Holly Hobbie Skrevet 12. januar 2004 #1 Del Skrevet 12. januar 2004 Vi vurderer å ikke ha åpen bar etter middagen, og heller gi hver gjest to-tre bonger. Hvis de vil ha mer får de heller betale selv. Hva synes dere om det? Er dette vanlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 12. januar 2004 #2 Del Skrevet 12. januar 2004 Vi valgte å ikke ha det slik (bla. fordi vi hadde festen er rimelig øde sted), men jeg synes det er helt greit å ta betalt/gi bonger til baren. Det er ikke alle som har like god råd og kan spandere på alle gjestene så mye drikke de måtte ønske. Litt mer edru pleier folk å holde seg når de må betale selv også ... Bare én ting: ta betalt slik at dere går i 0 og ikke går med fortjeneste på drikken. Det skal jeg love deg gjestene legger merke til (alle vet hva øl og brus koster i butikken)! Og pass på at bartenderen har vekslepenger i haugevis! Og informér gjestene om at det ikke blir fri bar slik at de får muligheten til å ta med seg penger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 12. januar 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 12. januar 2004 Sikkert mange av de engelske gestene som synes det blir dyrt uansett - men de vet jo at Norge er et dyrt land generelt, forhåpnetligvis (det merker de nok fort). De får champagne til aperitif, vin til maten og konjakk til kaffen, pluss fire retter utsøkt mat (både dyrt og ekslusivt), så de skal vel ikke lide noen nød! Noen andre som skal ha bonger eller har vært i bryllup med et slikt system? hvor mange bonger er vanlig pr person? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 12. januar 2004 #4 Del Skrevet 12. januar 2004 Når onkelen min giftet seg fikk vi tre bonger hver. Gikk kjempefint! Ingen som stusset over det engang! Der og ble det servert vin til maten og konjakk til kaffen først! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zmurfette Skrevet 12. januar 2004 #5 Del Skrevet 12. januar 2004 Har ikke selv vært i bryllup med bonger, og synes bonger er smålig - man bør etter min mening ikke invitere flere enn at man har råd til å holde festen. En kompis av meg hadde bonger i sitt bryllup, og det ble ikke særlig godt mottatt blant våre felles kamerater; mest fordi de alle hadde kjøpt/leid klær (antrekket var smoking/kjole-hvitt), betalt for å reise til bryllupet (Oslo-Trondheim), selvsagt kjøpt gave og i tillegg måtte de betale drikke etter maten selv - og det var svindyrt. Den billigste vinen kostet 580 kr/flaske, en brus kostet 80 kr.... Synes det er frekt å "forlange" at gjestene skal bruke så mye penger fordi man skal gifte seg. Med gjester fra utlandet hadde jeg nok vært ekstra skeptisk til å bruke bonger, da synes jeg i alle fall dette bør forklares grundig på forhånd og de bør nærmest opplyses om at dette er en norsk skikk eller noe sånt. Min lille erfaring med bryllup er at de aller fleste ikke drikker så mye mer enn 2-3 enheter etter middag og kaffe og konjakk at jeg nok heller hadde tatt den lille ekstra utgiften de som drikker mer er enn å styre med bonger og kanskje få småmisfornøyde gjester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 12. januar 2004 #6 Del Skrevet 12. januar 2004 Jeg er enig med zmurfette Jeg syns bonger er smålig. Da hadde det vært berde å ha vanlig bar uten bonger, selvom jeg syns det også er kjipt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 12. januar 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 12. januar 2004 Hmmm....har ikke lyst til å virke gnien, så vi får diskutere det litt nærmere, bl.a med svigersene. Til opplysning: vi har råd til å ha fri bar, men det er jo dyrt...Mye vi ike sparer på: mat og vin, underholdning, opplegg for langveisfarende gjester dagen etterpå (unsj og båttur) etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 12. januar 2004 #8 Del Skrevet 12. januar 2004 Popelka, jeg er i akkuratt samme sitvasjon som deg. Vi har blitt informert att med bonger kommer bar regningen på ca 15.000,- og med fri bar ca 30.000!!!!!!!!!!!!!!!Det som skjer ved fri bar er att folk henter drinker til hverandre, flere om gangen etc. Vi hadde først bestemt oss for bonger, og så att gjestene måtte betale selv, men har nå bestemt da bryllupsreisen ble mye billigere att vi har fri bar.....får håpe det går bra............Må bare få sagt att våre venner er VELDIG tørste på fest........... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cajsa Skrevet 12. januar 2004 #9 Del Skrevet 12. januar 2004 Enig med zmurfette og Tex. Vi valgte å ha selskapet et annet sted, så vi har råd til 100 gjester og drikke til alle... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 12. januar 2004 #10 Del Skrevet 12. januar 2004 Har vært i ett bryllup med bonger - ingen som reagerte negativt på det Har vært i ett bryllup med kun drikke til maten - ingen som reagerte negativt på det heller. Vi skal kun ha drikke til maten og kaffe avec, resten må gjestene kjøpe selv hvis de ønsker det (Alkoholfrie drikker er gratis) føler meg ikke smålig av den grunnen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 12. januar 2004 #11 Del Skrevet 12. januar 2004 Vi deler ut bonger i baren i vårt bryllup også. Gjestene får velkomstdrikk, drikke til maten og kaffe avec. Vi har bryllupet vårt på restaurantliknende sted og om vi hadde hatt fri bar ville det blitt svindyrt. Gjestene får 2-3 bonger hver til bruk frem til kl.02.00 da bryllupsfesten er over. Synes ikke det er smålig i det hele tatt. Vi sparer ikke på kruttet ved noen andre ting i bryllupet. I tillegg til penger handler det også om fulle folk. Jeg liker ikke at folk drikker i mengder og dette er en måte å styre drikkingen på slik at det blir litt mer stil over det hele. Jeg har regnet på det og regner med at det kan bli opptil etpar timer gjestene må kjøpe sine egne drinker. Ingen av dem går konkurs for det. Så de av dere som sier det er smålig med bonger; Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 12. januar 2004 Forfatter #12 Del Skrevet 12. januar 2004 Vi er absolutt ikke smålige enten vi har fri bar eller bonger. Dessuten - tror ikke våre gjester kommer for billig alkohol uansett. Jo, de kommer nok til å nyte alkohol, men det er ikke "fest på lokkalet" akkurat - men VÅR (dvs bruden og brudgommens) dag, vi ønsker selvsagt at det skal være hyggelig både for langveisfarende og lokale gjester (eget opplegg for barna, omvisning på engelsk, folkemusikk, band, gratis hyttelån uken etter for de som vil, booking av overnatting, gratis transport fra kirke til festlokalene, lunsj dagen etter etc). Så jeg tror ikke inntrykket de sitter igjen med er at vi er gniene eller smålige. Men det kommer an på - hadde vært enig i at det er smålig om man f eks kjøper inn drikke selv fra Sverige. Da hadde jeg også stusset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isiselin Skrevet 12. januar 2004 #13 Del Skrevet 12. januar 2004 Men det kommer an på - hadde vært enig i at det er smålig om man f eks kjøper inn drikke selv fra Sverige. Da hadde jeg også stusset. Noe sånt tenker vi også... Vi skal feire bryllupet vårt på et samfunnshus og kommer til å kjøpe inn alkohol selv. Om vi da skulle ha delt ut bonger hadde det etter vår mening virket litt dumt. Om en skal feire bryllup på hotell eller lignende kan jeg forstå at folk vil bruke bonger for på slike steder er det dyrt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ida- Skrevet 12. januar 2004 #14 Del Skrevet 12. januar 2004 Jeg synes at siden dere skal spandere alt annet på gjestene, blir det ikke så mange tusen til med fri bar. Folk går ikke i bryllup for å drikke, det kan de gjøre hjemme. Jeg synes det virker litt spes siden dere skal være så spandable på alt annet, hvorfor holde igjen på drikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 12. januar 2004 #15 Del Skrevet 12. januar 2004 Vi kommer til å ha bar der gjestene kan kjøpe drikke etter middag. Verken vi eller vår omgangskrets har problemer med det. Kommer til å skrive i invitasjonen at "det blir anledning til å kjøpe drikkevarer i baren utover kvelden" eller noe sånt. Var i et bryllup på samme sted sist sommer der det ble fulgt samme prosedyre, var ingen som reagerte på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 12. januar 2004 Forfatter #16 Del Skrevet 12. januar 2004 Jeg synes at siden dere skal spandere alt annet på gjestene' date=' blir det ikke så mange tusen til med fri bar. Folk går ikke i bryllup for å drikke, det kan de gjøre hjemme. Jeg synes det virker litt spes siden dere skal være så spandable på alt annet, hvorfor holde igjen på drikke?[/quote'] Dette innlegget irriterer meg. Hva vet du om vår økonomi?! Om du synes det virker "spes" så ser du kanskje at det ikke bare er oss som (eventuelt) ikke kommer til å ha fri bar. Hvorfor er det så rart? Selv om vi skal bruke mye på bryllupet så må man jo sette ned foten en gang? Livet er ikke så svart/hvitt - enten har man penger eller så har man det ikke, liksom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 12. januar 2004 #17 Del Skrevet 12. januar 2004 Selv om vi skal bruke mye på bryllupet så må man jo sette ned foten en gang? Livet er ikke så svart/hvitt - enten har man penger eller så har man det ikke' date=' liksom?[/quote'] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 12. januar 2004 Forfatter #18 Del Skrevet 12. januar 2004 Takk Arwen :klem2: Begynner å bli litt trøtt og sliten, tror jeg - men synes uansett at det finnes grenser for sleivete kommentarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 12. januar 2004 #19 Del Skrevet 12. januar 2004 Jeg er også trøtt blir også litt amper da. Sov godt (og bare overse sure komentarer ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 13. januar 2004 #20 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg syns ikke -ida-s kommentar var så sur.....? Uansett Popelka, du har sagt at dere har penger til å ha åpen bar. Det er ikke så mange penger å spare på å dele ute tre bonger fremfor å ha åpen bar... Hvis to stykker i et forhold får tilsammen seks bonger og den ene fex kjører drikker nok den andre opp alle seks...... Min mening er at dess mer man gjør ting enklere for gjestene dess bedre er det. Og det er hyggeligere å få en invitasjon der det ikke står: Husk å ta med deg penger til drikke i baren :blunke: Og klart man må sette foten ned et sted. Men jeg ville ha reagert på at alt skulle være så dyrt og fancy ellers også skulle jeg betale for drikken selv i et lukket bryllupsselskap.... Da hadde jeg heller redusert gjestelisten.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå