Gå til innhold

Utbrudd om melk, smør og potet!

Fremhevede innlegg

Skrevet

På tide med et aldri så lite utbrudd i forhold til et par ting jeg har merket meg når det gjelder mat, og mer presist smak. Her viser det seg at mange har overutviklede smaksløker, eventuelt er mine underutviklet, men synes isåfall selv at denne underviklingen gjør tilværelsen min enklere :P

For det første skjønner jeg ikke vitsen med de ulike melkesortene, Jeg kjenner ikke forskjell på dem, altså hel, lett, og skummet. Jeg ser forskjell, men prøvde meg selv på en blindtest og måtte anstrenge meg voldsomt for å velge riktig. Denne typiske sammenlikningen om at helmelk er som fløte og skummet melk er som vann er jo bare latterlig. Kan til nød gå med på at folk kan kjenne forskjell, men at denne skal være så stor at man kan like det ene men ikke det andre - det begriper jeg bare ikke.

Det andre gjelder smør. Her dreier det seg også om smak. Hvordan kan noen like én type, og ikke en annen?! Altså, smør smaker smør. Og hvis du har så mye på brødskiven at du kjenner smaken av det, ja se da har du for mye smør! Har du kanskje glemt pålegget?! Det er kun to kriterier som styrer valget av smørtype; om det blir hardt i kjøleskapet, og hvorvidt man kan steke i det. That's it!

Så til det tredje - potet. Her er det også noe uforståelig på gang. Det er jo ulike typer potet, og noen er større enn andre. Spørsmålet er hvorfor vi fortsatt driver med disse mindre typene, slik som mandelpotet? Når man skal ha potet, så bør jo disse være så store som mulig slik at man trenger å skrelle så få poteter som mulig da skrelling jo en kjedelig syssel. Potet smaker jo tross alt potet, så det er jo ingen grunn til å ha flere typer! Kast disse små wannabe-potetene og dyrk store!

Sånn!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Survival
Skrevet

Jeg er uenig med deg.... på så og si alle punkter. Det er en stooor forskjell i smak, konsistens og lukt på både melk, potet og smør.

• Liker 19
Skrevet (endret)

Hehe, skjønner du er frustrert om du ikke kjenner forskjell, men forskjell er det, både ernæringsmessig, smak og bruksområder(noen poteter egner seg bedre til potetmos eller pomfrit enn andre poteter f.eks.)

Ta melk; jeg liker ikke melk men kan drikke skummet eller laktosefri melk for å være høflig. Alt anna er bare å glemme:P

Du kan jo prøve et eksperiment: kjøp plantemargarin, ekte meierismør og sånne brød skorper. Så har du plantemargarin på en og meierismør på den andre, og se om du kjenner forskjell side om side:)

edit=typo

Endret av Zakuro
  • Liker 1
Gjest Indra
Skrevet

Elendig forsøk på ironi. Hvis det var alvorlig ment må du være syk eller storsnuser/røyker, for da er det noe alvorlig galt med smakssansen din.

• Liker 3
Skrevet

Elendig forsøk på ironi. Hvis det var alvorlig ment må du være syk eller storsnuser/røyker, for da er det noe alvorlig galt med smakssansen din.

Han er jo mann da :fnise:

Det er veldig forskjell på forskjellige typer melk, smør og potet.

Gjest Hikken
Skrevet

Jeg kjenner forskjell på alt av det du nevner. Å drikke helmelk er akkurat som å drikke fløte :spy:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Smak på skummet melk og helmelk sammen, meierismør og margarin (nei, det er IKKE det samme) sammen og mandelpotet og vanlig potet sammen. Om du ikke klarer å kjenne forskjell, så vil jeg si det er noe galt med smaksløkene dine.

• Liker 2
Gjest just words
Skrevet

Nå elsker jeg potet så å si, en uke uten potet er forferdelig.. Det er forskjell på hva de forskjellige sortene egner seg til, men jeg kjenner forskjellen etter hvilke forskjellige anretnings metoder som blir brukt. ’

F eks så synes jeg mandelpotet smaker bedre i potetstappe enn crash pink potet, noen smake godt som stekte mens andre ikke..

Melk drikker jeg ofte til middag, og selv om jeg både røyker og snuser har jeg ingen problem med å kjenne forskjell på melke typene, skjønner ikke hvordan du ikke klarer å kjenne forskjell…

H melk kontra lett----> milevis avstand i smak og konsistens...... H melk i sauser, L melk til å drikke… Å drikke H melk, uff det er helt grusomt

Smør, selvsagt kjenner jeg forskjellen. Om noen jeg er på besøk til har et spesielt smør som jeg ikke liker, så sløyfer jeg glatt smøret. Og jo da jeg vet da godt hva pålegg er selv om jeg kjenner forskjell på smør og ikke smør..

Gjest alille
Skrevet

Vet du egentlig hva smør er? Alt smør blir nemlig hardt i kjøleskapet. ;) Det er kanskje margarin du tenker på?

Jeg slet med den samme frustrasjonen da jeg var 12 år gammel, særlig når det kom til potet. :ler: Men nå smaker jeg fint forskjell. :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er uenig med deg.... på så og si alle punkter. Det er en stooor forskjell i smak, konsistens og lukt på både melk, potet og smør.

:Nikke:

:heks:

AnonymBruker
Skrevet

Enig med TS. Jeg liker verken smør, potet eller melk, så jeg synes alt smaker like vondt.

Skrevet

Smaksløkene dine er helt klart underutviklede. Mulig du synes det er enkelt, men jeg synes det er trist på dine vegne. ;)

Det er stor forskjell på smaken (og konsistensen) på de forskjellige melketypene. Jeg liker H-melk best, men kan drikke lett og ekstra-lett, skummet smaker æsj.

Smør smaker stort sett smør hvis man snakker om helt standard smør uten tilsetninger, men det er likevel små smaksforskjeller mellom f.eks norsk og engelsk smør. Og man smaker jo godt forskjell på hvor mye salt som er tilsatt. Og snakker du om smør vs. plantemargarin er det milevis forskjell.

Poteter av forskjellig type kan være som to helt forskjellige grønnsaker.

Jeg er altså også fullstendig uenig med deg.

• Liker 2
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Angående potetene:

De små potetene gjølr seg ypperlig til for eksempel saltkokte poteter mens de store har sitt bruk.

Men det er klart alle poteter smaker likt hvis du mosekoker dem og spiser dem når de har den "tørre" konsistensen.

Skrevet

På tide med et aldri så lite utbrudd i forhold til et par ting jeg har merket meg når det gjelder mat, og mer presist smak. Her viser det seg at mange har overutviklede smaksløker, eventuelt er mine underutviklet, men synes isåfall selv at denne underviklingen gjør tilværelsen min enklere :P

For det første skjønner jeg ikke vitsen med de ulike melkesortene, Jeg kjenner ikke forskjell på dem, altså hel, lett, og skummet. Jeg ser forskjell, men prøvde meg selv på en blindtest og måtte anstrenge meg voldsomt for å velge riktig. Denne typiske sammenlikningen om at helmelk er som fløte og skummet melk er som vann er jo bare latterlig. Kan til nød gå med på at folk kan kjenne forskjell, men at denne skal være så stor at man kan like det ene men ikke det andre - det begriper jeg bare ikke.

Det andre gjelder smør. Her dreier det seg også om smak. Hvordan kan noen like én type, og ikke en annen?! Altså, smør smaker smør. Og hvis du har så mye på brødskiven at du kjenner smaken av det, ja se da har du for mye smør! Har du kanskje glemt pålegget?! Det er kun to kriterier som styrer valget av smørtype; om det blir hardt i kjøleskapet, og hvorvidt man kan steke i det. That's it!

Så til det tredje - potet. Her er det også noe uforståelig på gang. Det er jo ulike typer potet, og noen er større enn andre. Spørsmålet er hvorfor vi fortsatt driver med disse mindre typene, slik som mandelpotet? Når man skal ha potet, så bør jo disse være så store som mulig slik at man trenger å skrelle så få poteter som mulig da skrelling jo en kjedelig syssel. Potet smaker jo tross alt potet, så det er jo ingen grunn til å ha flere typer! Kast disse små wannabe-potetene og dyrk store!

Sånn!

Det er veldig sterke utsagn du kommer med her! Gourmeten inni meg har lyst til å smekke til deg ;)

Jeg er (som du kanskje forstår) veldig uenig med deg, og innlegget ditt viser jo bare at du bryr deg fint lite om smak og konsistens.

Men Herregud, for din del gjør det sikkert ingenting, men om de hadde fjerna helmelka og setersmøret, da hadde jeg blitt MEGET skuffet...

Det har faktisk MYE å si for smaken på maten.

For meg virker dette som et trolleinnlegg! Er du seriøs eller vil du bare krangle om noe så merkelig? :)

Skrevet

Tenk så dritt å lage mat om man kun hadde en type melk å velge om, en type potet (som var av de store variantene) og man kun kunne velge mellom en type margarin og en type smør. Da hadde det blitt kjipt å spise da!

Tenk på ovnsbakte poteter, det er jo desidert best med de små typene med skall, eller når man skal bake boller, som jeg personlig synes er best med smør. For ikke å snakke om forskjellen på melk! Jeg kunne aldri drukket hel-melk :snurt:

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

edit: posta i feil tråd!

Endret av Kevlarsjäl
Skrevet

Du har absolutt underutviklede smaksløker og muligens lager du ikke like mye mat som en god, gammeldags kjøkkenkjerring som meg.

• Liker 3
Skrevet

Du har absolutt underutviklede smaksløker og muligens lager du ikke like mye mat som en god, gammeldags kjøkkenkjerring som meg.

Haha, pluss for den!

Men seriøst, jeg tror virkelig matkunnskaper og kokkekunnskaper spiller inn her, jo mer man lager mat og eksperimenterer, jo mer lærer man ulike smaker og ingredienser å kjenne :)

Skrevet

Jeg merker stor forskjell på alt av det du nevner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...