Gå til innhold

blærekatarr/UVI? hjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei!!

Har i den siste halvannen uken hatt veldig trang til å tisse utpå ettermiddagen. Det varte først 4-5 dager, så gikk det helt over, har tisset HELT normalt i 3-4 dager nå. For et par timer siden kom den følelsen som jeg har hatt noen ettermiddager denne siste uka, av at jeg må tisse hele tiden, og jeg går fra vettet snart, så ubehagelig er det. Følelsen går ikke bort av at jeg tisser engang. Det som er rart er at jeg synes ikke det svir noe i det hele tatt. Vurderer å dra til lege for å få undersøkt dette, men ville høre med dere først, om noen har erfaringer med blærekatarr?? Synes det er så merkelig at det bare har vært slik innimellom, at jeg har vært helt fin de siste dagene.

Lurte også på om noen av dere vet om det er mulig å få dekket noe legeutgifter dersom man er hos lege og bruker penger på legemidler ofte? Har vært hos lege kanskje 7-8 ganger siden i høst, og er student som lever på stipend og lån. Har også måttet bruke ca 2000kr for å bli kvitt underlivssopp som varte i to måneder ifjor sommer..

Tar veldig gjerne imot alle råd og erfaringer!

Endret av yaaa
Videoannonse
Annonse
Gjest snoopy_93
Skrevet

Dra til legen og lever en urinprøve. :)

Du får frikort etterhvert, men du må betale opp til grensa som er på litt over tusenlappen. (om jeg ikke tar feil)

Husk å drikke mye! Gjerne surt; sitronvann, appelsinjuice, tranebærjuice/kapsler.

Skrevet

Er det lett blærekatar du har, så vil det helt sikkert bli bedre om du prøver tranebærkapsler. Billigere enn å gå til lege. Husk også å drikke mye vann :)

Gjest Gjest
Skrevet

Du får kjøpt selvtest for UVI på apoteket,husker ikke hvor mye de koster.. Å det går fint ann å ha UVI uten at du merker det,men kan være greit å sjekke siden det kan bli mye verre.. Stikk på apoteket å kjøp selvtest,hvis den slår ut positivt så ringer du legen :)

Skrevet (endret)

Jeg føler med deg angående det økonomiske :klem:

Endret av ninuska_
Skrevet

Jeg føler med deg angående det økonomiske :klem:

Grensen i år er omtrent 1980kr. Jeg endte opp hos lege og legevakt ca. syv ganger i løpet av en uke siden legen ikke hørte på meg at antibiotika ikke funket når jeg hadde UVI. Han skrev ut smertestillende istedenfor å gi meg en antibiotika som jeg vet funket. Så endte jeg opp med allergisk reaksjon på den nye, ukjente antibiotikaen, å kutte meg på glass og så bihulebetennelse. Litt av en start på året her ja.. Ja, alt i alt, ca ti-tolv ganger i løpet av februar.

Det KOSTER! Og ikke minst telefonregningen som kommer.. det er ikke billig å ringe legevakta for råd heller. Har sikkert nådd grensen allerede - men enda ikke fått noen frikort i posten. Og med alle medisinene er jeg sikkert oppe i 3000-4000kr. Men mange studentsamskipnader legger ut for deg om du skulle overskride den frigrensen også, men jeg vet ikke om noen som kan ta seg av kostnadene før.

Du kan gå innom med urinprøve til legen uten å ha legetime. Ring ned til resepsjonen og si at du vil kun teste den. Da betalte jeg ingenting. De UVI-stripene som man kan teste seg selv med koster jo en del også. Best å sjekke det så det ikke utvikler seg!

Jaa akkurat.. kan jeg få bevis hos legesentret på hvor mange legetimer jeg har betalt for siden da og da? Så får jeg vel begynne å ta vare på kvitteringer fra apoteket dersom jeg får resepter o.l.

Men tror dere denne infeksjonen går vekk dersom jeg bare drikker mye tranebærjuice? En venninne av meg sa jeg måtte drikke mye tranebærjuice og mye vann, drikke hele tiden,ikke bare mer enn normalt, og tisse mye. Går det over av dette? For jeg er sååå redd for at det skal bli verre. Kjenner ei som er/var veldig plaget med UVI i flere år, gjennom mye smerte og sykemeldinger, og hun slet med å bli kvitt det og måtte til urolog og spesialister. Hvor lang tid burde det gå før jeg er kvitt det? Tror ikke det er en kraftig infeksjon, men den kan jo bli verre:/

Skrevet

Er det lett blærekatar du har, så vil det helt sikkert bli bedre om du prøver tranebærkapsler. Billigere enn å gå til lege. Husk også å drikke mye vann :)

Funker tranebærnektar? kjøpte en 1,5l kartong ista:p kan jeg stole på at det går over uten å dra til lege?

Skrevet

Du får kjøpt selvtest for UVI på apoteket,husker ikke hvor mye de koster.. Å det går fint ann å ha UVI uten at du merker det,men kan være greit å sjekke siden det kan bli mye verre.. Stikk på apoteket å kjøp selvtest,hvis den slår ut positivt så ringer du legen :)

fant det på apotek1 sin nettside, 3 tester til 124,90:) skal kjøpe det når jeg får penger:)

Skrevet

Ikke kast bort tid og penger på å kjøp en sånn selvtest og masse tranebær som kanskje ikke fungerer. Tiss i et glass (du ser det godt på urinen også om du har betennelse, for da er den gjerne mer grumsete). Så leverer du den på laboratoriet på legekontoret og så får du svar og eventuelt medisiner. Dersom du tar en selvtest og den slår ut positivt, må du fortsatt ned å levere prøve hos legen og få skrevet ut resept. Er vel ingen leger som bare skriver ut antibiotika ved at man stoler på at pasienten har tatt en test hjemme som er positiv- det er jo en grunn til at antibiotika er på resept? Så hvis du vil spare penger, dropp den selvtesten :) Skjønner hvis du vil behandle det naturlig, men tranebær fungerer ikke bestandig, og du risikerer å få tilbakefall ganske fort.

Du burde ikke gå for lenge med UVI heller, for da kan det utvikle seg til nyrebetennelse, noe jeg har kronisk. Og for å si det sånn, fy faen så vondt det er!! Jeg pleier som regel å spy av smerte når jeg har det, fire til seks ganger i året :sur:

God bedring :klem:

• Liker 1
Skrevet

Funker tranebærnektar? kjøpte en 1,5l kartong ista:p kan jeg stole på at det går over uten å dra til lege?

Det har sikkert mye av samme effekt :)

Hvis det er lett blærekatar du har, så går det mest sannsynlig over, men det kan og være lurt og bruke tranebær som forebyggende i en periode, så det ikke kommer tilbake. MEN jeg veit selvsagt ikke om det er lett blærekatar eller UVI du har. Jeg pleier alltid å prøve tranebær først, funker ikke det drar jeg til legen.

Skrevet

Det har sikkert mye av samme effekt :)

Hvis det er lett blærekatar du har, så går det mest sannsynlig over, men det kan og være lurt og bruke tranebær som forebyggende i en periode, så det ikke kommer tilbake. MEN jeg veit selvsagt ikke om det er lett blærekatar eller UVI du har. Jeg pleier alltid å prøve tranebær først, funker ikke det drar jeg til legen.

Jeg skal teste dette i en uke eller noe, så får jeg se videre hvordan det er. Tror ikke det er noe kraftig ihvertfall, fordi det er ikke hver dag det er sånn. Det er bare en dag iblant, noen ganger to dager på rad, at jeg får den tissefølelsen et par timer og må tisse hele tiden. Tenkte også på å prøve å behandle det selv, ettersom man kan bli resistent mot antibiotika. Da sliter jeg om jeg får noe skikkelig senere! Takk for tips :D

Skrevet

Ikke kast bort tid og penger på å kjøp en sånn selvtest og masse tranebær som kanskje ikke fungerer. Tiss i et glass (du ser det godt på urinen også om du har betennelse, for da er den gjerne mer grumsete). Så leverer du den på laboratoriet på legekontoret og så får du svar og eventuelt medisiner. Dersom du tar en selvtest og den slår ut positivt, må du fortsatt ned å levere prøve hos legen og få skrevet ut resept. Er vel ingen leger som bare skriver ut antibiotika ved at man stoler på at pasienten har tatt en test hjemme som er positiv- det er jo en grunn til at antibiotika er på resept? Så hvis du vil spare penger, dropp den selvtesten :) Skjønner hvis du vil behandle det naturlig, men tranebær fungerer ikke bestandig, og du risikerer å få tilbakefall ganske fort.

Du burde ikke gå for lenge med UVI heller, for da kan det utvikle seg til nyrebetennelse, noe jeg har kronisk. Og for å si det sånn, fy faen så vondt det er!! Jeg pleier som regel å spy av smerte når jeg har det, fire til seks ganger i året :sur:

God bedring :klem:

Går det an å levere urinprøve og få medisiner uten å betale noe på legesentret?:O Skal ringe legesentret nå og høre om jeg kan få snakke med legen min, eller om de kan gi meg råd om hva jeg burde gjøre:) vil unngå å bruke enda mer penger på legetime hvis jeg kan...

Skrevet

Jeg skal teste dette i en uke eller noe, så får jeg se videre hvordan det er. Tror ikke det er noe kraftig ihvertfall, fordi det er ikke hver dag det er sånn. Det er bare en dag iblant, noen ganger to dager på rad, at jeg får den tissefølelsen et par timer og må tisse hele tiden. Tenkte også på å prøve å behandle det selv, ettersom man kan bli resistent mot antibiotika. Da sliter jeg om jeg får noe skikkelig senere! Takk for tips :D

Det er nok lurt hvis du bare har det sånn innimellom :)Bare husk å hold deg varm også, ikke sitt på kalde underlag o.l, for da kan du bli verre. Og hvis det begynner å gjøre veldig vondt hjelper det å ligge med en varmeflaske på buken for smertelindring;)

Men sånn i forhold til resistent mot antibiotika.. Jeg har kronisk nyrebekkenbetennelse/UVI, og går på antibiotikakurer ca fire til seks ganger i året og har gjort det siden jeg var 18 år (er nå 24). Fortsatt ikke resistent, altså :)

God bedring! :klemmer:

Skrevet

Høres veldig ut som det samme som jeg har om dagen. Får det veldig ofte på vinterhalvåret, og tranebær har alltid hjulpet meg! :) Jeg liker heller ikke å bruke for mye antibiotika, og tror heller ikke at jeg legen vil gi det til meg ved lett blærekatar!

Skrevet

Det er nok lurt hvis du bare har det sånn innimellom :)Bare husk å hold deg varm også, ikke sitt på kalde underlag o.l, for da kan du bli verre. Og hvis det begynner å gjøre veldig vondt hjelper det å ligge med en varmeflaske på buken for smertelindring;)

Men sånn i forhold til resistent mot antibiotika.. Jeg har kronisk nyrebekkenbetennelse/UVI, og går på antibiotikakurer ca fire til seks ganger i året og har gjort det siden jeg var 18 år (er nå 24). Fortsatt ikke resistent, altså :)

God bedring! :klemmer:

Ja, jeg tror egentlig heller det er blærekatarr jeg har, det svir ingenting når jeg tisser, og har heller ikke noe vondt i blæra. Takk for tips!:) har en varmeflaske med plysjtrekk<3

Skrevet

Ser du har fått masse gode tips ang. uvi her. Vil bare nevne om du er student er det ofte mulig å få tilbake lege/medisinkostnader fra studentsamskipnaden din. SiB i Bergen (usikker hvordan det funker ellers i landet) har en ordning som gjør at alle legeutgifter som kvalifiserer på "frikortet", type legeutgifter, medsiner mot kroniske lidelser osv, kan du få igjen penger for. Grensen i bergen ligger på 350 i året. Det står masse mer om ordningen her.. Absolutt verdt å sjekke ut! Jeg fikk igjen ca 1500 i fjor etter jeg fikk frikort ;)

Skrevet

Ser du har fått masse gode tips ang. uvi her. Vil bare nevne om du er student er det ofte mulig å få tilbake lege/medisinkostnader fra studentsamskipnaden din. SiB i Bergen (usikker hvordan det funker ellers i landet) har en ordning som gjør at alle legeutgifter som kvalifiserer på "frikortet", type legeutgifter, medsiner mot kroniske lidelser osv, kan du få igjen penger for. Grensen i bergen ligger på 350 i året. Det står masse mer om ordningen her.. Absolutt verdt å sjekke ut! Jeg fikk igjen ca 1500 i fjor etter jeg fikk frikort ;)

Jeg går på universitetet i Tromsø, og jeg husker i starten av studiet at vi fikk orientering om slikt, men husker ikke hvor jeg fant det. Får prøve å lete på studentsamskipnaden sin nettside! Tusen takk for dette, visste ikke det var SÅ lav grense! Skal sjekke det ut:)

Skrevet

Høres veldig ut som det samme som jeg har om dagen. Får det veldig ofte på vinterhalvåret, og tranebær har alltid hjulpet meg! :) Jeg liker heller ikke å bruke for mye antibiotika, og tror heller ikke at jeg legen vil gi det til meg ved lett blærekatar!

Åja:o jeg har aldri hatt noe lignende før, bare nå de siste ukene. Noe jeg også synes er rart er at i mange måneder har jeg tisset utrolig mye nesten hver lørdag! Ja, kun lørdager... Tror ikke det har noe med blærekatarr å gjøre, men det er veldig merkelig:p

Nei akkurat, jeg tror at legen bare vil gi meg råd som jeg selv må følge, så da gidder jeg ikke bruke penger på legetime...

Takk for alle tips!!<3

Skrevet

Jeg går på universitetet i Tromsø, og jeg husker i starten av studiet at vi fikk orientering om slikt, men husker ikke hvor jeg fant det. Får prøve å lete på studentsamskipnaden sin nettside! Tusen takk for dette, visste ikke det var SÅ lav grense! Skal sjekke det ut:)

Jeg ble overrasket også da jeg fant ut av det! Veldig greit for oss fattige studenter ;)

• Liker 1
Gjest Mona-
Skrevet

hei.

når du har brukt over 1800,- eller noe sånt på lege hjelp i løpe av 1 år, får du fri-kort, men det kan ta litt tid før du får det. tror kanskje det er nav som styrer det?!?

ifht til blærekatar: ikke drikk kald drikke, men husk å drikk MYE..!

appelsinjuice, tranebær saft eller ta tranebær tabl :jepp:

Tror kanskje det beste er å holde fokus på at i blæra skal PH-en væøre sur.

Evt hør med legen om selexid, eller hiprex som er en forebyggende tabl eller pulver, om dette er noe du plager ofte med :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...