Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før dere ukritisk videreformidler ting som dette, foreslår jeg at dere tar dere fem minutter og sjekker ting litt nærmere.

Les feks VG-artikkel fra i går, eller denne bloggposten.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Er vanskelig å være like positiv til denne kampanjen etter å ha lest dette innlegget her

http://visiblechildren.tumblr.com/post/18890947431/we-got-trouble

"The group is in favour of direct military intervention, and their money supports the Ugandan government’s army and various other military forces. Here’s a photo of the founders of Invisible Children posing with weapons and personnel of the Sudan People’s Liberation Army. Both the Ugandan army and Sudan People’s Liberation Army are riddled with accusations of rape and looting, but Invisible Children defends them, arguing that the Ugandan army is “better equipped than that of any of the other affected countries”, although Kony is no longer active in Uganda and hasn’t been since 2006 by their own admission. These books each refer to the rape and sexual assault that are perennial issues with the UPDF, the military group Invisible Children is defending."

AnonymBruker
Skrevet

delingen skjer jo i stormfart... dette vil 'make him stop'!

Skrevet

Før dere ukritisk videreformidler ting som dette, foreslår jeg at dere tar dere fem minutter og sjekker ting litt nærmere.

Les feks VG-artikkel fra i går, eller denne bloggposten.

Lest, forstått, uenig og har fortsatt samme mening om saken :)

• Liker 3
Skrevet

Har sett filmen, og lest masse om folk som er kritiske til dette - og velger likevel å støtte Kony 2012! Kritikerne prøver å få de som støtter Kony 2012 til å innse at IC ikke er perfekte, bl.a. ved å ta fram budsjettet deres - men det er vel ingen som har påstått det heller? IC har fått folk til å faktisk vite om Kony, og selv om han ikke er i Uganda lengre, så er han fortsatt der ute. (Det nevner de jo forsåvidt også i filmen, jeg skjønner ikke hvorfor ikke noen av skeptikerne har fått med seg det?)

Jeg hadde nok vært mer skeptisk til IC hvis de hadde sagt "Donèr penger, eller kjøp noen T-skjorter av oss, og kick back and relax - Vi ordner resten, fred på jord, you name it". Det er ikke det de gjør. De ber oss gjøre Kony kjent.

Jeg og min mann skal henge opp plakater den 20 april.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har sett filmen, og lest masse om folk som er kritiske til dette - og velger likevel å støtte Kony 2012! Kritikerne prøver å få de som støtter Kony 2012 til å innse at IC ikke er perfekte, bl.a. ved å ta fram budsjettet deres - men det er vel ingen som har påstått det heller?

Kritikerne prøver også å få frem at IC støtter militæret i Uganda, og disse har ikke akkurat rent mel i posen.

• Liker 3
Skrevet

Kritikerne prøver også å få frem at IC støtter militæret i Uganda, og disse har ikke akkurat rent mel i posen.

Vel, en bør se på hva som er alternativene før en nekter å samarbeide med Uganda.

Skrevet

Dette har jeg ikke lest noe sted enda, kilde?

Gjest Gjest
Skrevet

Kony har bare 250 mennesker i hæren sin og han har ikke vist livstegn på mange år. Prøv å tenk litt, for å ta kony må man drepe soldatene først, er det virkelig verdt det? Invisible children donerer bort bare 31% av pengene de får, noe som er utrolig lite sammenlignet med andre orginasjoner. Dette er storsvindel, lederne av invisible children blir styrtrike av Kony 2012, og enda værre er at de støtter den Ugandiske hæren som er hundre ganger værre enn Kony.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg ikke lest noe sted enda, kilde?

The group is in favour of direct military intervention, and their money supports the Ugandan government’s army and various other military forces.

Se mer i linken som Tekola viser til:

Vil anbefale at dere leser denne også :)

En norskugander sier til VG at det er umulig for han å si hvem som sto bak barnkidnappingene. Det kan både ha vært regjeringsstyrkene og geriljagruppen LRA som ledes av Kony. Han sier det er vanskelig å skille dem. Jeg mener det er viktig at vi er klar over det.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10070158

Men det jeg tror de aller fleste kritikerne av aksjonen Kony 2012 er enige i, er at det er veldig positivt å få fokus på disse alvorlige problemene i Uganda. Det vi må passe på er at vi hjelper til å den beste måten. Aksjonen Kony 2012 er ikke nødvendigvis den beste måten vi kan hjelpe folket i Uganda på. Jeg mener vi må prøve å finne gode og gjennomtenkte løsninger, og fredsforhandlinger fremfor impulsive aksjoner som kan føre til henrettelser og bombing. Jeg håper vi lærte noe av tabbene vi gjorde i Libya. Der førte våre bomber til mer lidelse for det libyske folket. Vi må gjøre alt vi kan for å unngå at noe slikt skjer andre steder.

AnonymBruker
Skrevet

Kony har bare 250 mennesker i hæren sin og han har ikke vist livstegn på mange år. Prøv å tenk litt, for å ta kony må man drepe soldatene først, er det virkelig verdt det? Invisible children donerer bort bare 31% av pengene de får, noe som er utrolig lite sammenlignet med andre orginasjoner. Dette er storsvindel, lederne av invisible children blir styrtrike av Kony 2012, og enda værre er at de støtter den Ugandiske hæren som er hundre ganger værre enn Kony.

Ikke nok med det, men soldatene er i mange tilfeller barn. Altså må man drepe en barnehær før man kommer til Kony. Når Kony er tatt av dage eller fjernet så dukker det raskt opp en ny og så er det pån igjen. Faktisk kan det jo hende at Konys eksistens bidrar til at ingen andre og verre krigsherrer dukker opp, for det har de nemlig en tendens til å gjøre i Afrika.

• Liker 2
Skrevet

Dette er selvsagt svindel, det er altid det sånt "viral" shit som dukker opp.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er selvsagt svindel, det er altid det sånt "viral" shit som dukker opp.

Jeg tviler på at det er direkte svindel, men om det har så mye for seg foruten å fylle lommene til opphavsmennene det er jeg usikker på. SELV om intensjonene kun er gode.

Skrevet

Kony 2012 Skepticism is Foolish

Tv2: Dreier seg ikke om penger

Organisasjonen har også fått kritikk for å ha holdt regnskapene sine hemmelige og for å få dårlig skussmål fra vaktbikkjen Charity Navigator som overvåker humanitærorganisasjoner. Men Invisible Children avviser å ha skjulte motiver.

– Dette dreier seg ikke om penger. Styret mente vi måtte lage en egen innsamling for dette, men jeg sa nei, for dette handler om bevisstgjøring, ikke penger. Derfor har vi isteden lagt ut plakatene på vår nettside slik at folk kan laste dem ned gratis og lage dem selv, sier filmskaper Jason Russel

Gjest Gjest
Skrevet

Er meget skeptisk til denne videoen. Fikk ummiddelbar dårlig følelese av oppbygging og fremstillingen. Jeg anser denne som forsøk på lage seg en industri som skal oppnå profitt. Det er all grunn til å være kritisk til slike ting som dette. Noe som gir seg ut for å være noe det ikke er.

Videoen er tendensiøs og viser viser en form for gruppering og bildesymbolikk som tilsvarende under 2.verdenskrig. Jeg oppfatter denne videon som et forsøk på manipulasjon. Med stor effekt også.

Dette vil vi nok se mer av i fremtiden, der det vil bli om mulig enda vanskeligere å skille mellom seriøse og useriøse aktører. Stiller egentlig i samme klasse som Kim «Dotcom» Schmitz og Mathias Ortmann. Målet er profitt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er meget skeptisk til denne videoen. Fikk ummiddelbar dårlig følelese av oppbygging og fremstillingen. Jeg anser denne som forsøk på lage seg en industri som skal oppnå profitt. Det er all grunn til å være kritisk til slike ting som dette. Noe som gir seg ut for å være noe det ikke er.

Videoen er tendensiøs og viser viser en form for gruppering og bildesymbolikk som tilsvarende under 2.verdenskrig. Jeg oppfatter denne videon som et forsøk på manipulasjon. Med stor effekt også.

Dette vil vi nok se mer av i fremtiden, der det vil bli om mulig enda vanskeligere å skille mellom seriøse og useriøse aktører. Stiller egentlig i samme klasse som Kim «Dotcom» Schmitz og Mathias Ortmann. Målet er profitt.

Manipulasjon er noe vi bør bli mer bevisst på i alle sammenhenger.

Manipulasjon er en bevisst, strategisk og godt planlagt handling som på en skjult måte og med hensikt får andre til å gjøre noe som er til gunst for manipulator. (Grethe Nordhelle)

Jeg tror dette er noe vil vil se mer til både i politikken og i media. Jeg synes det har blitt verre de siste årene. Hvis vi prøver å være litt kritiske, og undersøke ting før vi tar stilling til det, blir det vanskeligere å lure oss.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skeptisk til videoen, hele konseptet faktisk. Men det som jeg synes er litt ekkelt er at jeg da har en følelse av at jeg da fremstår som kynisk og kald, omtrent som en egoistisk outsider som ikke bryr meg om små barn som lider. Slik er jeg naturligvis ikke, men slik videoen er vinklet så er man enten i mot eller så støtter man Kony, absurd som det måtte høres ut. Kanskje jeg bare har blitt for gammel til å henge med på slike hyper som oppstår på nettet hvor man skal redde verden ved å oppdatere facebookstatusen sin?

• Liker 1
Skrevet

Mulig prosjektet er dumt å bruke penger på. Men, 300 kroner er for meg er så lite uansett. Og dersom det er den minste sjanse for at alt som fremstilles i Kony 2012-prosjektet er reelt, så det i alle fall ikke bortkastet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...