Gå til innhold

Planlegger dere middagene i uken?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Planlegger dere innkjøpene og middagene grundig slik at dere vet hva dere skal ha fra dag til dag og har det dere trenger? Hvordan kan man tenke økonomisk når det gjelder matlagingen? Mat koster jo ganske mye, særlig frukt , men også middager som er impulskjøp og mange ganger ikke en gang gode ferdigprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi planlegger som oftest en uke i forveien og gjør ukeshandel (fyller bare på med brød og melk). Det gjør faktisk matbudsjettet betydelig mindre fordi man slipper disse impulskjøpene. Vi kan da også planlegge at rester fra den ene dagen brukes i en matrett den neste dagen.

Billige middager kan være f.eks. fisk (evt fiskeboller/fiskekaker), suppeposer som du "fikser litt" (f.eks. ha små kjøttboller/pølsebiter, makaroni og hardkokte egg i tomatsuppen, eller rester av fisk/fiskeboller i fiskesuppen), omelett, pytt i panne (gjerne av rester). Kjøp kjøtt på tilbud og har du slike "innvandrerbutikker" i nærheten har de billig frukt/grønnsaker, som ofte er av mye bedre kvalitet enn de vanlige butikkene har. Gjør ukeshandelen på en billig butikk som Rema, melk er melk, og det er ingen vits i å betale 10 kroner for noe du kan få for 7. Bak brød selv og frys ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger aldri noe, lager det vi har lyst på...

Men vi har alltid kjøleskap, fryser og kjøkkenskap fulle av alle slags ting så det blir aldri impulskjøp for det. Og ferdigmat spiser vi aldri, her lages tingene av oss selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Hjemme hos meg gjør vi stort sett det. Kjæreste gjør det ikke. Når vi reiser til neste år og blir studenter (igjen) har jeg bestemt å videreføre den trenden. Det blir som regel billigere slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av at mannen min er nedisinert med blodfortynnende medisiner for tiden planlegger vi middagene en hel måned av gangen. Vi er påpasselige med at det blir like mye grønnsaker hver uke, at det er fisk minst tre dager i uka etc (for det er viktig for han - spesielt det der emd grønnsaker, kål osv). Så den 1. i hver måned setter vi oss ned for å planlegge. Vi har sett at ved å gjøre det sånn sparer vi en hel del i forhold til når vi dro på butikken nesten hver dag og kom ut med masse varer kjøpt på impuls.

Selvfølgelig er det viktig å holde seg til det man har planlagt ellers er det jo ikke noen vits i det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei

hos oss planlegger jeg middager i en uke av gangen,. Fordi vi har to små barn, orker jeg ikke og reise til butikken hver eneste dag, og dessuten blir det da som regel alltid kjøpt så mye annet som man egentlig ikke trenger.

Så etter jeg ble mamma har jeg blitt mye flinkere til og planlegge måltidene og det sparer man jo veldig mye tid på også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sunshine-t

nei det kan vi ikke,siden vi jobber forskjelligt på døgnet i forhold til hverandre. men sånn i de helgene begge har fri, så kan jeg ikke si at vi gjør det da heller. burde kanskje ha begynt med det, men det er bare å få fingeren ut og gidde :oops: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planlegger middagsmeny for en uke av gangen.

Hver torsdag setter jeg sammen meny og handler på fredag.

Menyene skriver jeg inne i en notatbok, sånn at jeg kan se hva vi har hatt ofte, og hva det er lenge siden vi har hatt.

Bruker og kokebøker til inspirasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambisjonen er at jeg skal sette meg ned hver søndag for å bla i kokebøker og utklipp for å finne nye retter som kan plasseres inn blant gamle favoritter i en ukesmeny. Mandag er det så tid for storhandel, og så litt supplering på fredag før helgen.

Jeg vet jo så godt at det jeg sparer både tid og penger på den måten, men det hender inspirasjonen uteblir.... :roll: *skal skjerpe meg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satte oss ned i romjula og begynte å planlegge middager for en uke av gangen. Så handler vi i større kvanta to ganger i uka. Ser at det fungerer, og vil fortsette med det. Nyttårsforsett, kan vi jo kalle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger en uke av gangen, og handler hver lørdag.

Må finne en annen dag nå når helgene er travle...

Funker veldig bra; man vet hva man skal lage, har (stort sett) alt som trengs, og det blir nok en hel del billigere. Ikke så mye som går ut på dato før vi får brukt det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Jeg handler som regel stort hver torsdag - det er deilig å komme hjem fra jobb på fredagen, å vite at man slipper å kjøre ut i butikker.

Middagsmat for hele uken kjøper jeg på torsdagen, kjøper alltid, kyllingfilet, karbonadedeig, kjøttboller av kalkun, fiskepudding og røkelaks. Det er min faste middags-liste ... Går kun innom nærbutikken og kjøper brød, frukt ol. ellers i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har planlagt mange ganger å gjøre det... Men da har begynt å trene, blir middagen litt uregelmessig. Men er jo absolutt smartest. Skal ta fatt til helgen igjen kanskje?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er da!

Jeg er dessverre helt håpløs på dette området. Nå bor jeg alene og har kiwi rett utenfor t-banestoppen min, og da blir det liksom sånn at jeg stikker innom flere ganger i uka og småhandler. Jeg forsøker å tenke framover og ta med meg ting jeg kan lage middag av, men det fungerer stort sett bare sånn halvveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi planlegger på søndagen eller på mandagen.

Handler på mandag for hele uken, fyller bare på med melk, brød og evt juice.

På fredagskvelden eller på lørdag handler vi litt brus og litt snop, sånn at vi har litt kos i helgen.

Dette fungerer kjempebra for oss! Er strukturert og greit, og vi vet hva vi skal ha hver dag. Det er alltid en av oss som kommer hjem lenge før den andre, og da er det greit å ha denne ordningen. På søndagen ser vi på ukens planer og planlegger utifra det. Er vi sene begge to = veldig lett middag. Er en av oss hjemme mye før den andre = den lager mat og får velge hva vi skal ha, helst noe som kan varmes opp igjen når den andre kommer hjem!

Merker utrolig forskjell i matbudsjettet etter at vi begynte med dette for ca 18 mnd siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...