Gå til innhold

Trener mer og mer og spiser sunnere...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TINE TS:

Har i alle år vært slank, og spist "normal" mat. Jeg er 170 cm høy.

I veldig mange år lå jeg rundt 52/54 kg. De siste årene har jeg økt vekten til rundt 57/58.

I fjor sluttet jeg med gotteri og saft/brus og gikk rolig ned til ca 55 kg uten problemer..

Var litt slapp i høst og rundt juletider og da gikk vekta opp mot 58 kg.

Jeg startet 1. januar med å følge noen opplegg på dvd med Jillian Michaels. (varierer litt med dvd`ene, men trener 30 min intenst hver dag) Itillegg har jeg begynt å løpe... nå klarer jeg vel ca 3-4 km uten pause. Løper tilsammen fra 4-7 km pr gang. Jeg løper 3- 6 ganger i uka.

Har også gått endel mil på ski etter jul....

Spiser stort sett som vanlig (vi har ett normalt sunt kosthold, mye grønt, kylling, noe fisk) Har kutta ned på pasta og ris.

Denne gangen har jeg ikke helt kutta gotteri og brus (men det er kun et til to glass i helga og litt gotteri da)

Problemet mitt nå er vekta... Den første tiden etter jul gikk jeg fra 58,5 og ned til 56,2. Så begynte vekta å gå oppover... og oppover.....

I dag kom nålen opp til nye høyder....60,8 kg!!! Hva skjer da?

Jeg kan da ikke har lagt på meg så mye muskler på så kort tid heller...

Orker ikke et liv hvor jeg må telle kalorier. Jeg har som sagt stått rimelig stabil på vekta i årevis, så jeg føler ikke at kostholdet gir noen utslag som skulle øke vekten sånn plutselig...

Blir både sur og oppgitt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Maja*

Sikker på at du ikke får i deg noen skjulte kalorier? Appetitten øker gjerne en del med mye trening, og plutselig har en spist litt mer enn en trodde og drukket en ekstra kakao etc.

Eneste måten du kan legge på deg på er jo om du spiser mer enn du forbrenner. Selv om en spiser sunne råvarer så legger en på seg om en inntar for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PT-en min har alltid sagt til meg; aldri se på vekta . Muskler veier mer enn fett. Pt-en min er 170 cm, er slank og har den fineste kroppen ever. Hun veier 65-70 kg. Hun sier at man skal måle seg når man begynner å trene og spise sunnere. Fettet vil bli erstattet med muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke får i deg noen skjulte kalorier? Appetitten øker gjerne en del med mye trening, og plutselig har en spist litt mer enn en trodde og drukket en ekstra kakao etc.

Eneste måten du kan legge på deg på er jo om du spiser mer enn du forbrenner. Selv om en spiser sunne råvarer så legger en på seg om en inntar for mye.

TINE TS: Jeg tror ikke det. Teller som sagt ikke kalorier, for det er ingen slankekur jeg ønsker...Men jeg spiser ikke mer enn jeg pleier, snarere nesten mindre middag f.eks. (bare fordi jeg føler meg raskere mett). Kakao drikker jeg aldri, ikke usunt pålegg som sjokolade/hapå/syltetøy heller. Jeg drikker omtrent bare vann... (1,5 til 2 liter pr dag)

Til frokost og lunch drikker jeg et glass melk, eller en hjemmelaget smootie.

Føler jeg spiser som jeg alltid har gjort (har som sagt aldri telt kalorier, men spiste normalt sunt og hatt en meget stabil vekt)

Er eneste mulighet å skrive opp alt jeg spiser og veie alt? Føler at jeg da får et anstrengt forhold til mat.

Jeg har alltid vært tynn og noe småspist, men ikke kresen. Liker variert mat.

Syntes bare det er meget lite motiverende å se vekta stige høyere enn den noensinne har vært ETTERAT jeg begynte å trene såpass mye igjen....Vekta gikk jo pent ned de første ukene...for så å snu helt om.... (har kontrollveid meg på andre vekter også...)

Ser jo at magen har blitt mye strammere og flatere, så jeg ser jo resultater der....men sååå mange kg opp er som sagt ikke akkurat artig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Jeg skjønner det at det med vekta er frustrerende. Men hva sier cm? Har du målt deg selv?

Du sier selv at du er strammere i fisken, så du har jo tydeligvis redusert fettprosenten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PT-en min har alltid sagt til meg; aldri se på vekta . Muskler veier mer enn fett. Pt-en min er 170 cm, er slank og har den fineste kroppen ever. Hun veier 65-70 kg. Hun sier at man skal måle seg når man begynner å trene og spise sunnere. Fettet vil bli erstattet med muskler.

TS TINE: Jeg er klar over at muskler veier mer enn fett, men jeg har da virklig ikke lagt på meg så mange kg muskler siden 1.januar??

Ikke hadde jeg så mye fett jeg kunne omdanne heller... hmmm...

I fjor da jeg greit gikk ned fra 58 til 55 kg uten noen form for slanking, bare trening med Jillian skjedde jo ikke dette. Nå løper jeg mye itillegg, men det kan da ikke være grunnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner det at det med vekta er frustrerende. Men hva sier cm? Har du målt deg selv?

Du sier selv at du er strammere i fisken, så du har jo tydeligvis redusert fettprosenten din.

TS TINE: Nei, jeg har ikke målt meg. Men jeg kjenner og ser at magen er strammere. Det var jo dumt jeg ikke gjorde det 1.januar, men tenkte ikke på dette som noen kur.... bare en liten justering av vekta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare musklene som har økt i volum. Og muskler veier som kjent mer enn fett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

TS TINE: Jeg er klar over at muskler veier mer enn fett, men jeg har da virklig ikke lagt på meg så mange kg muskler siden 1.januar??

Ikke hadde jeg så mye fett jeg kunne omdanne heller... hmmm...

I fjor da jeg greit gikk ned fra 58 til 55 kg uten noen form for slanking, bare trening med Jillian skjedde jo ikke dette. Nå løper jeg mye itillegg, men det kan da ikke være grunnen...

Løping skal jo være det mest effektive når en vil ned i vekt og fettprosent. Jeg løper mye og har iallefall ikke gått opp et gram. Heller det motsatte og lavere fettprosent.

Hm; Kan du skrive hva og hvor mye du spiser og drikker i løpet av en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har så mye fett å brenne bort, ts, så er det jo åpenbart at vekta må øke når du trener mye og merker at musklene blir mer definerte. Musklene erstatter lite fettvev - altså øker vekten. I tillegg styrkes skjelettet ditt, både av styrke og løpetrening.

Vær ikke så opptatt av vektnåla. Følg utviklingen av muskler, cm og generell kondis og styrke. Det er en mye bedre indikator på hvor fit og slank du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løping skal jo være det mest effektive når en vil ned i vekt og fettprosent. Jeg løper mye og har iallefall ikke gått opp et gram. Heller det motsatte og lavere fettprosent.

Hm; Kan du skrive hva og hvor mye du spiser og drikker i løpet av en dag?

Er jo litt forskjellig hva jeg spiser. Men frokost: ca 1 skive med egg, eller gulost eller agurk/tomat og drikker et stort glass melk.

Lunch: et/to knekkebrød med ost eller agurk/tomat og et glass melk

Middag: To små poteter, mye grønnsaker, litt kjøtt eller fisk, vann

Kvelds: et/to knekkebrød med pålegg (melk/smootie)

Utenom dette så drikker jeg ca 1,5 til 2 liter vann....

Omtrent denne mengden har jeg spist i alle år...

Jeg er som sagt ikke helt avholds på gotteri og brus, men drikker ikke saft. Brus kun i helger og da kun ett/to glass. Det lille gotteriet kan heller ikke gjøre noen forskjell, da jeg spiste mer før...(aldri mye)

Hvis du ikke har så mye fett å brenne bort, ts, så er det jo åpenbart at vekta må øke når du trener mye og merker at musklene blir mer definerte. Musklene erstatter lite fettvev - altså øker vekten. I tillegg styrkes skjelettet ditt, både av styrke og løpetrening.

Vær ikke så opptatt av vektnåla. Følg utviklingen av muskler, cm og generell kondis og styrke. Det er en mye bedre indikator på hvor fit og slank du er.

Men kan virkelig vekta øke så mye på så kort tid da? Trodde det å øke muskelmasse tok lang tid? Er som sagt ingen tvil om at magen er mye strammere, kondis og styrke har også økt betraktelig...

Dengang jeg veide ca 52 kg, trena jeg periodevis mye... Vekta gikk ikke opp da...(men kanskje jeg ikke trena "riktig" slik som nå....)

Takker for gode råd og tips... TS TINE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS TINE:

Et lite spørsmål til: Hvordan er det mulig for meg å få mer markert mage (har så lyst til det....) når vekta bare går feil vei....

Jeg har tydelige "dumper" på siden av magen...men mangler de tvers over... :fnise: (den øverste kan skimtes hvis jeg strammer....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Er jo litt forskjellig hva jeg spiser. Men frokost: ca 1 skive med egg, eller gulost eller agurk/tomat og drikker et stort glass melk.

Lunch: et/to knekkebrød med ost eller agurk/tomat og et glass melk

Middag: To små poteter, mye grønnsaker, litt kjøtt eller fisk, vann

Kvelds: et/to knekkebrød med pålegg (melk/smootie)

Utenom dette så drikker jeg ca 1,5 til 2 liter vann....

Omtrent denne mengden har jeg spist i alle år...

Jeg syntes dette hørtes ut som fryktelig lite mat?

Jeg ville pøst på med mer proteiner og fett. Sånn som du trener og spiser nå så vil jeg tro at kroppen din ikke får i seg nok næring.

Jeg ville startet dagen med 2-3 knekkebrød med masse kokt skinke og tomat eller

Havregrøt med banan, eple og kanel

Til lunsj ville jeg hatt en stor salat med kylling, egg, avocado, en neve valnøtter og grønt.

Mellom:

Frukt

Middag; samme som før, men minst 200 gram med kjøtt.

Kveldsmaten ville jeg laget en eggerøre med opphakket skinke, gjerne med litt salat på siden

Før trening:

Frukt

Rett etter trening:

1 stort glass sjokomelk

Tror du vi merke fremgang på vekta da.

PS:

Synes denne jenta forklarer det fint :)

Endret av *Maja*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes dette hørtes ut som fryktelig lite mat?

Jeg ville pøst på med mer proteiner og fett. Sånn som du trener og spiser nå så vil jeg tro at kroppen din ikke får i seg nok næring.

Jeg ville startet dagen med 2-3 knekkebrød med masse kokt skinke og tomat eller

Havregrøt med banan, eple og kanel

Til lunsj ville jeg hatt en stor salat med kylling, egg, avocado, en neve valnøtter og grønt.

Mellom:

Frukt

Middag; samme som før, men minst 200 gram med kjøtt.

Kveldsmaten ville jeg laget en eggerøre med opphakket skinke, gjerne med litt salat på siden

Før trening:

Frukt

Rett etter trening:

1 stort glass sjokomelk

Tror du vi merke fremgang på vekta da.

PS:

Synes denne jenta forklarer det fint :)

TS TINE:

Jeg har alltid fått høre at jeg spiser så lite, og jeg har prøvd og prøvd med mer mat... Testa ut et kostprogram ett par uker etter jul, men klarte absolutt ikke å få i meg nok. Prøver å lure ned noen "måltidserstattere" mellom måltidene, men da ender det med at jeg bare får i mindre til de faste måltidene. Ikke lett dette her...

Men siden jeg alltid har spist omtrent dette, ville jeg tro at kroppen min ville reagert med å bli mindre ved å trene, ikke øke...(for som jeg har sagt, så tror jeg ikke muskelmasse vil gjøre utslag så fort...)

Skal lese det du linket til etterpå..Leste bare overskriften nå, og det virket spennende... Tar også til meg mattipsene dine, og skal prøve så godt jeg kan....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

TS TINE:

Jeg har alltid fått høre at jeg spiser så lite, og jeg har prøvd og prøvd med mer mat... Testa ut et kostprogram ett par uker etter jul, men klarte absolutt ikke å få i meg nok. Prøver å lure ned noen "måltidserstattere" mellom måltidene, men da ender det med at jeg bare får i mindre til de faste måltidene. Ikke lett dette her...

Men siden jeg alltid har spist omtrent dette, ville jeg tro at kroppen min ville reagert med å bli mindre ved å trene, ikke øke...(for som jeg har sagt, så tror jeg ikke muskelmasse vil gjøre utslag så fort...)

Skal lese det du linket til etterpå..Leste bare overskriften nå, og det virket spennende... Tar også til meg mattipsene dine, og skal prøve så godt jeg kan....

Vel, da jeg spiste for lite en periode(da jeg begynte å reagere på mat angående den irritable tarmen min) så merket jeg at kroppen ikke hadde like lav fettprosent som jeg har nå som jeg spiser mer. Når jeg spiser mer proteiner og fett sammen med trege karbs så slipper tydeligvis kroppen mer væske og fett enn om en spiser for lite.

I tillegg har jeg en "spisedag" i uka der jeg går i kalorioverskudd og også spiser godis, cookies etc, og dagen etter er jeg super rippet og kan løpe som en GUD!

Husk at om magen din ikke er vant med større mengder mat så er det lett å tenke at du ikke orker mer, men som med alt annet så er det en vanesak. Du må bare venne deg til å spise litt mer. Skal love deg at appetitten kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da jeg spiste for lite en periode(da jeg begynte å reagere på mat angående den irritable tarmen min) så merket jeg at kroppen ikke hadde like lav fettprosent som jeg har nå som jeg spiser mer. Når jeg spiser mer proteiner og fett sammen med trege karbs så slipper tydeligvis kroppen mer væske og fett enn om en spiser for lite.

I tillegg har jeg en "spisedag" i uka der jeg går i kalorioverskudd og også spiser godis, cookies etc, og dagen etter er jeg super rippet og kan løpe som en GUD!

Husk at om magen din ikke er vant med større mengder mat så er det lett å tenke at du ikke orker mer, men som med alt annet så er det en vanesak. Du må bare venne deg til å spise litt mer. Skal love deg at appetitten kommer ;)

Takk igjen for et fint svar... Skal gjøre det jeg kan, og teste dette ut... Håper det går rette veien... Er så tungt når jeg føler alt går feil på vekta...

Heldigvis har ikke treningsiveren gått ned pga dette...mer at jeg er oppgitt av vekta.....

TS: Tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...