så uansett, SI FRA TIL DE SOM KAN ENDE OPP MED GJELDA!!!!!! Selv om h*n er 13, så er dette faktisk noe som må informeres om. OG sørg for gjeldsforsikring!!! Jeg er nå i den situasjonen at jeg ikke får bolig lån eller kredittkort. Jeg har trekk i lønna, for gjeld som ikke er min. Jeg er snart der at jeg må sette meg som pers.konkurs - alt pga min Fars gjeld...
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #15 Skrevet 7. mars 2012 Ja, man arver gjeld, men om gjelden er større en verdiene så kan man si i fra seg arven så slipper man å sitte igjen med gjeld. Har selv en far som er personlig konkurs, ikke har lov til å eie noenting og sitter med gjeld oppover øra. Hva våser du om? Nei, man arver ikke gjeld i det hele tatt om man ikke vil det. Det er frivillig å arve gjeld eller ikke, og ofte er det mer gjeld enn verdier, men det er jo noe man ser når man går gjennom verdiene. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #16 Skrevet 7. mars 2012 Jeg er en av de som har arvet gjeld. Prøvde si fra meg alt av arv, men det gikk ikke! Selv etter tvistemål, offentlig skifte og mange timer hos JussBuss, så ble jeg til sjuende og sist sittende med fanskapet. Alt ble solgt! Alle de små tingene jeg kunne tenkt meg og arvet (sentimental verdi) måtte jeg få KJØPT tilbake fra dødsboet... Eneste som ikke ble lagt ut på auskjon var gamle fotoalbum. Ellers gikk alt, absolutt alt. Jeg visste på forhånd ingenting om disse problemene. Det fikk jeg først vite om etter Far var død og advokater tok kontakt. Jeg var så glad for jeg hadde bare noen få innbetalinger igjen på studielånet - så skulle jeg være gjeldsfri. Det skjedde jo ikke. Så uansett, SI FRA TIL DE SOM KAN ENDE OPP MED GJELDA!!!!!! Selv om h*n er 13, så er dette faktisk noe som må informeres om. OG sørg for gjeldsforsikring!!! Jeg er nå i den situasjonen at jeg ikke får bolig lån eller kredittkort. Jeg har trekk i lønna, for gjeld som ikke er min. Jeg er snart der at jeg må sette meg som pers.konkurs - alt pga min Fars gjeld... Dette er jo tragisk. Et typisk eksempel på hvor ille det kan gå utover en uskyldig person. Hvor mye en annen kan ødelegge andres liv og framtid. Selv sitter jeg å betaler på gjeld som X ikke har innfridd. Gjelden øker for hver mnd - selv om jeg da betaler på den. Dette vil si at jeg har mange år foran meg med betaling av renter før jeg begynner å betale for selve lånet. Jeg er langt over pensjonsalder når jeg endelig er ferdig...
HvittHus Skrevet 7. mars 2012 #17 Skrevet 7. mars 2012 Jeg er en av de som har arvet gjeld. Prøvde si fra meg alt av arv, men det gikk ikke! Selv etter tvistemål, offentlig skifte og mange timer hos JussBuss, så ble jeg til sjuende og sist sittende med fanskapet. Alt ble solgt! Alle de små tingene jeg kunne tenkt meg og arvet (sentimental verdi) måtte jeg få KJØPT tilbake fra dødsboet... Eneste som ikke ble lagt ut på auskjon var gamle fotoalbum. Ellers gikk alt, absolutt alt. Jeg visste på forhånd ingenting om disse problemene. Det fikk jeg først vite om etter Far var død og advokater tok kontakt. Jeg var så glad for jeg hadde bare noen få innbetalinger igjen på studielånet - så skulle jeg være gjeldsfri. Det skjedde jo ikke. Så uansett, SI FRA TIL DE SOM KAN ENDE OPP MED GJELDA!!!!!! Selv om h*n er 13, så er dette faktisk noe som må informeres om. OG sørg for gjeldsforsikring!!! Jeg er nå i den situasjonen at jeg ikke får bolig lån eller kredittkort. Jeg har trekk i lønna, for gjeld som ikke er min. Jeg er snart der at jeg må sette meg som pers.konkurs - alt pga min Fars gjeld... Jeg lurer veldig på hvordan dette er gått til? For det er frivillig om man ønsker å arve noen. Man arver ikke gjeld hvis man ikke har akseptert privat skifte. 4
Gjest Koala Skrevet 7. mars 2012 #18 Skrevet 7. mars 2012 Ingen kan dytte på deg gjeld, men vil du ha aktiva fra arven følger gjelden med. Om det lønner seg eller ikke må du regne på. Ellers er det veldig tvilsomt å flytte sammen med noen med høy inkassogjeld. Det vil være en evig frustrasjon for deg. Hva skal du gjøre når han ikke lenger klarer avdragene ? Betale for han eller de at han går til grunne. Det beste er å lagre en nedbetalingsplan sammen med inkassoselskapet. Løs problemet, ikke lev med det.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #19 Skrevet 7. mars 2012 Jeg lurer veldig på hvordan dette er gått til? For det er frivillig om man ønsker å arve noen. Man arver ikke gjeld hvis man ikke har akseptert privat skifte. Isåfall så må AB være dum, jeg kan ikke fatte at vedkommende har et firma engang, når han ikke er smart nok til å fraskrive seg arv.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #20 Skrevet 7. mars 2012 Jeg lurer veldig på hvordan dette er gått til? For det er frivillig om man ønsker å arve noen. Man arver ikke gjeld hvis man ikke har akseptert privat skifte. Isåfall så må AB være dum, jeg kan ikke fatte at vedkommende har et firma engang, når han ikke er smart nok til å fraskrive seg arv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå