Gå til innhold

Hva burde jeg klare å løfte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som er "normalt" å kunne løfte i feks markløft, knebøy, benkpress osv?

Har lest dette en eller annen plass på nettet før, men finner ikke igjen siden :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke hørt om noe som er "normalt" å løfte. I og med at vi alle har forskjellig bakgrunn og gener som avgjør hvor mye vi klarer å løfte. Tenker du forresten på når man begynner, eller etter X antall tid med trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på etterhvert. Hva som er maks kg løftet, på en måte. Mener å ha lest noe om at man burde kunne ta 1,5 sin egen kroppsvekt i feks knebøy..? Men kan hende dette er noe jeg har misforstått bare :)

Er bare noe jeg har gått å tenkt på så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vanligste oversikten som det refereres til rundt omkring finnes her:

http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html

Her finner du tabeller fordelt på vektklasse og erfaringsnivå for de viktigste baseøvelsene. Det bør dog nevnes at de som opprinnelig satte sammen og publiserte de tabellene har angret seg offentlig i ettertid, fordi folk henger seg alt for mye opp i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Den vanligste oversikten som det refereres til rundt omkring finnes her:

http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html

Her finner du tabeller fordelt på vektklasse og erfaringsnivå for de viktigste baseøvelsene. Det bør dog nevnes at de som opprinnelig satte sammen og publiserte de tabellene har angret seg offentlig i ettertid, fordi folk henger seg alt for mye opp i dem.

Er de tabellene regnet som om det man klarer i et løft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Og noe sier meg at jeg aldri kommer til å teste ut hvor mange kilo jeg klarer i en powersnatch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er de tabellene regnet som om det man klarer i et løft?

The standards (not norms) presented in the linked tables below represent a 1RM performance that can be reasonably expected of an adult athlete at various levels of training advancement using standard full range-of-motion barbell exercises with no supportive wraps or suits.

Og noe sier meg at jeg aldri kommer til å teste ut hvor mange kilo jeg klarer i en powersnatch.

Både snatch og clean&jerk er veldig bra øvelser som utfordrer litt mer enn bare styrken. Hvorfor ikke lære seg dem?

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

The standards (not norms) presented in the linked tables below represent a 1RM performance that can be reasonably expected of an adult athlete at various levels of training advancement using standard full range-of-motion barbell exercises with no supportive wraps or suits.

Både snatch og clean&jerk er veldig bra øvelser som utfordrer litt mer enn bare styrken. Hvorfor ikke lære seg dem?

Jeg har ikke lyst. Jeg er en motorisk kløne. Det hender seg at jeg skader andre på styrkerommet når jeg er der. Å ta en snatch vil være å be om at jeg dreper noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Hadde vært gøy om de hadde med utfall, bicepscurls og det andre folk flest trener. Jeg har ennå til gode å se noen som kjører power clean og power snatch der jeg trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst. Jeg er en motorisk kløne. Det hender seg at jeg skader andre på styrkerommet når jeg er der. Å ta en snatch vil være å be om at jeg dreper noen.

Hehehe.. Høres ikke bra ut! Håper ikke vi trener på samme gym! Jeg skader meg nok på egenhånd.

De olympiske løftene handler jo veldig mye om timing og eksplosivitet. Er ikke alle som vil ha det, og slett ikke alle som tør å øve seg uten kyndig veiledning heller.

Hadde vært gøy om de hadde med utfall, bicepscurls og det andre folk flest trener. Jeg har ennå til gode å se noen som kjører power clean og power snatch der jeg trener.

Mange treningstudioer har ikke bumperplates (vekter som tåler røffere behandling) eller matter på gulvet som tåler belastningen. Derfor er det ikke alltid lov å slippe vektene.

På Elixia fikk jeg tilsnakk da jeg droppet stangen fra cleans flere ganger. Til tross for at de har matter. Vektene så robuste ut, men det kan godt være at de ikke skal droppes.

Nå trener ikke jeg der lenger så vet ikke om de har tillatt det i ettertid.

Sånne normer tror jeg bare finnes for baseøvelsene. Det finnes andre sider der du kan finne litt flere øvelser, men jeg har ingen link å tilby. Generelt man man si at baseøvelser man tar mer enn 1,5x sin egen kroppsvekt i, er man over middels god i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er noen små retro-vennlige styrkeløftforbund i utlandet som fortsatt konkurrerer i stangcurl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...