Gå til innhold

Livet som mamma

Ripsy

Anbefalte innlegg

:velkommen: til min nye dagbok :)

Jeg er i slutten av 20-årene- 30 årene nærmer seg farlig fort... Men jeg nyter livet med min lille solstråle (kaller henne s fra nå av) på litt over 5 måneder (født slutten av september 2011). Vi bor sammen med Ripsymannen som vi begge to er veldig glad i, jeg har vært med ham i over ti år og gift i 2,5 år.

Vi er alle tre glad i å ha et aktivt liv med fysisk aktivitet og reising. Lille S er allerede en bereist liten frøken og er med på det som skjer. Vi har vært utrolig heldige som har fått en jente som det er kjempeenkelt å ha med seg rundt omrking. Ho sover veldig fint på dagen, har hatt et godt sovehjerte siden ho var liten (iallfall på dagen... ).

Samtidig som jeg er hjemme med lille S er målet å studere litt. Det er utfordrende, men jeg håper å klare å ta meg sammen litt nå. Kanskje kan denne dagboka hjelpe meg til å strukturere livet mitt litt.

Håper du legger igjen en liten hilsen hvis du er innom :nigo: Og jeg tar gjerne imot noen pisk bak dersom jeg er slakk med treningen eller studeringen - hjelp og motivasjon er fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:goodbye: Ripsy! :)

Ny dagbok, og jeg er den første til å kommentere enda jeg har vært borte et par måneder! :)

Jeg skal følge deg her :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ariel! Så koselig med "besøk" :)

I dag har det gått opp for meg hvor dårlig form jeg er i... Var på en gruppetime, høy intensutet, og jeg ble svimmel... Har jo trent litt etter fødsel, men det har vært veldig lite intensivt. jeg ble både deppa og motivert tilå komme tilbake til den "gamle" Ripsy!:jepp: Plutselig betyr det absolutt ingenting hvordan jeg ser ut, men det betyr mye å føle seg i god form!!! Det var dagens tanker!

Regner med å bli støl i morgen og søndag, så regner med det blir iallfall svømming en av dagene, for det er jo bare godt når kroppen verker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ripsy! først skriver du i den gamle boken din at det har skjedd så masse i livene deres i det siste så skriver du her at dere reiser mye og at du skal begynne å studere! Åhh, jeg blir så nyskjerring!! Men jeg forstår absolutt denne igjennkjennelsenoiaen for det har jeg også! :)

Og du, når jeg er på trening tar jeg alltid tredemølla som er på enden for da vet jeg at jeg har noe å holde meg av når jeg er ferdig for da er jeg så skrekkelig svimmel... :fnise:

Ha en flott helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, ja, har absolutt gjenkjennelsesnoia BareBea :) kanskje jeg sender en pm. ;)

I dag har jeg svømt 1200m bryst (glemte dykkebrillene, så ble ikke noe crawling). Etterpå gikk jeg tur med S i ca 1 time. Herlig med frisk luft!

Gikk på vekta i dag tidlig, og den viste 65,6, tror jeg var ca 65 da jeg ble gravid. Målet er 64 + mer muskler og mindre fett. Men som nevnt i går er det viktigste å kjenne fremgang på formen når jeg trener!

I morgen blir det kanskje langrenn :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en bra uke med en del aktivitet og sunn mat :) I helga som var fikk lille S prøve pulk for første gang. Det var stor suksess; hun sov hele veien :fnise:

Ellers har det blitt noen lange gåturer og jeg har prøvd meg på en spinningtime. Formen er jammen på bånn, men dette skal jeg klare! :jepp: Har planer om nok en aktiv helg! Kanskje en skitur igjen og en dag med svømming.

Lille S er så god om dagen :hjerte: Mamma'n er helt forelska! :hjerte::hjerte::hjerte:

De siste dagene/ukene har jeg brukt litt tid på å finne ut av hvordan vi skal gjøre det med fast føde. Vi startet forsiktig med grøt da hun var litt over 5 mnd, før det har hun fått bittesmå smaksprøver fra 4 mnd (søtpotet, avokado/banan, broccoli). Grøtporsjonen får hun nå på kvelden og hun får omtrent 2/3 porsjon tenker jeg. Jeg har bestemt meg for å være supermamma :fnise: og lage hjemmelaget mat til henne. Så nå har fryseren begynt å fylle seg opp med terninger av eple/pære purrée og søtpotet purrée. I dag er planen å lage apriskopurrée. Jeg lurer nå på om jeg skal gi henne litt mat til lunsj før jeg øker grøtporsjonen. Ikke så lett å vite hvordan en skal gå frem, men får vel bare prøve meg frem forsiktig. Dersom noen som er innom har noen nyttige råd og/eller erfaringer er det bare å dele :jepp: .

God helg alle sammen! Jeg skal prøve å ta meg en tur innom noen av dere andre snart også, har bare ikke hatt tid til det i det siste...

:sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

• 4 uker senere...

Denne boken fikk jeg ikke med meg! Så jeg leser gjerne dersom du fortsetter å skrive her.. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ripsy, hvor blir det av deg? :)

Håper det står bra til! Klem :klemmer:

Hei :) Ja, det var det da - er her - men har vært en del opptatt i det siste... Men alt er bra med oss og jeg nyter mammatilværelsen :kgbaby:

Denne boken fikk jeg ikke med meg! Så jeg leser gjerne dersom du fortsetter å skrive her.. :jepp:

Ja, kanskje jeg skal prøve å komme i gang igjen... :) Får se hvor lenge jeg klarer å holde boka aktiv denne gangen.

Alt er som sagt bra - jeg nyter livet med den snille, smilende jenta mi :) Hun er stort sett blid som en sol. Hvis det er noe som ikke er helt perfekt så er det nettene - hun våkner ofte... Jeg har ofte endt med å amme liggende i senga og sovna, så tror vi har kommet inn i en "dårlig" vane... Til helga flyttes hun på eget rom - for nå er det jammen på tide at jeg og min kjære får soverommet for oss selv på kvelden og natta - sengekosen har det vært heller labert med de siste 7mnd - for ikke å snakke om 16mnd.... :sjenert: ... Nå skal det ta seg opp :jepp: Mer søvn gir jo også mer overskudd, og mer :sengekos: gir enda mer overskudd og glade foreldre :jepp:

Med treningen går det veldig bra, jeg går turer så og si hver dag og trener aktivt 2-3 ganger. I dag har jeg vært på trening med baby :) Kjempegod trening! Kiloene har rent av - og trodde aldri jeg skulle si det, men nå begynner jeg nesten å bli bekymret for å bli for tynn... Nå må jeg bygge muskler :jepp: . På tide å kjøre hardere styrketrening.

Når jeg først oppdaterer i forhold til trening går det fortsatt dårlig med løpinga :kjefte: - jeg er altfor dårlig til å trene bekkenbunnsmuskulaturen og disse musklene fikk seg desverre en trøkk under graviditetetn/fødselen, så MÅ skjerpe meg nå!!!

Ooops- der sitter vesla og gnager på pulsbeltet mitt :omg:

Få+r skrive mer i morgen :skravle:

edit: skrev dette tidligere i dag, men glemte å trykke post ... God natt

Endret av Ripsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er til å trene! :) Kan ikke si kiloene renner av her, men det går nå sakte, men sikkert.. :gjeiper:

Er slitsomt når de våkner sånn om natten..Men heldivis er det ikke for evig.. :jepp: Lykke til med å få henne over på eget rom! Får håpe det går bedre da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er til å trene! :) Kan ikke si kiloene renner av her, men det går nå sakte, men sikkert.. :gjeiper:

Er slitsomt når de våkner sånn om natten..Men heldivis er det ikke for evig.. :jepp: Lykke til med å få henne over på eget rom! Får håpe det går bedre da. ;)

Ja, synes jeg er ganske flink :) Men trener mye mindre enn før jeg ble gravid... Men sånn er det gjerne, og det er helt greit.

Kiloene forsvant sakte her også i starten, men plutselig så løsnet det. Det gjør det sikkert lettere at jeg ikke kan spise melkeprodukter, egg eller nøtter... Så mye kaloririk mat jeg MÅ holde meg unna. S har atopisk eksem og reagerer på dette. Når det gjelder kaker og desserter f.eks. er det så og si ingen ting jeg kan spise, for det meste inneholder egg og/eller melk/smør.

Nå er det helg :sol: Vi har ingen store planer, men håper å teste ut sykkelvognen vi har kjøpt. Også er det jo prosjekt eget rom for S - spennende!

Vet ikke hvor mange som er innom her, men tar du turen innom så ha en GOD HELG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja da må du jo holde deg unna alt jeg er glad i :fnise: synd hun har eksem da. Det vet jeg alt om, var hardt rammet av samme eksem til rundt tolv år. Helt fri nå da. :)

God helg til deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja da må du jo holde deg unna alt jeg er glad i :fnise: synd hun har eksem da. Det vet jeg alt om, var hardt rammet av samme eksem til rundt tolv år. Helt fri nå da. :)

God helg til deg også!

Ja, håper ikke ho blir plaget av eksem for alltid, men de fleste blir nok mye bedre rundt skolealder.

Ja, da har S sovet en hel natt på eget rom. Må innrømme at det var litt tøft for ho mor å tenke på at ho lå helt alene :sjenert: ... jeg har jo vært vandt til å ha ho oppi senga vår.... helt inntil meg :rodmer: .

Men synes det gikk fint. Litt slitsomt er det jo å måtte stå opp og gå inn på rommet hennes... men håpner ho våkner mindre etter hvert når ho skjønner at ho ikke kommer opp i senga vår.

I natt våknet hun 01.30 (ammet og la henne etter 15-20min), 03.30 (ammet og la henne ned etter 10-15 min), 03.50 (våknet igjen, da tok det 30 min å roe henne. Våknet for dagen 6.50 - med full bøsjebleie - så da var det bare å stå opp - og så kose litt i senga vår for ho mor var så trøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der var du tilbake jo! :) Det er tydelig at vi alle har nok å gjøre om dagene, for det er ikke mange som oppdaterer dagbøkene sine like aktivt lenger. Babykos er jo førsteprioritet nå som vi kan!

Skjønner godt du synes det var litt tungt å ikke ha lillejenta ved siden av deg i senga. Her har jenta vår sovet på eget rom siden hun var rundt 3 måneder, men jeg synes ennå litt synd på henne som må ligge der alene. Enda jeg vet at hun sover bedre når hun ikke blir forstyrret av oss når vi legger oss for kvelden eller går på do om natta, og vi sover bedre når vi ikke blir forstyrret av hver minste lyd hun lager. Får håpe det går seg til for dere også snart. Selvom det er vanlig å måtte putte i smokken noen ganger i løpet av natta en god stund hører jeg.

Hvordan gikk det med sykkelvogn? Hva slags vogn har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsom natt! Den ligner i grunn litt på vår..Våknet klokken åtte, klokken ti (hadde lagt meg da :sjenert: ), kvart over to (tok litt over en time å legge da), halv fire og morgen kvart på syv, men slumret i senga til kvart på åtte.. :gjeiper:

Jeg lurer også på det med sykkelvogn! *har lyst på*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var du tilbake jo! :) Det er tydelig at vi alle har nok å gjøre om dagene, for det er ikke mange som oppdaterer dagbøkene sine like aktivt lenger. Babykos er jo førsteprioritet nå som vi kan!

Skjønner godt du synes det var litt tungt å ikke ha lillejenta ved siden av deg i senga. Her har jenta vår sovet på eget rom siden hun var rundt 3 måneder, men jeg synes ennå litt synd på henne som må ligge der alene. Enda jeg vet at hun sover bedre når hun ikke blir forstyrret av oss når vi legger oss for kvelden eller går på do om natta, og vi sover bedre når vi ikke blir forstyrret av hver minste lyd hun lager. Får håpe det går seg til for dere også snart. Selvom det er vanlig å måtte putte i smokken noen ganger i løpet av natta en god stund hører jeg.

Hvordan gikk det med sykkelvogn? Hva slags vogn har dere?

Hei Andemor! Lenge siden sist - ja det er visst en viss annen person som tar mye tid :) . Og nå som været har blitt så fint så er man jo gjerne mer og mer ute også.

Hadde det bare vært smokken så ... Her må gjerne puppen til... Men jeg skal gi det 3-4 uker til så skal jeg jobbe med nattavvenning tenker jeg. Grugleder meg til det. Sover tulla di hele natta? Får ta meg en tur innom dagboka di og oppdatere meg :)

Vi fikk ikke prølvd sykkelvogna i helga heller - har vært en veldig travel helg...

Slitsom natt! Den ligner i grunn litt på vår..Våknet klokken åtte, klokken ti (hadde lagt meg da :sjenert: ), kvart over to (tok litt over en time å legge da), halv fire og morgen kvart på syv, men slumret i senga til kvart på åtte.. :gjeiper:

Jeg lurer også på det med sykkelvogn! *har lyst på*

Ja, huff - ikke moro å våkne så ofte på natta.... jeg er litt sliten om dagen kjenner jeg... Legger meg aldri til å sove på dagen, så må vel bli flinkere til å legge meg tidligere.

Gleder meg veldig til å teste sykkelvogna, men som sagt, så ble det ikke denne helga heller... :(

En liten oppdatering av lillemors motoriske utvikling:

- sitter uten støtte, men bare satt seg opp selv noen få ganger.

- står i krabbestilling og gynger eller hopper litt fremover med knærne, men har ikke knekt krabbekoden.

- Fra krabbestilling strekker hun knærne og løfter rumpa opp i lufta :) planken :fnise:

- Åler seg bakover, ikke fremover, tror ho kommer til å gå rett på krababing.

- legger vekt på beina når vi holder henne i stående.

Øver på å vise hvor stor ho er, men bare vifter med armene, tror hun gjør det fordi det er morsomt når vi strekker armene opp :)

Lurer på når vi kan forvente at ho begynner å vinke? Noen som vet?

Øver også på slengkyss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HURRA!!! Hatt en faantastisk natt :D Måtte det bli en trend :jepp: .

La seg klokka 18.00, var trøtt fordi siste luren ble litt tidlig. Våknet første gang kl 02.10, ammet i 8 minutter og sov så videre til 06. 15!! Da var det litt amming og morgenkos i senga i en halvtime :)

Kanskje har ho skjønt at ho ikke vil havne i senga vår uansett :gjeiper: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Satser på at dere er inne i en god trend nå! Det var nok bare litt uvant for henne, men så gikk det fint bare hun ble vant til ny soveplass. Så heldig du er som får morgenkos. Har ikke tid til det den lille gærningen min...

Jenta vår har vel vært uten mat om natta siden påske nå, men vi må fortsatt inn og putte i smokken et par ganger i løpet av natta. Her soves det som regel fra 1830 - 0553 som regel, og har vært slik i flere måneder. ;) Ganske fornøyd med det egentlig. Hun vil jo måtte stå opp i den tida når jeg begynner å jobbe, så det er fint å ha den rytmen allerede nå. Ikke at vi har gjort noe for det, for hun er supertrøtt når klokka er 18, og da er det bare å ta kveldsstellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her soves det som regel fra 1830 - 0553 som regel, og har vært slik i flere måneder. ;)

05.53 ja :fnise: Lite variasjon med andre ord? ;)

Her er det masse variasjon!!! I natt har vi vært oppe mange ganger og kl 05.15 var det ikke snakk om å legge seg igjen, selvom mamma'n prøvde iherdig å lure henne til å sove igjen... :natti:

Klokka 8 sovna ho tvert når jeg la ho ut å vogna.

Den siste uka har det vært innmari dårlig med trening.... Uff, er i mye bedre humør når jeg får trent jeg... I helga blir det reising og farting, så blir nok ikke trening før tidligst mandag... Men da er det en ny uke med nye muligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink dere er som har lagt frøkna på eget rom.

Jeg tror nok det blir lettere med nattavvenning når hun er på eget rom også.. :jepp: Men her ligger frøkna fortsatt på rommet vårt altså :sjenert: Jeg gruer meg nok litt til hun blir lagt på eget rom.. Snart skal jeg hoppe i det :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...