Gå til innhold

Enkel og sunn middag!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har begynt å spise sunt. Vi har et balansert kosthold, med mye grønnsaker, korn, nøtter, rent kjøtt, kutter ut snop og fast-food, og lager mat fra bunn.

(Vil poengtere at jeg ikke "går på lavkarbo", men har stor tro på et balansert kosthold, og ser ikke ulempene med å kutte på karber. Jeg trykker heller ikke i meg fett)

Jeg er ingen verdensmester i kokkelering, men har prøvd meg fram de siste ukene.

Vi har hatt : blomkål og brokkolistuing (dette spiser jeg istedefor poteter/pasta/ris) wok, skinkegrateng, kjøttpudding, lavkarbo pannekaker osv.

I tillegg til dette spiser jeg hjemmelagede knekkebrød, og kutter ut brødskiva.

Alt dette er relativt enkle, og gode middager. Jeg trenger flere tips! :D

Helst noe jeg kan blande sammen, og som smaker godt. Sønnen vår på to år må også like dette,

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi bruker mye kyllingfilet i mange varianter. Kikk på sidene til Prior - her finner du mange ideer. Kyllinfilet som er bakt i ovn blir ekstra saftig - og den kan fylles med pesto, ost, hvitløk, soltørkede tomater etc. Vi bruker mye ovnsstekt mat - det er lettvint fordi det lager seg selv, og det blir hverken tørt eller fullt av fett. Her er det fantasien som lager begrensningene.

http://www.prior.no/middag/category12610.html

Endret av Havbris
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Takk!

Kylling har jeg ikke tenkt på en gang.. :sjenert: Sikkert fordi jeg forbinder kylling med pommes frites og ketsjup, fra jeg var yngre.

Endret av mirama
Skrevet (endret)

- Kyllingfilet og moste grønnsaker: potet, gulrot, kålrot og brokkoli kokes sammen og moses. Kan tilsette hva du ønsker og røre inn i mosen: jeg bruker smør for å heve smaken, men vet mange bruker mager kesam.

- Kyllingfilet med hjemmelaget potetmos og frisk salat.

- Svinekjøtt med nudler og wokede grønnsaker.

- Pytt i panne: gulrot, squash, potet og andre grønnsaker stekt i panne. Med speilegg oppå for å gjøre det litt saftig.

- Lapskaus: kok en kjøttbuljong og tilsett 500 gram mager kjøttpølse. La dette koke litt sammen slik at fettet trekkes ut av pølsene (vil gjøre lapskausen saftig). Tilsett 500 gram poteter, 250 gram kålrot og 1,5-2 gulrøtter og la det koke til det er mykt.

For en mest perfekt tilberedt kyllingfilet: putt den i ildfast form i stekeovnen. Da vil den bade litt i sine egne safter, og du vil ha kontroll på når den er ferdig.

Endret av aliata
Skrevet

Kyllingfileter og frosne laksefileter er den absolutte redningen når man vil ha sunn middag kjapt på bordet. Litt biffstrimler og svinestrimler også.

F.eks

- en kjapp kyllingcurry (med kyllingfilet, fløte, løk, hvitløk og masse krydder som karri, ingefær, chili, sambal oelek, curry paste, mango chutney osv. ikke nødvendigvis alt på en gang, bruker det jeg har liggende).

- skjær opp masse grønnsaker, legg dem i en ildfast form. Hell en klunk soyasaus over. På toppen legger du laksefilet/kyllingfilet smurt inn i sambal oelek (chilipasta). Ferdig etter 20 min i ovnen. Dette kan sikkert gjøres i mange varianter, med f.eks grønn pesto, rød pesto, senneps/honning/balsamico-marinader osv. Jeg spiser ris til, men er nok godt med bare grønnsakene til!

- "wraps" med tortillalefser, rømme, kjøttstrimler (biff er best!), avocado, rødløk og cherrytomater. Går superkjapt å lage! Du kan sikkert prøve å lage dine egne lavkarbotortillalefser (som du kan fryse ned og ta opp når du vil ha) hvis du ikke vil bruke vanlige.

- Wok kan jo lages i utallige varianter, bare ha mange forskjellige sauser/oljer/kryddere liggende klar til variasjon.

- Sushi er jo ikke akkurat lavkarbo pga risen, men rå salmalaks er også veldig godt i f.eks salater! Går enda kjappere siden den ikke trenger å varmebehandles!

- Salater generelt må vel være ypperlig? Kjøttstrimler, masse salat og grønnsaker, avocado, bacon, fetaost med oljen som dressing (eller annen ost), løk, nøtter, pinjekjerner og frø, NAM! (tror nesten det må bli en salat til middag idag..). Er faktisk også godt med fruktbiter i.

Ja, dette var noe av det som får hverdagen til å gå rundt hos oss. Vi bruker ris og pasta osv., men det finnes sikkert mange alternativer der ute på de utallige lavkarbobloggene og forumene :-)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode tips. Nå vet jeg hva middagen blir idag :D

Skrevet

Det er veldig viktig å supplere med kylling, fet fisk og mager fisk. Ernæringsrådet anbefaler ikke mer enn 500 gr rødt kjøtt i uken, og da er det godt med alternativer.

Seibiff med løk er en kjempegod middagsrett. Serverer du den med blomkplpuré i stedet for poteter blir den ekstra sunn.

Ellers bytter jeg ut mye av kjøttet med kylling eller laks. Laks er veldig godt i wok, med curry og kikerter eller rett og slett stekt i panne med godt kydder og creme fraiche som får koke med et par miutter til saus.

:heks:

Skrevet

Vi spiser mye fisk, kjøtt kun en til to dager i uka.

Fisk i ildfast form: smør formen, ha i fisken (sei, torsk), par tomater, purre, evt løk og noen fedd hvitløk. Krydre med salt, pepper, dill og gressløk. Ha i litt fløte. Ost på toppen. Serveres med grønnsaker, evt ris eller poteter. Stekes på 175 grader i cirka halv time.

Fiskesuppe: torsk eller sei. Alt av grønnsaker, litt sellerirot og løk, dill og gressløk, evt par hele hvitløk som du gnir av skallet på før det tilsettes. Fløte. Serveres med brød eller flatbrød.

Hjemmelaget ertesuppe. Sett ertene i vann kvelden før, skyll av. Kokes sammen med grønnsaker, evt kjøtt (svinekjøtt eller annet), godt til pannekaker laget av speltmel.

(Fisk fra Lerøy får man kjøpt på rema til ca 20 kroner for 650-800 gram. Bra kvalitet til å være frossenfisk)

Spekesild som vannes ut noen timer, serveres med kokte poteter, rå løk /rødløk, rødbeter og kålrabistappe.

Nå spiser jeg lite poteter siden jeg vil unngå unødvendig mye karbohydrater før bikinisesongen, men grønnsaker er et bra supplement. Unngå ferdigsaus, lag den selv, det sparer man mye på og smaken er bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...