Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lærer dere ungene deres at sånt er fy, eller er det fritt frem å slafse til det fråder om kjeften?

Jeg klikker seriøst, jeg tror det ikke er en unge innom heimen her som evner å holde munnen igjen når de spiser. Av og til er det så ille at jeg pent må be dem om å prøve å la vær. Å gi unger is skjer ikke uten at de kan sendes ut for å spise, for så mye smatting og slafsing som det er med unger som spiser is er helt utrolig.

Nå blir jeg kanskje mer enn normalt eklet over slurping og smatting, men ungene her blir iallfall drillet til at munnen er lukket fra de begynner å spise selv/er så store at de skjønner hva jeg sier. Jeg trodde virkelig det var normal bordskikk å ikke smatte så det høres til Kina eller å spise med åpen munn så man ser drøvelen blafre.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, men det virker som dette har gått enkelte hus forbi. Jeg går hvis voksne mennesker ikke kan spise som folk.

• Liker 2
Gjest Vettel
Skrevet

Hos mitt barn gikk ikke dette over før h*n ble 11-12 år gammel. Vet ikke om det har noe med munnmotorik å gjøre?

Og ja, vi var mange som sa ifra, og barnet forsøkte så godt det kunne.

Skrevet

For et par uker siden satt jeg på et internasjonalt hotell i Asia og spiste frokost. Det var smatting, slasking og slurping rundt meg på alle kanter - som i den verste grisebingen! Og det var voksne mennesker som spiste frokost!

Norske unger blir rene barnematen til sammenligning. :fnise:

Skrevet

Kjenner det bobler i magen bare av beskrivelsen, Aldrisur.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg HATER smatting og slurping, blir fysisk dårlig :kvalm: (og har lyst å gå eller snu meg vekk, men kan jo ikke det) av å sitte til bords med folk som lager sånne ulyder. Mine fremtidige barn skal drilles på å spise skikkelig! :regler: Og hvis de ikke klarer det, så stakkars meg :trist:

Endret av piapetrine
  • Liker 1
Skrevet

Her om dagen satte jeg ved siden av ei voksen dame på toget som spiste yoghurt, og HJELP for en smatting! At jeg var trøtt og tissetrengt hjalp ikke akkurat på de tynne nervene mine da :fnise:

Kan heller ikke fordra de som tygger tyggis med munnen på vidt gap, spesielt under forelesninger ... mmmmmSPYTT :bond:

• Liker 3
Skrevet

Min far smattet og slurpet så mye når jeg var liten at jeg faktisk lærte meg spisemanerer av meg selv.....Han driver på fortsatt i en alder av 60 år. Uansett hvor mye jeg har sagt ifra, så hjelper det aldri.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også dette er meget ekle lyder. Men har enda større problemer med tyggelyder når folk ikke klarer å tygge med munnen igjen. Gumling på knekkebrød, for eksempel.... Grøss. Eller folk som tygger og slafser på et eple. Synes nesten det kan sammenlignes med å pelle seg i nesa foran fremmede... Jeg synes det er like ekkelt, på samme måte. Men mulig jeg er litt lite tolerant her. :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes også dette er meget ekle lyder. Men har enda større problemer med tyggelyder når folk ikke klarer å tygge med munnen igjen. Gumling på knekkebrød, for eksempel.... Grøss. Eller folk som tygger og slafser på et eple. Synes nesten det kan sammenlignes med å pelle seg i nesa foran fremmede... Jeg synes det er like ekkelt, på samme måte. Men mulig jeg er litt lite tolerant her. :)

Mm, tror vi egentlig mener de samme lydene.

Jeg har også en kompis (som egentlig er et helt herlig menneske), men som ikke klarer å la være å prate med munnen full av mat. Det er så en får lyst til å dekke til sin egen mat - for den halvtygde maten spruter jo utover bordet!

• Liker 1
Skrevet

For et par uker siden satt jeg på et internasjonalt hotell i Asia og spiste frokost. Det var smatting, slasking og slurping rundt meg på alle kanter - som i den verste grisebingen! Og det var voksne mennesker som spiste frokost!

Norske unger blir rene barnematen til sammenligning. :fnise:

I Kina, eller?

For flere år siden var jeg venn av en kinesisk familie og spiste noen ganger sammen med dem og HERREJESUS kristus og helvete for noen lyder. *gåsepels ved tanken*

• Liker 1
Skrevet

:skratte:

Digger denne tråden!

Og jeg kan heller ikke fordra smatting og slafsing. Mirakuløst nok spiser mine barn ganske sivilisert uten at vi har gjort noe spesielt.

Gjest anodependent vel
Skrevet

en må jo så klart se an alderen til barba.kan ikke be en to åring om og lukke kjeften asså.men at en kan forsøke og vise barnet hvordan man gjør med munnen er en ting.jeg har en som blir 2 år til sommeren.og jeg bryr meg ikke en dritt om han smatter asså.men når han blir tre år kommer jeg til og bli litt striks på det og gjenta om igjen om og prøve og tygge med munn igjen.men kjefter seff ikke på han fordi han smatter.hadde det vært en voksen en skulle jeg sagt noe anet for det er søren meg nok av de også som gjør det.

Gjest anonym
Skrevet

en må jo så klart se an alderen til barba.kan ikke be en to åring om og lukke kjeften asså.men at en kan forsøke og vise barnet hvordan man gjør med munnen er en ting.jeg har en som blir 2 år til sommeren.og jeg bryr meg ikke en dritt om han smatter asså.men når han blir tre år kommer jeg til og bli litt striks på det og gjenta om igjen om og prøve og tygge med munn igjen.men kjefter seff ikke på han fordi han smatter.hadde det vært en voksen en skulle jeg sagt noe anet for det er søren meg nok av de også som gjør det.

til barna skulle det stå da.

Skrevet

I Kina, eller?

For flere år siden var jeg venn av en kinesisk familie og spiste noen ganger sammen med dem og HERREJESUS kristus og helvete for noen lyder. *gåsepels ved tanken*

Nei,det var ikke i Kina, Bernadette, men blandingen av gjestene var - hva skal jeg si - internasjonale!

Vi har tydeligvis forskjellige toleransegrenser for slafsing fra land til land:spise:

Skrevet

Tull. En toåring er ikke dum. De kan fint ta instruksjoner. Det er ikke snakk om å kjefte, men å legge til rette for god oppførsel fra de forstår hva du sier til dem. Når du sier sånt er jo det samme som å si at ungene kan løpe vilt rundt og gjøre som de vil, fordi man "må se an alderen til barna". Vel, jeg praktiserer overhodet ikke fri barneoppdragelse og ungene får beskjed om hvordan ting skal gjøres fra de begynner å bevege seg rundt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

I Kina, eller?

Mulig jeg husker feil, men mener jeg har lest at en del steder i Asia så "betyr" smatting og slurping at "maten er god". Dermed er det altså god bordskikk å smatte...

(Siden jeg var usikker på om jeg husket rett, så måtte jeg google litt og fant denne. Hukommelsen har altså ikke sviktet meg helt.)

Endret av Cata
Skrevet

Mulig jeg husker feil, men mener jeg har lest at en del steder i Asia så "betyr" smatting og slurping at "maten er god". Dermed er det altså god bordskikk å smatte...

(Siden jeg var usikker på om jeg husket rett, så måtte jeg google litt og fant denne. Hukommelsen har altså ikke sviktet meg helt.)

Du har rett i det Cata, men det blir ikke mindre ekkelt å høre på for oss (som ikke har denne skikken) for det! :5:

• Liker 1
Skrevet

Du har rett i det Cata, men det blir ikke mindre ekkelt å høre på for oss (som ikke har denne skikken) for det! :5:

Det er jeg enig i. Tåler ikke slurping og smatting selv, så jeg slet litt da jeg var i Japan for noen år siden. Husker det var en del av det der også.

• Liker 1
Gjest Chickpea
Skrevet

I Kina, eller?

I Kina i hvertfall regnes det som kompliment til kokken å smatte godt på maten, som et uttrykk for hvor fantastisk god maten er, så her er det nok snakk om kulturforskjeller ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...