Gå til innhold

Lykketallspott i vikinglotto

Fremhevede innlegg

Skrevet

Denne meldingen gikk ut fra Norsk tipping for noen dager siden:

Synes du det er spennende med store potter i Viking Lotto? Nå innfører vi en egen norsk lykketallspott.

Den kan kun vinnes i Norge - og den kan gi inntil 100 millioner kroner ekstra når lykketallet går. For å få til dette, øker vi rekkeprisen til 5 kroner fra 15. mars

Jeg tipper vikinglotto av og til, og drømmer som mange andre om å vinne en million eller fem. Men jeg kan virkelig ikke forstå dette hysteriet med lykketallspotten når den vokser mot 100 millioner. Selv hadde jeg blitt superlykkelig over å vinne 5 millioner, men hvis jeg hadde vunnet 50 eller 100 millioner, tror jeg at jeg hadde fått nervøst sammenbrudd. Hvordan forvalte så mye penger? Er det bare jeg som ikke hadde hatt samvittighet til å beholde så mye penger selv?

Sånn jeg ser det, følger det et visst ansvar med en slik pengesum. Når man har mer penger enn man kan klare å bruke selv, bør de brukes til beste for andre. Jeg ser for meg uhjelp eller annen bistand. Og dette er det en jobb å forvalte.

Når det er sagt, burde Norsk tipping holde seg for gode til å dele ut så store pengesummer. Jeg synes det hadde vært mye bedre om ti heldige vinnere fikk 10 millioner, enn at en vinner får hele potten. Det blir fullstendig feil å legge på rekkeprisen for å kunne dele ut flere 100-millioners-gevinster.

Jeg synes det bør settes et tak på hvor stor en enkeltgevinst kan være, og det bør være betydelig lavere enn 100 millioner.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mye vil ha mer,

fanden vil ha fler.

Samfunnet er meget egosentrisk i dag. Det handler i veldig stor grad om å "kjøpe seg lykkelig". Folk bryr seg ikke om de svake, de trengende, andre som er i vanskelige situasjoner, som er i behov av hjelp.

Solidaritet, omtanke, empati, er fremmedord i det norske språk i dag. Dessverre.

Skrevet

Jeg synes det er flott! Hadde jeg vunnet 100 millioner så hadde jeg kunne gitt mye til ei venninne som driver barnehjem i Afrika. Jeg ville sikret at det hadde kunne bygget hus, og at de var finansiert ut livet - slik at venninnen min ikke kan tenke på det mer.

Jeg hadde kjøpt hus, bil, førerkort. Gitt noen millioner til min mor, og litt til mine søstre. Utover det hadde jeg bare levet drømmelivet; jobbet i ny og ne, og reist dit jeg ville, når jeg selv ville.

En slik sum gjør deg uavhengig. Og det å kunne få oppleve uavhengighet er det svært sjeldent folk som gjør. Å gi noen den muligheten er helt utrolig. Og hva de selv velger å gjøre med pengene får være deres eget valg.

Ofte tenker jeg, ikke av grådighet, men at 4 millioner ikke vil utgjøre noen stor forskjell i livet mitt. Det blir "nedbetale studielån, kjøpe leilighet, bil" og vips så har man gitt litt til familie, og så begynner det å bli skrantent i kassa. Det er jo selvfølgelig flott å kunne vinne en så stor sum som 4 millioner også. Men læll.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Starte firma som går med overskudd, bruke en del på veldedighet - barnehjem i andre land f.eks. Gi bort noe til familie og venner, gjerne til bolig eller oppstart av firma. 100 millioner hadde ikke vært dumt, men hadde ikke hatt et helt annet forbruk enn i dag.

Skrevet (endret)

Man kunne jo gjort mye godt med så mye penger hvis man ville.

Samtidig følger det sikkert med mange ikke fullt så positive sider og. Man kan kjøpe seg det man vil, og det er jo noe med det å spare seg til noe man har ønsket seg lenge.

Tror personlig jeg også hadde blitt litt paranoid mht. til om mennesker var sammen med meg pga. pengene eller meg som person.

Endret av Cordelia
Skrevet

Det er for mye penger til et menneske. Hva er vitsen?? Kunne de ikke fordelt de på 20 stykker. De 20 blir jo like glade for 5 mill hver som en blir av 100 mill.

Gjest UngKalven
Skrevet

For 5 mill kan du kjøpe et halvfint hus. For 100 mill kan du kjøpe en villa, sportsbil og båt og enda ha penger nok til sukker på grøten.

Gjest Leopard
Skrevet

Ser ikke vitsen. 100 millioner er helt urealistisk i mine øyne. :popcorn:

Gjest Badabing
Skrevet

Ser ikke vitsen. 100 millioner er helt urealistisk i mine øyne. :popcorn:

Helt enig. Folk har ikke godt av så mye penger. Kunne delt det på 50 stykker i stedet.

Skrevet

Man får jo hjelp av en rådgiver der når man vinner masse penger. Jeg hadde ikke takket nei, jeg vet om mye jeg kan bruke 100 mill på. deriblant et hus og ny bil, reiser, utdanning, veldedighet osv.

Skrevet

Hadde vært helt greit med 100 mill. Da kunne jeg sikret meg og hele familien for resten av livet.

I tillegg skulle jeg gjort mye godt for mennesker og dyr som trenger det.

AnonymBruker
Skrevet

Å jante, du jante, du er så stor, janteloven, janteloven, å jante du er vår mor, la nå denne sang bli synget i kor.

:romeo:

• Liker 5
Gjest Badabing
Skrevet

Å jante, du jante, du er så stor, janteloven, janteloven, å jante du er vår mor, la nå denne sang bli synget i kor.

:romeo:

Hva har dette med jantelov å gjøre? Jeg ville ikke hatt lyst til å vinne 100 mill selv, jeg tror det hadde endret meg som person.

Husker det gikk et program på tv om lottomillionærer, og det var blant annet en ung gutt i 20-årene som hadde vunnet en stor pengesum. Han virket rett og slett ulykkelig med alle pengene, for dama hans endret seg, de hadde blitt griske på ting og jeg syntes rett og slett synd på ham.

Jeg tror mange tenker idealistisk, og at de vil gi bort masse penger til veldedighet, kunne slutte i jobben for å jobbe frivillig med veldedighet osv, men det er ikke det de ender opp med å gjøre. Mye vil ha mer, og plutselig er ikke 100 mill så mye likevel.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, hadde jeg vunnet 100 millioner så hadde jeg satt inn en del på konto, investert en del, gitt litt til veledige formål som jeg brenner for samt nedbetalt resten av lånet på mine foreldres lån og det samme for andre som står meg veldig nær. Selvsagt hadde jeg også betalt ned mine egne lån og kjøpt litt større leilighet, samt reist litt mer.

Hadde også begynt på "drømmeutdannelsen" slik at jeg kunne begynt en annen karriere.

AnonymBruker
Skrevet

Hva har dette med jantelov å gjøre? Jeg ville ikke hatt lyst til å vinne 100 mill selv, jeg tror det hadde endret meg som person.

Husker det gikk et program på tv om lottomillionærer, og det var blant annet en ung gutt i 20-årene som hadde vunnet en stor pengesum. Han virket rett og slett ulykkelig med alle pengene, for dama hans endret seg, de hadde blitt griske på ting og jeg syntes rett og slett synd på ham.

Jeg tror mange tenker idealistisk, og at de vil gi bort masse penger til veldedighet, kunne slutte i jobben for å jobbe frivillig med veldedighet osv, men det er ikke det de ender opp med å gjøre. Mye vil ha mer, og plutselig er ikke 100 mill så mye likevel.

Det kommer an på. Jeg hadde lett tatt imot en sum på 100 millioner, ingen problemer der i gården. Men jeg tror også at jeg skulle ha klart meg å holde bakkekontakten, dvs. jeg hadde ikke kjøpt Ferrari og lystyacht og slike ting som mange nyrike gjør. Jeg sier selvsagt, "tror" fordi ingen kan vite helt sikkert hvordan de reagerer med en slik pengesum. Men er man en øknomisk fornuftig person i utgangspunktet (hvilket jeg mener jeg er), så har man nok et bedre utgangspunkt.

Ellers gjelder det vel å ikke "flashe" så mye hvis man plutselig har en helt annen økonomi. Man behøver ikke si til alt og alle at man er ganske rik, for det vil skape forventninger fra kjæreste, familie og venner og man havner fort i en situasjon der du ikke lenger vet om vennene dine er deg på grunn av deg eller pengene dine. Men det er også mange rike som holder kortene tett til brystet og ikke uttaler seg om økonomien sin til andre, og det vil nok være det beste.

Gjest Nenya82
Skrevet

Jeg hadde ikke takket nei om jeg vant 100 millioner,men om jeg hadde vunnet så mye penger så ville jeg brukt endel på veldedighet også og samtidig ville jeg nok oppfylt endel drømmer jeg har.Ville nok også gitt bort til venner og familie.

Tror det kommer an på om man blir forandret som person,men det vet man jo selvsagt ikke før man har pengene.

For meg er det en absurd tanke å skulle ha så mye penger sånn plutselig,og det er ikke et beløp jeg kommer til å være i nærheten av noen gang.(tror jeg)

AnonymBruker
Skrevet

Du snakker om nervøst sammenbrudd, selv vant jeg 98 mill for en tid tilbake, har ikke kommet meg enda...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du snakker om nervøst sammenbrudd, selv vant jeg 98 mill for en tid tilbake, har ikke kommet meg enda...

I hvilket land var dette?

Gjest BamseB
Skrevet (endret)

I hvilket land var dette?

Norge, rikignok ikke i lotto.

edit. var det ikke en trønder som vant rundt 100 mill på noe slik spill i fjor?

Unibet e.l.?

Endret av BamseB
Skrevet

ååh, for en drøm det hadde vært å kunne vinne 100mill! har så mange store drømmer jeg skulle realisert da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...